Klippans friktion vid kyla?

Var och klättrade igår och kom att tänka på en sak. Eftersom hösten har börjat komma häruppe i norr var det ganska kyligt, typ 8 - 10 grader.

Upplevde att friktionen på klippan var väsentligen bättre än den brukar vara. Det var som sagt samtidigt såpass kyligt att fingrarna nästan domnade efter en stunds kontakt med berget.

Påverkas klippans friktion av lufttemperatur? Vad beror det på i sådana fall? Eller är det luftfuktighet som orsakar fenomenet? Upplevde inte luften som speciellt torr/fuktig igår.

Är det rentav så enkelt att händerna blir mindre svettiga vid kyla och således ger bättre grepp?

Vore kul om nån kunde reda ut saken!
 
Klippan påverkas nog inte nämvärt av temperaturen, inom de intervall som är aktuella.

Gummit på dina skor, däremot, påverkas rätt mycket. Det är ju bl.a därför vi har olika gummiblandningar i sommar och vinterdäck.

(Följdfråga: borde inte någon tillverkare kunna blanda hårdare gummi, avsett att prestera som bäst vid sommartemperaturer?)
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Klippans temperatur inverkar enormt mycket på friktionen. En varm klippa, säg en solig högsommardag, ger dålig friktion. Klippan kan rent av "svettas" och göra den mycket svårklättrad. Däremot låga temperaturer, såsom de 8-10 grader du nämner, ger mycket bra friktion.

Ibland kommer det ju lite skämtsamt upp ifall ett visst boulderproblem inte är en grad svårare på sommaren. Så visst, det skiljer en hel del. Men det får ju inte vara allt för kallt, för då fryser man för mycket och kan inte prestera.

Jag har ibland tagit av mig handskarna när jag gjort alpina turer och blivit imponerad hur mycket friktion det var mot klippan.

Olika gummiblandningar i skorna skulle nog i praktiken vara svårt att skapa, då skillnaderna i temperatur är så små. Men man skulle ju kunna göra någon slags skovärmare, likt de däckvärmare de har i Formula 1, så man fick upp skorna till en 40-50 grader eller nått. Kyla klippan med flytande kväve skulle jag annars också vara rätt coolt, men inte så smidigt i praktiken :).
 
Nu är ju det här ett svårt tips för er hårda alpinister, men för oss bouldrare så funkar det bra med en stor dunjacka som man stoppar skorna i nätinnerfickorna i medans man väntar på att fingrarna ska tina såpass mycket att man kan göra ett press till.

För visst: det är en sabla skillnad mellan Juni och december både i Font och Kjuge :)
 
Kylig friktion

Ok, då är det inte helt inbillat att kall klippa ger bättre friktion.

Men vad beror det på? Finns det nån klättrande ingenjör/materialfysiker som kan reda ut det hela?

Klippan "svettas", skrev Viktor, är det kanske samma fysik bakom detta som t ex varm luft? Att kall klippa inte kan vara lika fuktig som varm? Det är ju välbekant att varm luft kan innehålla mer fukt än kall, men då är ju luft lite mer poröst än granit... Sen är det ju två olika ämnesformer, gasform och fast form.
 
Kanske är "svetten" kondens?

Klippan utgör ju som regel en rätt stor värmereservoar, och kan alltså ha ganska annorlunda temperatur än luften. När klippan är kallare än luften så finns risk för kondens, och när det är tvärtom så är klippan torrare. Fast det stämmer kanske dåligt med empiriska erfrarenheter.

Torrt och svalt väder brukar dock vara det bästa, men jag kan inte säga vilka mekanismer som ligger bakom. Å andra sidan har jag inte hört nån ge en bra förklaring till varför bredare däck ger bättre grepp än smala - men alla "vet" det...
 
Lägre temperatur ger lägre luftfuktighet (luften kan inte hålla så mycket fukt) och alltså mindre fukt som kan kondensera och ge lägre friktion. Detta skulle jag tro är en del av förklaringen.

(PS
Har köpt hus med krypgrund, så byggfysikboken ligger ständigt framme ; )
 
Lägre temperatur ger lägre luftfuktighet (luften kan inte hålla så mycket fukt) och alltså mindre fukt som kan kondensera och ge lägre friktion. Detta skulle jag tro är en del av förklaringen.

(PS
Har köpt hus med krypgrund, så byggfysikboken ligger ständigt framme ; )

Nej, kallare luft håller lägre fukthalt i gram/m3, men den relativa fuktigheten kan vara vilken som helst och det är den som är ett mått på kondensationbenägenheten. Möjligen kan man säga att luft med en stigande temperatur kondenserar mindre, medan en sjunkande temperatur medför ökad relativ fukthalt och kondensationsbenägenhet. Kalla nätter och dagsvärme uppåt 7-8 grader som det kanske kan ge låg relativ fuktighet.
 
Nej, kallare luft håller lägre fukthalt i gram/m3, men den relativa fuktigheten kan vara vilken som helst och det är den som är ett mått på kondensationbenägenheten. Möjligen kan man säga att luft med en stigande temperatur kondenserar mindre, medan en sjunkande temperatur medför ökad relativ fukthalt och kondensationsbenägenhet. Kalla nätter och dagsvärme uppåt 7-8 grader som det kanske kan ge låg relativ fuktighet.

Du menar att fenomenet kan bero på att luften håller på att värmas upp, snarare än att den är kall? Att temperaturstegringen medför lägre relativ fuktighet dvs mindre kondens?
 
Kanske är "svetten" kondens?
Torrt och svalt väder brukar dock vara det bästa, men jag kan inte säga vilka mekanismer som ligger bakom. Å andra sidan har jag inte hört nån ge en bra förklaring till varför bredare däck ger bättre grepp än smala - men alla "vet" det...

Bredare däck = större kontaktyta = ökad friktion = bättre grepp (*)
Vått / isigt väglag = sämre friktion = sämre grepp

Men (*) gäller inte under alla förhållanden, t.ex. om det är stora mängder vatten på vägen minskar smala däck risken för vattenplaning p.g.a. ett smalt däck ger högre tryck / areaenhet vilket ger större möjlighet att pressa undan vattnet och undvika att fordonet "flyter" på vattnet.

;)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips