• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Klassikern för tjejer?

hmm, man kan väl kanske välja att känna sej provocerad över ett särskilt "tjejforum" mne jag tycker nog att det är kul med ett forum där mest tjejer syns och hörs eftersom det annars mest är killar som tar plats...
jag blir i alla fall sporrad och tycker det e kul att få kontakt med andra tjejer som e intresseade av friluftsliv.
 
Insulting

Jag är glad att se att det finns några andra tjejer som blir lite förbannad att tredje del lopp heter 'tjejloppet'. Jag blir inte bara lite insulterad!

Visst finns det motionerar (damer och herrar) som vill prova på något som vasa eller vättern för första gången och för de skulle finnas det ett kortare ban men det skulle också vara tillgånglig för herrar.

Och om man måste har ett tjej-distans, ett tredjedel är alldeles för kort. Till exempel, de flesta fit tjejer klarar av 10mil på hoj utan någon extra träning. Vätternrundan skulle vara lite mer utmaning än detta - Varför inte 20 mil för tjejerna!?

Jag skulle gärna höra om det finns andra tjejer som blir lika så insulterad!
 
Varför slösa energi på att bli förolämpad? Tjejklassikern heter inte som den gör för att den är kortare än dito för båda könen, utan för att den är öppen för endast damer. Den "stora" klassikern är öppen för båda könen, så om du tycker tjejklassikern är för kort så tycker jag du ska prova denna istället. Vasaloppet erbjuder ett antal varianter med olika distanser och stilar, det finns alltså något för alla egentligen. Jag tycker inte man ska känna sig förolämpad för att 10-tusentals människor har roligt i de olika "tjejloppen".
 
Hejsan!

Jag tycker att det tråkiga med tjejklassikern är (som så många redan sagt) att det inte riktigt blir någon utmaning, om man inte är extremt otränad dvs. Dessutom tycker jag att man borde göra om hela grejen! Kalla den för "lilla/halva klassikern", gör den till 1/2 sträckningen (mot 1/3 som det är nu) och öppna den för både killar och tjejer!!

Jag tycker att det är bra att det finns ett alternativ för den nya och ovana (jag själv är en av dem!), lite lagom att börja med men ändå en utmaning.. Supernice! Men som sagt, gör utmaningen lite större och välkomna även killarna!! Sen är det ju som tidigare nämnts väldigt tråkigt att de flesta tävlingarna inte ligger på samma helg.
 
grabbvättern

I år finns ju iallafall Grabbvättern som är lika lång som Tjejvättern.
Det tycker jag är ett bra initiativ, jämställer grabbar och tjejer.
Så får riktiga män och kvinnor köra hela loppet
;-)

/ Niclas
 
JaneX; sa:
Hejsan!

Jag tycker att det tråkiga med tjejklassikern är (som så många redan sagt) att det inte riktigt blir någon utmaning, om man inte är extremt otränad dvs. Dessutom tycker jag att man borde göra om hela grejen! Kalla den för "lilla/halva klassikern", gör den till 1/2 sträckningen (mot 1/3 som det är nu) och öppna den för både killar och tjejer!!

Jag tycker att det är bra att det finns ett alternativ för den nya och ovana (jag själv är en av dem!), lite lagom att börja med men ändå en utmaning.. Supernice! Men som sagt, gör utmaningen lite större och välkomna även killarna!! Sen är det ju som tidigare nämnts väldigt tråkigt att de flesta tävlingarna inte ligger på samma helg.

Om man vill vara snäll, och det vill man ju ibland, kan man väl se det såhär: tjejklassikern är i första hand ett försök att arrangera ett "kraftprov" enbart för damer, precis som tjejmilen, Maja Gräddnos, Tjejtrampet och andra enkönade tävlingar. Eftersom urvalet till en helkvinnlig full-klassiker förmodligen är lite för begränsat (jag inbillar mig att fler män än kvinnor lockas av extrema fysiska utmaningar, men jag kanske misstar mig?) valde man att skruva ner ambitionsnivån en aning, för att på så sätt attrahera tillräckligt med kvinnliga deltagare för att få ihop arrangemangen. Tyvärr får man ju då på köpet att tjej-klassikern blir synonymt med "lill-klassikern", "lätta klassikern" och dylikt.

Jag håller dock med om att det känns rätt unket och konservativt att en tjejtävling ska vara lättare än "fullversionen". Klassikern baseras ju i första hand på långsiktig uthållighet och seghet, så jag ser ingen anledning till att tjejer skulle vara sämre rustade för utmaningen, snarare tvärtom. Kanske skulle man gå åt andra hållet, och starta ett tjejlopp som är tuffare än killarnas? Tänk en "tjejmara" på 6 mil, mitt i Stockholm? Hur coolt vore inte det?
 
