Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klyva ved på vandring
- Trådstartare Karpaterna.se
- Start datum
Måtten jag skrev är bladlägnd inte hela kniven.
Seved
Den i mitten.
Är det slg/böjsegt stål ?, det ät ju inte kul om den går av, då man gärna bänder även åt sidorna när man klyver veden på slutet när man ska ta bort bladet från vedklabben.
Handtaget där är i mitt tycke perfekt.
Den utformningen medger bra huggsäkerhet avslutet gör att kniven inte slinker ur näven så lätt, när man hugger så håller man ju inte hårt i knivskaftet, utan låter knivens vikt pendla så att säga mot arbetsstycket i fråga.
Urgröpningen för pekfingret är kanon för ett stadigt grepp.
Tjockleken är lagom, tjockare är onödigt tungt.
En sådan här kniv behöver ju inte skalpellkirurg.skärpa precis, då man inte ska dissekera grodor med den, men det är bra om man kan bryna den i fält.
Bra seved, det där med namnet jag föreslog kanske blev tokigt, meningen var att vända ditt alias >SEVED, men de blir ju DEVES...men VEDESkniv..., vedkniv... jaja en utsideskniv oavsett namnet håller på att födas känns det som, bra jobbat seved !
peter
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Den i mitten.
Är det slg/böjsegt stål ?, det ät ju inte kul om den går av, då man gärna bänder även åt sidorna när man klyver veden på slutet när man ska ta bort bladet från vedklabben.
Handtaget där är i mitt tycke perfekt.
Den utformningen medger bra huggsäkerhet avslutet gör att kniven inte slinker ur näven så lätt, när man hugger så håller man ju inte hårt i knivskaftet, utan låter knivens vikt pendla så att säga mot arbetsstycket i fråga.
Urgröpningen för pekfingret är kanon för ett stadigt grepp.
Tjockleken är lagom, tjockare är onödigt tungt.
En sådan här kniv behöver ju inte skalpellkirurg.skärpa precis, då man inte ska dissekera grodor med den, men det är bra om man kan bryna den i fält.
Bra seved, det där med namnet jag föreslog kanske blev tokigt, meningen var att vända ditt alias >SEVED, men de blir ju DEVES...men VEDESkniv..., vedkniv... jaja en utsideskniv oavsett namnet håller på att födas känns det som, bra jobbat seved !
peter
Stålet i den är AEB-L ett segt stål. Det är 0,65 procent kol i och är ganska perfekt för en sådan här kniv
Japp jag har liknande grepp på min survival modell och det är ett bra grepp, när man är kall och blöt. Så är det inte så lätt att halka ut på eggen och som du säger man behöver inte hålla alltför hårt i skaftet.
Ha ha jo jag förstog namnet. Det är kanske inte så dumnt. Man får in vad och seved i namnet. Men man kanske skulle ha in utsidan på nåt sätt oxå.
Seved
KISS innebär bl a att inte lösa onödiga problem och uppgifter, rätt klokt faktiskt.....
mycket klokt.. det finns ingen anledning att såga eller klyva ved när man frilufsar. klyvningen är primärt för att torka veden och den tiden har man ofta inte när man är ute. köp boken Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst (9127107507) av Yngve Ryd istället..
Behovet att klyva ved finns...
Jag tycker det är rätt korkat att avfärda TS behov så där rakt av. Framförallt som han redan förklarat sig tidigare i tråden (varför man nu skall behöva göra det).
Jag känner väl igen situationen att det bara finns större vedklappar utlagda vid timrade vindskydd.
De vindskydd jag tänker på ligger i naturreservat så alla goda råd i Yngve Ryds utmärkta bok är förgäves. Veden läggs ut av den snälla kommunen/länstyrelsen som insett att folk kommer att elda i skogen vare sig det är resevat eller inte. Ett smart sätt att minska slitaget på det skyddsvärda naturomårdet.
Uffe
Jag tycker det är rätt korkat att avfärda TS behov så där rakt av. Framförallt som han redan förklarat sig tidigare i tråden (varför man nu skall behöva göra det).
Jag känner väl igen situationen att det bara finns större vedklappar utlagda vid timrade vindskydd.
De vindskydd jag tänker på ligger i naturreservat så alla goda råd i Yngve Ryds utmärkta bok är förgäves. Veden läggs ut av den snälla kommunen/länstyrelsen som insett att folk kommer att elda i skogen vare sig det är resevat eller inte. Ett smart sätt att minska slitaget på det skyddsvärda naturomårdet.
Uffe
fast A1 fick jag köpa biligt inte som dagens priser.
annars har jag i bätet en kniv som jag har gjort själv som är mera användbar än A1 som är lite klumpig. därför har jag med mig denna kniv som vissas på bilden.
fast på fjällturen har jag en fjällkniv som jag andvänder.
jag är mera kniv frälst så där satsar jag på knivar eller knivblad.
annars har jag i bätet en kniv som jag har gjort själv som är mera användbar än A1 som är lite klumpig. därför har jag med mig denna kniv som vissas på bilden.
fast på fjällturen har jag en fjällkniv som jag andvänder.
jag är mera kniv frälst så där satsar jag på knivar eller knivblad.
Bilagor
Jag har svårt att se att det verkligen finns ett behov.
Man går väl knappast ut på en vandring där man MÅSTE ha eld och hoppas på att det verkligen finns sågad och (grovt) kluven ved vid vindskydden? För vad gör man då om veden är slut?
Visst, ÖNSKEMÅL finns det säkert, men om man verkligen har behov av att klyva ved så tror jag nog att man orkar släpa med sig en liten yxa.
Man går väl knappast ut på en vandring där man MÅSTE ha eld och hoppas på att det verkligen finns sågad och (grovt) kluven ved vid vindskydden? För vad gör man då om veden är slut?
Visst, ÖNSKEMÅL finns det säkert, men om man verkligen har behov av att klyva ved så tror jag nog att man orkar släpa med sig en liten yxa.
"Lapphuggare"
Ska man klyva ved på längre vandringar använder jag min 7" Strömeng http://www.samekniv.no/ (dvs "Kärringkniven"). Den är vass nog att skära med och tillräckligt tuff för att klyva ved genom att man bankar på knivryggen med ett annat vedträ.
Dock är det min fiskarssåg som används oftast när det gäller att fixa ved, den klarar nästan virke med diametern 15 cm, vilket inte ofta grenar od man hittar har.
Ska man klyva ved på längre vandringar använder jag min 7" Strömeng http://www.samekniv.no/ (dvs "Kärringkniven"). Den är vass nog att skära med och tillräckligt tuff för att klyva ved genom att man bankar på knivryggen med ett annat vedträ.
Dock är det min fiskarssåg som används oftast när det gäller att fixa ved, den klarar nästan virke med diametern 15 cm, vilket inte ofta grenar od man hittar har.
OK, tack för tipset!
Är det fiskars beskärningssåg du har? En sådan använder jag redan.
Stämmer precis!
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips