KM Gunger

Hej.

Finns här någon som har en KM Gunger 40 liter? Är det en bra säck?
Har nu en gammal Haglöfs shosho 3000 som börjar bli rätt sliten och har fastnat för Gunger men har aldrig provat den. Så jag skulle vilja ha lite omdömen om den eller om ni kan tipsa om någon annan liknande säck.

/henrik
 
Jag har en Gungner på 40 liter och är väldigt nöjd med den. Gillar rullöppningen, och den känns stabil och välsittande. Köpte begagnad och var egentligen ute efter en på 50 liter men lyckades inte hitta nån sån.
 
Har ersatt min Haglöfs LIM 35 med Gungner 40, har som allt-i-allo-säck. Sitter bra, gillar att bältet kan ställas in både i höjdled och omfång. Rymmer verkligen ca 40L (KM har små litrar på vissa modeller). Nöjd.

//J
 
Tack för snabba svar. Är ni nöjda blir nog även jag det, ska bara lära mig stava till Gungner också;)

/ Henrik
 
Jag har en lite äldre modell av den. Tycker den är perfekt och varit helt vattentät. Har köpt sidofickor till för att få plats med det jag behöver.
 
Har haft två ex. Första gick sönder, fick en ny på reklamation, andra gick sönder, valde ett tillgodokvitto hos handlaren då KM sa att reparationstiden skulle bli 'lång'. Köpte en bra pannlampa istället (och en billigare bättre rygga annorstädes). Man gillar olika.
 
Har haft två ex. Första gick sönder, fick en ny på reklamation, andra gick sönder, valde ett tillgodokvitto hos handlaren då KM sa att reparationstiden skulle bli 'lång'. Köpte en bra pannlampa istället (och en billigare bättre rygga annorstädes). Man gillar olika.

Bra att du specar när detta var och vad det var som gick sönder då material och utformning förändras mellan åren och problem som har varit tidigare har ofta åtgärdats.
Låter inte som du försöker sprida info utan mer bara sprida missnöje. :)

Låter dock väldigt olyckligt..
 
Supernöjd. Köpte min begagnad för flera år sedan. Har kompletterat med sidfickor. Smal och hög konstruktion vilket är ett krav för mig på mindre ryggsäckar, annars hamnar bältet för högt.
Känns outslitlig.

//Per
 
Bra att du specar när detta var och vad det var som gick sönder då material och utformning förändras mellan åren och problem som har varit tidigare har ofta åtgärdats.
Låter inte som du försöker sprida info utan mer bara sprida missnöje. :)

Låter dock väldigt olyckligt..
inte
Detta var var kanske 2005 eller så. det lustiga är att den andra jag fick knappt användes, den stod mest i min lägenhet i Chiang Mai som jag bodde i då, den var med på lite resor och några trekkingar, men inget slitage att snacka om, ändå gick sömmar upp. Knas.

Sprida missnöje är väl inte min avsikt, bara berätta min erfarenhet. Och min generella erfarenhet av KM är just besvikelse och missnöje. Men det är ju skönt att slipper köpa KM.
 
inte
Detta var var kanske 2005 eller så. det lustiga är att den andra jag fick knappt användes, den stod mest i min lägenhet i Chiang Mai som jag bodde i då, den var med på lite resor och några trekkingar, men inget slitage att snacka om, ändå gick sömmar upp. Knas.

Sprida missnöje är väl inte min avsikt, bara berätta min erfarenhet. Och min generella erfarenhet av KM är just besvikelse och missnöje. Men det är ju skönt att slipper köpa KM.

Kan säga att min Gungner av nyare modell i alla fall verkar vara välsydd, sömmarna håller bra kvalitet, inga lösa trådar eller fulheter. Materialet i övrigt verkar vara bombsäkert och motsvarar 1000 denier i andra ryggsäckar. Har den gröna versionen, vet inte hur materialet är i den gråa.

...hade förresten en äldre Gungner 50 från början av 2000-talet, den höll också bra (såldes beggad av andra skäl)...

//J
 
Gungner 2.0

Har inte 40 liter men väl 50 liter. Aldrig haft en ryggsäck med rullstängning tidigare. Alltid gillat ryggsäckar med en ren avskalad design.

Den har en grym bärkomfort, har provat med 20 kg och det var inga som helst problem. Den klarar mycket mer med god komfort.

Yttertyget verkar vara riktigt slitstarkt med rejäl förstärkning i bottendelen. Tycker bottentyget är så snyggt att jag hade kunnat tänka mig hela säcken i det!

Jag hade tänkt mig en 40 liters säck men bytte till en 50 liter pga att jag tycker att den är liten i storleken. Själva utformningen, minst i botten och bredast/störst i toppen tycker jag inte är helt lyckad. Hade velat se en mer jämn storlek (bredd) från botten och uppåt.

De horisontella hålbanden går också att jag tycker att den blir lite svårpackad. Hårda saker "fastnar" på de oflexibla hålbanden. Dvs det går inte att trycka ned sakerna pga att banden inte ger efter. Hade gärna sett att de tog bort dem (alltså bara mitt på baksidan ej på sidorna) eller använde sig av vertikala hålband.

Själva rullstängningen gör också att det kan vara lite svårt att utnyttja säckens volym helt. Den är rätt och slätt knöligare att stänga när den är full, än en toppmatad är.

Banden för att justera säcken så att den passar användaren är väldigt långa. Ex toppstramarna kan man få sig en rejäl snärt i ansiktet av vid kraftiga vindar. Samma för bältet och axelremmarna, finns heller inga bra sätt att fästa/samla ihop överskottet. Å andra sidan så jag lite smal...

Kommer jag över dessa irritationsmoment så har den potential att bli min favoritryggsäck! Den är ruggigt skön att bära.

Hade jag fått önska mig en sak så är det ringar för pulkadragning i bältet. Hålbanden kan jag ju själv sprätta bort och de remmar som är för långa kan jag kapa.

Kortfattat: Grym bärkomfort men med personlighet. Prisvärd.
 
Har haft en Gungner 50L sen ca 2007. Är nöjd med den, materialet känns slitstarkt och rullöppningen likaså. Däremot är den inte helt vattentät, vilket jag fick erfara på kungsleden i somras. Håller väl för lite drygt en timmes regn, inte två dygns hällregn. Trist med blöt sovsäck. Att jag sen inte hade en sopsäck eller dylikt med mig att ha grejerna i får knappast KM skyllas för.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.