Re: Gör den långa istället!

utflyktsintresserad; sa:
Hej hej!

Visst är tjejklassikern en tredjedel av den vanliga (eller vad man nu ska kalla den) klassikern och personligen tycker jag det är lite väl kort. 1000 m är väl för de flesta en vanlig träningssimning (även om det öppna vattnet och strömmen gör det lite speciellt) och springa en mil är väl heller ingen större utmaning? Jag önskar att man hade gjort en 2/3 klassiker för kvinnor (och män som så önskar) istället, det tycker jag hade varit mer lagom. För att skida 6 mil eller cykla 20 mil måste man träna ordentligt (funkar som utmärkt träningsmotivator) men skaderisken är inte lika stor och det är inte lika avskräckande långt. Men tyvärr har man inte valt den vägen utan istället har man gjort en mes-variant och kallar den för tjejklassikern (ok jag gissar att jag kommmer att få mothugg här men tjejklassikern verkar så tillrättalagt lagom. Det känns som något för helt otränade att börja träna inför ungefär som tjejmilen var på 80-talet medan den långa klassikern faktiskt är en utmaning. Det tycker i alla fall jag men jag förstår om andra har andra åsikter).

Om du ändå förskräcks av den långa klassikern, starta med tjejklassikern första året och gå sedan vidare. En av nackdelarna med tjej-varianterna är (gäller i alla fall cyklingen och skidåkningen) att de går helgen före de långa så om du har träningskompisar som ska åka de långa sträckorna så kan ni inte göra sällskap. Å andra sidan kan du om du bor nära alternativt har en välfylld plånbok med fördel använda tjejloppen som en bra sista träningsrunda inför de långa loppen (min kassa har dock aldrig tillåtit detta).

Ytterligare ett argument för den långa vättern är att det är mycket vackrare bansträckning tycker jag! Och skidar du tjejvasan missar du alla utförsbackar efter Evertsberg! Tjejsimmet är bara motströms och du missar att flyta omkring i vanåns svagt medströmmande vatten.

Kristina
PS! Ska erkänna att jag bara har testat tjejvättern och inte de andra tjejloppen så jag vet inte så mycket om dem. Den långa vättern tycker jag är slitsam, Vasaloppet är kul så länge vädret är bra och Vansbrosimmet riktigt trevligt. Lidingöloppet vet jag inget om för jag får alltid influensa eller nåt i september.

Hej!

Jag håller med till fullo!!! Man kan ju klara de där tjejjloppen nästan som helt otränad ju!

En annan sak som jag inte gillar med tjejjklassikern är att man för den svenska klassikern får en jättesnygg medalj, men för tjejjklassikern får man bara ett fult diplom som ser ut som en sverigeflagga! (Inget ont om svenska flaggan.) Jag vill ha nåt fint att hänga på väggen när jag klarat av nåt, inte ett fult diplom! Om man vill kan man köpa ett jättedyrt smycke, men jag använder ju aldrig smycken.

Nä, de borde göra om loppen så de blir längre och göra fina medaljer även till dem.
 
Re: Re: Gör den långa istället!

Aminida; sa:
...En annan sak som jag inte gillar med tjejjklassikern är att man för den svenska klassikern får en jättesnygg medalj, men för tjejjklassikern får man bara ett fult diplom som ser ut som en sverigeflagga! (Inget ont om svenska flaggan.) Jag vill ha nåt fint att hänga på väggen när jag klarat av nåt, inte ett fult diplom! Om man vill kan man köpa ett jättedyrt smycke, men jag använder ju aldrig smycken...
Medalj??? Jag har minsann inte fått nån medalj för min Sv. Klassiker, bara ett futtigt diplom...Men jag är nöjd ändå ;)

...och förresten - var glada för valfriheten; de som tycker tjejklassikern är för lätt kan ju göra "den stora" klassikern och de som tycker den är lätt kan ju...osv...osv...

//Anders (klassiker 19071)
[Ändrat av Haddock 2005-08-16 kl 22:18]
 
Re: Re: Gör den långa istället!

