Klimat och skridsko

På en annan tråd meddelar en skribent, att vattentempen i något vattendrag norröver låg högt över tidigare år, varför skribenten bedömde att is-premiär skulle komma att senareläggas i år.

För ett litet tag sedan, när jag tittade på en nyhetsutsändning, rapporterade man att våra vintrar kommer att bli kortare och varmare: Dvs. värme kommer att sträcka sig längre in under hösten och komma tidigare på våren, däremellan "blött" väder.

Lite läge för eko-ångest..?
 
Day after tomorrow

Jag litar på att klimatförändringarna sker åt rätt håll, och polerna växer och permafrosten närmar sig.

day_after.jpg


Vilka blir först med den här fälan;
Bromskär > Reykjavík > Narsarsuaq > New York?

Vore den ultimata Grupp 00 turen. Med skredstång över packisen, men sen åka på uppslagna hafsråkar som frusit.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Istid?

Tyvärr duggar rapporterna om kallare väder inte lika tätt. Vad man däremot kan utläsa, är att väderförhållanden komprimeras (blir extrema), varför skridskosäsongen då kanske blir kort, men att nya mål på isen kan gå att nå. Skulle ju vara betydligt trevligare, om det var så från nov.-april!
 
ajn; sa:
Ser inte dumt ut!

Vissa klimatprognoser för nordeuropa vid förhöjda halter i atmosfären av växthusgaser (CO2, metan mfl) visar att vintertemperaturen påverkas mer än sommartemperaturen, så högt som 4-6 grader. Det skulle innebära rätt mycket för isläggning, långfärdsskriskoåkningen i hela Sverige och för hela vintersportindustrin.

Själv har jag precis köpt en etanoldriven bil, som minskar mina utsläpp av fossilt CO2 med ca 80% jämfört med en bensinbil med samma bränsleförbrukning.

Det går att göra något. Frågan är bara om man vill.

/Staffan
 
Bra Staffan

Är det en Ford Focus månne?

Varifrån kommer etanolen? Kan du tanka den över hela landet?

Hur mycket etanol är det realistiskt att producera från färska vegetabilier? I Sverige respektive globalt?

Kan man producera etanol någorlunda konkurrenskraftigt via någon annan process som inte utnyttjar fossila bränslen?

Thure
 
Re: Bra Staffan

thureb; sa:
Är det en Ford Focus månne?

Varifrån kommer etanolen? Kan du tanka den över hela landet?

Hur mycket etanol är det realistiskt att producera från färska vegetabilier? I Sverige respektive globalt?

Kan man producera etanol någorlunda konkurrenskraftigt via någon annan process som inte utnyttjar fossila bränslen?

Thure

Ja, det borde vara möjligt att bygga en etanol/metanol fabrik i anslutning till varje massaindustri.

Anders
 
Jepp, en Ford Focus.

Det finns många tankställen (fler än 120 i Sverige) för bioetanol:
http://www.miljofordon.se/tanka/
http://em-cust05.easy-mapper.com/em.../mapxsite/sekab/mapxsite.htx;start=HS_MapPage

Hittar jag inte etanol så kan jag tanka vanlig bensin. Miljöfördelen försvinner men man kommer fram.

I Stockholm finns det många tankställen.

I Sverige framställs det mesta bioetanolet från råvaruspill från pappersindustrier. I processen används värme som annars skulle ha kylts bort. Det finns inte kapacitet att försörja hela Sverige i nuläget om alla skulle överge bensinen. Vissa debattörer i energidebatten (dvs vår käre klubbkamrat) har på Aftonbladets debattsida framfört åsikten att det är bättre för privatpersoner att välja bensinsnåla bilar än etanolfordon. Detta är han inte ense med mig och många andra om. Globalt finns stora potentialer. Kågesons argument bygger på att handelsprotektionismen och EUs jordbrukspolitik (CAP) består även i ett längre perspektiv.

För mig handlar det om att ta ansvar för mina handlingar, och att knuffa utvecklingen i en, i mina ögon, bra riktning.

http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=49&parent01=5&parent02=18
http://www.novator.se/bioenergy/BE9801/s25-27.pdf
http://www.snf.se/verksamhet/trafik/fakta-fornybaradrivmedel.htm
http://www.gronabilister.se/public/enter.php

/Staffan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips