Knäproblem!

Hallå!

För en vecka sedan införskaffade jag SPD-skor med tillhörande pedaler och har cyklat ca 60 km med dem.
Jag har nu börjat känna av värk i knäna. Troligtvis är sko+pedalerna orsaken. Har någon varit med om liknande
och kan man göra något åt det?
Cyklingen får sig ett lyft med pedalerna men ont i knäna vill man ju undvika.
 
Kan bero på...

vinkeln på foten i pedalen. Kan gå att justera på dina spd. Vilken vinkel hade du foten när du körde med vanliga pedaler? Försök hitta den. Vanligtvis så ska knäna peka rakt fram, inte inåt eller utåt, och foten ska peka i samma rktning som knäet (sen är ju människor skapta olika och vissa mår säkert bättre av en mindre justering åt nåt håll).

/Håkan
 
Prova justera klossen lite

Tror att det stämmer, prova att justera klossen lite åt vänster eller höger.

Skaffade själv spd-pedaler för några veckor sedan och märker att jag får tendenser till kramp i foten när jag cyklat några mil. Misstänker att jag spänner mig för att jag är rädd att inte hinna få loss foten vid snabb inbromsning. Är det någon som känt av detta? Hoppas det släpper när jag fått lite mer spd-vana.

Hälsn Eva
 
rundtramp

A,,, jag skulle också vilja närma mig 90 i kardens... ligger runt 80...

Men träna på rundtramp:
Lämpligast på en motionscykel är att köra med ett ben i taget ock koncentrera dig på fem minuter på varje fot. Ha lagom med motstånd och snart behärskar du rundtrampet som är a och o innom spd och allt vad det heter. Grymmt kul att träna rundtramp för folk undrar vad den token håller på med ;-)
Dan
 
Rundtramp

Hej,
Antar att du i-och-med införskaffandet av dessa pedaler oxå har börjat träna på rundtramp?
Fick nämligen själv problem med knäna när jag, glad i hågen, satte igång och skulle köra rundtramp.
Jag "slet" benet uppåt vid själva övningen och gjorde då givetvis fel.
Mitt tips är, förutom de övriga du har fått, att du bör kolla upp om du gör rätt när du rundtrampar. Jag gjorde fel och det kostade två månaders vila. Finns många trådar om hur man bör göra i detta forum, så jag hänvisar till dom istället för att ge mej in och försöka förklara.

Kör så att det rycker
Mvh/Pierre
 
Ta det lugnt!

Det tar längra tid att bygga upp knän än att bygga upp muskler så ta det lugnt och öva rundtramp. Om ni är rädda för att "fastna" i pedalen gick det i alla fall att ställa ner mina pedaler så att det gick att rycka ur skon i början (ifall man drabbas av panik). Sedan är ju vinklarna viktiga, som nämts!
/Jm
 
Håller med föregående talare. Fick också problem med knäna i början av min långfärd förra året, vilket gjorde mej lite förtvivlad. Försökte med att hålla knäna varma med diverse övertäckning och då blev det bättre. Men några dagar senare funkade knäna bra ändå utan värme fast det var kallt och regnigt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.