Klibbigt sot på kaffepanna över brasa

När denna 10 år gamla tråds nu väckts till liv infinner sig genast två frågor:
1) vad är svarvull?
2) vad är en matbod?

(Jag googlade. Svarvull fick bara träffar på Utsidan. Matbod är typ tillfällig kiosk som tillreder/serverar mat)

När denna 10 år gamla tråds nu väckts till liv infinner sig genast två frågor:
1) vad är svarvull?
2) vad är en matbod?

(Jag googlade. Svarvull fick bara träffar på Utsidan. Matbod är typ tillfällig kiosk som tillreder/serverar mat)
Assiciationslek: "svarvull finns i matboden" blir "svinto finns i affären".
Man bör dock veta lite om metallsvarvning och att en bod är en byggnad där det förvaras något....

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är roligt med gamla uttryck, och just matbod ska jag försöka börja använda, speciellt när jag ska till Ica Maxi.

Jag har en kaffepanna separat i fodral för kaffekokning.
Den brukar jag bara torka inuti med hushållspapper efter användning, utvändigt får det vara.
Om jag däremot har Trangiaköket med mig och har använt pannan över öppen eld så använder jag Tenol på hushållspappret när jag torkar utsidan.
Två huvudorsaker. Tenol finns med i packningen om Trangiaköket är med. Tenol löser snabbt upp sot o tjära, det gör inte vattenbaserade medel. Jag är lat och orkar inte gnugga med diverse produkter som ändå är mindre effektiva.

Svinto är nog bra på gjutjärn o rostfritt. Men förstör ytan på aluminium, koppar och silver. 3M tvättsvampar med grön beläggning använder jag inte till någon rengöring i köket, eftersom slipmedlet som finns i förändrar ytan på det man försöker göra rent.
Det rör sig då inte om rengöring utan mer om bearbetning.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips