Klimat och skridsko

På en annan tråd meddelar en skribent, att vattentempen i något vattendrag norröver låg högt över tidigare år, varför skribenten bedömde att is-premiär skulle komma att senareläggas i år.

För ett litet tag sedan, när jag tittade på en nyhetsutsändning, rapporterade man att våra vintrar kommer att bli kortare och varmare: Dvs. värme kommer att sträcka sig längre in under hösten och komma tidigare på våren, däremellan "blött" väder.

Lite läge för eko-ångest..?
 
Day after tomorrow

Jag litar på att klimatförändringarna sker åt rätt håll, och polerna växer och permafrosten närmar sig.

day_after.jpg


Vilka blir först med den här fälan;
Bromskär > Reykjavík > Narsarsuaq > New York?

Vore den ultimata Grupp 00 turen. Med skredstång över packisen, men sen åka på uppslagna hafsråkar som frusit.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Istid?

Tyvärr duggar rapporterna om kallare väder inte lika tätt. Vad man däremot kan utläsa, är att väderförhållanden komprimeras (blir extrema), varför skridskosäsongen då kanske blir kort, men att nya mål på isen kan gå att nå. Skulle ju vara betydligt trevligare, om det var så från nov.-april!
 
ajn; sa:
Ser inte dumt ut!

Vissa klimatprognoser för nordeuropa vid förhöjda halter i atmosfären av växthusgaser (CO2, metan mfl) visar att vintertemperaturen påverkas mer än sommartemperaturen, så högt som 4-6 grader. Det skulle innebära rätt mycket för isläggning, långfärdsskriskoåkningen i hela Sverige och för hela vintersportindustrin.

Själv har jag precis köpt en etanoldriven bil, som minskar mina utsläpp av fossilt CO2 med ca 80% jämfört med en bensinbil med samma bränsleförbrukning.

Det går att göra något. Frågan är bara om man vill.

/Staffan
 
Bra Staffan

Är det en Ford Focus månne?

Varifrån kommer etanolen? Kan du tanka den över hela landet?

Hur mycket etanol är det realistiskt att producera från färska vegetabilier? I Sverige respektive globalt?

Kan man producera etanol någorlunda konkurrenskraftigt via någon annan process som inte utnyttjar fossila bränslen?

Thure
 
Re: Bra Staffan

thureb; sa:
Är det en Ford Focus månne?

Varifrån kommer etanolen? Kan du tanka den över hela landet?

Hur mycket etanol är det realistiskt att producera från färska vegetabilier? I Sverige respektive globalt?

Kan man producera etanol någorlunda konkurrenskraftigt via någon annan process som inte utnyttjar fossila bränslen?

Thure

Ja, det borde vara möjligt att bygga en etanol/metanol fabrik i anslutning till varje massaindustri.

Anders
 
Jepp, en Ford Focus.

Det finns många tankställen (fler än 120 i Sverige) för bioetanol:
http://www.miljofordon.se/tanka/
http://em-cust05.easy-mapper.com/em.../mapxsite/sekab/mapxsite.htx;start=HS_MapPage

Hittar jag inte etanol så kan jag tanka vanlig bensin. Miljöfördelen försvinner men man kommer fram.

I Stockholm finns det många tankställen.

I Sverige framställs det mesta bioetanolet från råvaruspill från pappersindustrier. I processen används värme som annars skulle ha kylts bort. Det finns inte kapacitet att försörja hela Sverige i nuläget om alla skulle överge bensinen. Vissa debattörer i energidebatten (dvs vår käre klubbkamrat) har på Aftonbladets debattsida framfört åsikten att det är bättre för privatpersoner att välja bensinsnåla bilar än etanolfordon. Detta är han inte ense med mig och många andra om. Globalt finns stora potentialer. Kågesons argument bygger på att handelsprotektionismen och EUs jordbrukspolitik (CAP) består även i ett längre perspektiv.

För mig handlar det om att ta ansvar för mina handlingar, och att knuffa utvecklingen i en, i mina ögon, bra riktning.

http://www.gronabilister.se/public/dokument.php?art=49&parent01=5&parent02=18
http://www.novator.se/bioenergy/BE9801/s25-27.pdf
http://www.snf.se/verksamhet/trafik/fakta-fornybaradrivmedel.htm
http://www.gronabilister.se/public/enter.php

/Staffan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips