Klöva-Hallar!!

Hallå gott folk!!

Finns det någon som har vandrat nere i Klöva-Hallars sprickdal?(Söderåsen)Finns det nån upptrampad stig?Undrar även om man kan komma upp o haka på Skåneleden o vandra tillbaka längs med dalen!Eller det e kanske för brant??Någon som har gjort denna turen??
Tack!

/Nicklas.
 
Klöva Hallar

Hej
Gick där för ett par år sedan och har minne om att man kunde komma in i "ravinen" lite överallt samt att det fanns en rastplats med grillplatser, toalett och dyl. i östra delen i anslutning till vandringsled. Jag gick leden Ås till Ås under en vecka och hade Klöva Hallar som en utflycktsdag med tältet uppslaget som basläger, det fanns stigar i princip en på var sida av ravinen.

Spännande och för mig en natur som jag inte hade väntat mig i Skåne.

Hälsningar
Anders
 
Yapps!

Det är inga problem att vandra nere i ravinen.
Ungifär halvägs upp är det nästan inga som vandrar men det är bara att fortsätta så kommer du upp bakom den gamla möllan. Tar du sedan vänster kommer du efter 200-300 meter på Skåneleden och kan fälja den tillbaks, man får bättre utsikt detta hållet. Det är ite svårare att hitta åt höger då det inte går någon riktig stig här men det är bara att följa ravinkanten så kommer du ner.

Halvägs upp i ravinen så kommer du upp till en grotta på vänsersidan och på högersidan finns det en liten smal ravin längs en bäck men ett litet vindskydd efter ca 150 meter. Det finns även ett par borrbultade klippväggar i detta område både på vänster och högersidan.

Jag tror du kan köta en orienteringskarta av OK Kompassen över både Klövahallar och Höjehall i Klippan, kanske håller dom till på Elfdalen.

Stefan
 
Ang Klöva hallar - går det någon stig nere i botten på ravinen? Som jag förstått det är det i alla fall inte spångar och så.

Jag var där för nån månad sen och gick ner i ravinen närmare parkeringen vid "folkparken" (eller vad det nu är) men det är en rätt tjock lövtäcke över marken, så det var lite svårt att gå (rätt stenigt och knöligt under löven). Vet inte om jag gick på fel sida bäcken eller om det alls finns nån stig där. Det kanske är lite mer lättgånget på sommaren tänker jag.

Hursomhelst var det ett trevligt ställe. Känns lite mindre överexploaterat än Skäralid. Inte lika mycket folk då jag var där i alla fall.
 
Tjena!

Om du fortsätter på samma sätt som du beskrev, så vandra då på vänster sida om bäcken (du har då parkeringen bakom dig) finns inga spångar eller leder, men naturligt upptrampade stigar om man tittar ordentligt, dock så får man se upp för det kan vara blockterräng på sina ställen. Men vilken underbar vandring du har framför dig, sagolikt med vattenfall, höga klippor mm. Klättrarna har hittat ditt på senare tid,men det är faktiskt inte så ofta man stöter på folk där. Följ den så långt du kan, haka sedan på skåneleden tillbaka för lite lättare vandring till parkeringen.

Ett av mina favvo ställen :)

Med vänlig hälsning, Nicklas
 
Tack för tipsen, Nicklas.

En fråga till dig som verkar väl bekant med området - det skall finnas ett vindskydd nere i ravinen har jag förstått. Tror det är nån scoutförening som sköter den. Var ungefär ligger det? I "södra" ändan av ravinen?

x5a.jpg


Är det till söder om soffebacken? På öster eller väster sida om bäcken?
 
Tjenare!

Lättast är om du befinner dig nere i Klöva-Hallar ravinen,när du närmar dig den, (soffebcken)går inte att missa då dnen är väldigt stor o markant,så dyker den upp på din vänstra sida,du har bäcken på höger sida. Titta då till höger så ser du en sidoravin, där skall du in,kan vara lite svår att upptäcka, men titta ordentligt så ser du. Vindskyddet ser du sen ganska snabbt när du klättrat up lite. Ligger otroligt fint där uppe.

Lycka till :)

Mvh Nicklas
 
Hjälp förstår att det finns två grottor i klöva hallar. Jättestuvan och en annan liten grotta som ska ligga halvvägs upp i ravinen över en rasbrant. Letat i flera dagar hittar inte. Kan någon förklara?
 

Bilagor

  • DSC-0173_4896.jpg
    DSC-0173_4896.jpg
    100.7 KB · Visningar: 1,126

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.