Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klibbigt sot på kaffepanna över brasa
- Trådstartare Easy
- Start datum
Assiciationslek: "svarvull finns i matboden" blir "svinto finns i affären".När denna 10 år gamla tråds nu väckts till liv infinner sig genast två frågor:
1) vad är svarvull?
2) vad är en matbod?
(Jag googlade. Svarvull fick bara träffar på Utsidan. Matbod är typ tillfällig kiosk som tillreder/serverar mat)
Man bör dock veta lite om metallsvarvning och att en bod är en byggnad där det förvaras något....
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har en kaffepanna separat i fodral för kaffekokning.
Den brukar jag bara torka inuti med hushållspapper efter användning, utvändigt får det vara.
Om jag däremot har Trangiaköket med mig och har använt pannan över öppen eld så använder jag Tenol på hushållspappret när jag torkar utsidan.
Två huvudorsaker. Tenol finns med i packningen om Trangiaköket är med. Tenol löser snabbt upp sot o tjära, det gör inte vattenbaserade medel. Jag är lat och orkar inte gnugga med diverse produkter som ändå är mindre effektiva.
Svinto är nog bra på gjutjärn o rostfritt. Men förstör ytan på aluminium, koppar och silver. 3M tvättsvampar med grön beläggning använder jag inte till någon rengöring i köket, eftersom slipmedlet som finns i förändrar ytan på det man försöker göra rent.
Det rör sig då inte om rengöring utan mer om bearbetning.
/John
Den brukar jag bara torka inuti med hushållspapper efter användning, utvändigt får det vara.
Om jag däremot har Trangiaköket med mig och har använt pannan över öppen eld så använder jag Tenol på hushållspappret när jag torkar utsidan.
Två huvudorsaker. Tenol finns med i packningen om Trangiaköket är med. Tenol löser snabbt upp sot o tjära, det gör inte vattenbaserade medel. Jag är lat och orkar inte gnugga med diverse produkter som ändå är mindre effektiva.
Svinto är nog bra på gjutjärn o rostfritt. Men förstör ytan på aluminium, koppar och silver. 3M tvättsvampar med grön beläggning använder jag inte till någon rengöring i köket, eftersom slipmedlet som finns i förändrar ytan på det man försöker göra rent.
Det rör sig då inte om rengöring utan mer om bearbetning.
/John
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg