Knäppetält

Dök på knäppetält modell trekantiga och slog till på 2 st. Jag googlat och hittar bara den modellen jag fick prova som liten hemvärnsgosse som är rombisk som instruktion på hur man bygger tält osv. Med den trekantiga krävs det 4 st för ett tält som jag fattar rätt? Mitt behov är mer vindskydd. Några tips om man bara har 2 st? Åt vilket håll är det tänkt att bära den som poncho?
 
Dök på knäppetält modell trekantiga och slog till på 2 st. Jag googlat och hittar bara den modellen jag fick prova som liten hemvärnsgosse som är rombisk som instruktion på hur man bygger tält osv. Med den trekantiga krävs det 4 st för ett tält som jag fattar rätt? Mitt behov är mer vindskydd. Några tips om man bara har 2 st? Åt vilket håll är det tänkt att bära den som poncho?
Har du vägt dem?
 
Knäppetält är 40 år gamla friluftsprylar som ingen vettig människa skulle använda idag. Men såklart, man kan ju använda samma grejjor som Andre's polarexpedition om man vill. Tweedkostym kanske ?
 
För er som inte vet... Finessen med knäppetält var att varje soldat bär med sig sin egen del, som oxå funkar som ett eget regnskydd & poncho osv. Ganska tungt. Sen kan 4 el 8 personer foga ihop sina delar till en större tältduk och fixa ihop ett gemensamt tält för alla. Annars är det värdelöst med moderna mått mätt.
 
Tror inte jag är vettig på något sätt som ligger ute och grillar typ en kväll i månaden. Vad jag använder för utrustning när jag knallar några km ut i skogen spelar inte så stor roll den korta sträckan. Jag har massor av moderna prylar och lek med knäpptält är en ren lek. Dessa kostade 75 kr så det är ingen dyr lek heller. Men till frågan.
Normalt sätter jag ett hörn mot ett träd och tre vinklade fästen i marken. Är mer intresserad av hur vettigt det är att vara spydig mot en seriös fråga. Ut och lek i grönsakslandet nu.

Let's make nature great again
 
Kan någon förstå varför visa ska ironisera över andras materialval och liknande??? Gramjägare och andra som är helt fångade av den "moderna" friluftsinustrin kan väl få hållas med sitt och dom som tycker det är kul och trevligt med andra grejor kan väl hållas med det!
 
Kan någon förstå varför visa ska ironisera över andras materialval och liknande??? Gramjägare och andra som är helt fångade av den "moderna" friluftsinustrin kan väl få hållas med sitt och dom som tycker det är kul och trevligt med andra grejor kan väl hållas med det!

Tror det är något som ligger inbyggt i oss människor som kommer fram när man mår psykiskt dåligt.

När det gäller mitt knäppetält så är det lite av förståelsen hur man gör en gång klarade sig med dåtidens utrustning.
 

Nej inte ännu. Är på semester och stoppade in huvudet i en överskottlada.
Men du borde ha lite erfarenhet?

Vi sov på fjället under knäppetält när jag var tonåring i Hemavan men detaljerna är borta från min skalle. Minns lite av hur vi spände upp med rep av hampa mot vandringstavarna.

Sedan fick vi ut knäppetält till napalmövning. Speciellt att krypa igenom droppande napalm med knäppetältet som skydd. Det var ett granristäckt skyttevärn som man kletade in med napalm och sedan fick man krypa ut när kletet droppade och flamade.
 
Inte alls ett svar, mer ytterligare frågor... Jag minns också bara den rombiska med ett hål i mitten för att kunna användas som poncho.
Är det hål i den trekantiga också, eller måste du ha två för att knäppa ihop till en sådan?

Kommer ihåg att vi byggde bastutält, varma strenar, vatten, mygg.... Troligen ett minne som ljusnat med åren ;)

//P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
lagher Knäppetält efterlyses Bo och sova 14
andrevs Köpa Ensammavargen knäppetält Bo och sova 1
Knäppetält? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.