Knäppa längder

Hej,

Tänkte köpa mig ett Z-Lite nu när mitt gamla liggunderlag mer och mer börjar likna en schweizerost men fann till min förvåning att den inte fanns i längre variant än 183 cm. Hur tänker man då som tillverkare egentligen..? Typ 20% av västvärldens befolkning måste ju vara över 180 cm långa.. Minst.

Är det RidgeRest som gäller som ersättare (finns i 196 också) eller finns det andra bra/bättre alternativ?

Är cellplast som gäller; uppblåsbara är för tunga, dyra och punkteringsbenägna enligt min åsikt...

//Daniel
 

avslutad210712

Gäst
gregerjohansson; sa:
azog; sa:
Hur tänker man då som tillverkare egentligen..?.
//Daniel

Jag tror man tänker att användaren inte behöver ha hela kroppen på liggunderlaget. D.v.s. fötterna får sticka ut ett par centimeter.

Med tanke på bredden (elelr skall man kalla det bristen på bredd..) är det nog mer än fötterna som får sticka ut.
 
gregerjohansson; sa:
Jag tror man tänker att användaren inte behöver ha hela kroppen på liggunderlaget. D.v.s. fötterna får sticka ut ett par centimeter.

Mjo. Haken är ju bara om man lägger sig i snö eller där det är blött på marken av någon annan anledning.. Då blir det väldigt snabbt väldigt kallt..
 
Det är väl tänkt att man ine ska använda det för sig när marken är lite mer "mysig" kan jag tro, mer tänkt som ett kompleterande liggunderlag att ha vid vinterliggande på snö och vid sumpig mark förväntar de sig väl att man har nått sorts gorlv att ligga på.
Vi kanske är lite för nonchalanta mot elementen enligt vad de menar att man ska vara, de får ju inte sälja lika många produkter då!
(sov ute i +-0 säck och utan annat liggunderlag än en dubbelvikt pressening för någon vecka sedan)

Och är det inte så att vi...(sneglar på sina egna 162cm och förtsätter sedan)...har i detta hörn av världen är lite mer resliga än de flesta andra??
 
Jag är 193 och har inte haft några längdproblem med mitt Z-lite, men brukar å andra sidan inte sova ute på vintern.
Oftast är det nog huvudet som får sticka ut - det ligger ändå på en kudde av kläder.

Om man ska snacka längd så är nog problemen större på andra grejer i utrustningen - till exempel byxor.
 
Nordesjö; sa:
Om man ska snacka längd så är nog problemen större på andra grejer i utrustningen - till exempel byxor.

Usch ja! Särskilt skalbyxor.
Vet inte hur många par jag provat som verkar superbra, men dessvärre är för korta. (Eller om de nu är i rätt längd så är vidden i klass med ett mindre tält.)

Men tillbaka till ämnet, så undrar jag var man egentligen hittar bra liggunderlag i *verklig* fullängd, dvs så de skyddar sovsäcken från markfukt om man sover i vindskydd.
 
Ridgerest som du nämnde, 196 cm längd, 63 cm bredd, är nog det största och bekvämaste relativt vikten. Kompletterar du med ett lätt sovsäcksöverdrag som t.ex Haglöfs, skyddas sovsäcken.

Raskesven
 
GustavOh; sa:
Men tillbaka till ämnet, så undrar jag var man egentligen hittar bra liggunderlag i *verklig* fullängd, dvs så de skyddar sovsäcken från markfukt om man sover i vindskydd.

Om det bara är fukten man vill komma undan (och inte främst markkylan) kan man ju använda ett tunt skydd - till exempel av Tyvek eller liknande.
Jag brukar breda ut min Tyvek-karta som extraskydd när jag sover på marken.

Vad gäller "vanliga" liggunderlag är det väl inte jättesvårt att skarva om man skulle behöva?
 
GustavOh; sa:
[Men tillbaka till ämnet, så undrar jag var man egentligen hittar bra liggunderlag i *verklig* fullängd, dvs så de skyddar sovsäcken från markfukt om man sover i vindskydd.

Amerikanare och andra verkar vara fanatiskt förtjusta i groundsheets, som man då lägger under liggunderlaget. Detta minskar ju en del av de svårigheter man annars kan uppleva.
Själv har jag aldrig känt behov av något groundsheet utan använd liggunderlaget som sådant i alla år. Är även jag 193 och har inte haft några problem med för korta underlag, just därför att det fallit sig naturligt att lägga "kudden" utanför liggunderlaget. Och denna isolerar ju ändå.

För vindskydd skulle jag rekommendera en riktigt tunn och lätt (200 g) bivacksäck, med silnylon i botten och någon DWR-behandlad men välluftande ripstop ovanpå. Skyddar runt om till en lägre vikt än ett långt liggunderlag.

För tresäsongersbruk använder jag numera ett riktigt tunt, lätt och dåligt cellplastunderlag från Jysk på 180 cm. Det väger bara 145 g. Ovanpå detta har jag sedan ett 120 cm Thermarest på 600 g. Inte särskilt UL, men befrämjar nattsömnen för mig.

Det tunna lätta liggunderlaget fyller alltså en slags groundsheet-funktion, används för kortare raster dagtid och ger tillräcklig isolering för ben och fötter nattetid. Inget hindrar ju att man förskjuter de här två liggunderlagen i förhållande till varandra, då kan man vara 230 cm lång och ändå ha isolering under hela sig. Benen behöver ju inte lika mycket isolering som bålen.

Jörgen
 
Vad är frågan

Du har klädpaketet under huvudet och fotändan i den tomma ryggsäcken. Räcker inte längden till??? Klistra ihop ett lämpligt antal 3-5mm liggunderlag och du kan få så långt och brett du vill....

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-04-20 kl 12:49]
 
Re: Vad är frågan

johankse; sa:
Du har klädpaketet under huvudet och fotändan i den tomma ryggsäcken. Räcker inte längden till??? Klistra ihop ett lämpligt antal 3-5mm liggunderlag och du kan få så långt och brett du vill....

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-04-20 kl 12:49]

Haken är att de gånger jag sover i hemsnickrat vindskydd är det oftast fler än jag som sover där. Och eftersom man inte vill släpa omkring på en större presenning/tarp än man behöver så är det oftast inte helt gott om plats. Mao. så ligger ryggsäcken förmodligen utanför vindskyddet med regnöverdrag på och kläderna ligger förmodligen i ryggsäcken (har inget större behov av kudde och är det så att blöt mark är ett problem så har jag lärt mig den hårda vägen att plastpåsar runt kläderna inte nödvändigtvis innebär att de är torra på morgonen om de legat direkt på marken..)

Att klippa och klistra låter ju rätt vettigt dock om det fungerar bra. Men räcker det att limma ihop kanterna eller måste man lägga bitarna omlott för att det ska sitta bra? Och vad funkar det med för lim?

//Daniel
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...