Aminida; sa:
En annan sak som jag inte gillar med tjejjklassikern är att man för den svenska klassikern får en jättesnygg medalj, men för tjejjklassikern får man bara ett fult diplom som ser ut som en sverigeflagga! (Inget ont om svenska flaggan.) Jag vill ha nåt fint att hänga på väggen när jag klarat av nåt, inte ett fult diplom! Om man vill kan man köpa ett jättedyrt smycke, men jag använder ju aldrig smycken.
Om man genomför En Svensk Klassiker, dvs. Vasaloppet/Engelbrektsloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet inom 12 månader så får man ett diplom.
Utöver detta så kan man köpa ett Klassikerpass och skaffa en stämpel varje gång man genomför ett lopp. När man har genomfört och fått stämpel för alla loppen så kan man lämna in sitt Klassikerpass och då får man en medalj. Observera att man för att få medaljen kan hålla på "hur länge som helst". Loppen behöver alltså inte genomföras inom en 12-månadersperiod.

Nä, de borde göra om loppen så de blir längre och göra fina medaljer även till dem.
Jag skulle vilja se en "ultraklassiker" eller liknande där man förlänger loppen ordentligt. Det vore spännande...

15 mil på skidor, 50 mil cykling (eller kanske ännu hellre 30 mil med 6000 höjdmeter), 8km simning och 60km terränglöpning vore nå't! ;)
 
Re: Re: Re: Gör den långa istället!

Haddock; sa:
Medalj??? Jag har minsann inte fått nån medalj för min Sv. Klassiker, bara ett futtigt diplom...Men jag är nöjd ändå ;)

...och förresten - var glada för valfriheten; de som tycker tjejklassikern är för lätt kan ju göra "den stora" klassikern och de som tycker den är lätt kan ju...osv...osv...

Precis som Fredrik skriver så finns det ett pass man kan köpa. Sen får man sin medalj.

Och sen är det klart att det är ju fint att det finns en tjejj-klassiker förstås. Men jag skulle tycka att de skulle göra så här istället: Döpa om tjejj-klassikern till mini-klassiker och öppna den för alla, samt göra en lilla klassikern som är 2/3 av längden. Om man tex är en riktig soffpotatis (oavsett kön) kanske man vill ha en lagom utmaning som ett mini-klassiker i så fall skulle innebära.

Jag har för övrigt en hemlig dröm att när jag klarat av den svenska klassikern försöka köra ett Iron Man i Kalmar. :) Men det är MÅNGA ÅR kvar tills dess (har inte ens börjat träna inför den vanliga klassikern än), jag räknar med att det kommer ta fem år innan jag är redo för det. Men det är ju ett kul mål att se fram emot!
 
Re: Re: Re: Re: Gör den långa istället!

Aminida; sa:
Jag har för övrigt en hemlig dröm att när jag klarat av den svenska klassikern försöka köra ett Iron Man i Kalmar. :) Men det är MÅNGA ÅR kvar tills dess (har inte ens börjat träna inför den vanliga klassikern än), jag räknar med att det kommer ta fem år innan jag är redo för det. Men det är ju ett kul mål att se fram emot!
Du kan ju alltid börja med att köra andra triathlontävlingar. Det finns flera olika distanser och många tävlingar att välja på. Det enklaste och vanligaste är att börja med en motionssprint och sedan "arbeta sig upp" på längre distanser.
Tävlingskalender och annan nyttig information finns på förbundets hemsida, http://www.svensktriathlon.org/

Sala Silverman nästa! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amelie.kjellstenius Klassikern Göteborg Tjejforum 4
Malin Malin Klassikern Tjejforum 1
jessica.margareta tjejer som är aktiva Tjejforum 12
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17
aik_putte Några unga tjejer? Tjejforum 9
MinSaga Några aktiva tjejer i Malmö? Tjejforum 13
jamtlandstaus Stora ryggsäckar för tjejer? Tjejforum 14
sandskäddan Tjejer, hur jobbigt är Vasaloppet? Tjejforum 12
AnnikaB Aktiva tjejer i Malmö/Lund?? Tjejforum 7
6682 Hej alla glada tjejer Tjejforum 0
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Pluppy Klättersele för tjejer Tjejforum 3
opettersson Varför fiskar inte tjejer? Tjejforum 27
mrhandley Cykelevent bara för tjejer Tjejforum 1
emse Tips om större turryggsäckar för tjejer? Tjejforum 16
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Onedge Tjejer..hjälp ! Tjejforum 1
L81 Tjejer som älskar äventyr ! Tjejforum 12
zzeezz Utrustning for korta tjejer? Tjejforum 10
ulrikagunnarsson Ryggsäck för tjejer? Tjejforum 13
fiskbulle666 snowboardbrädor för tjejer Tjejforum 0
Kristin Nygren Helg med dykning för endast tjejer. Tjejforum 0
Nettan A Underkläder för tjejer Tjejforum 7
marcar Cykelkläder till tjejer?? Tjejforum 4
Rodluvan Skidkläder för tjejer... Tjejforum 7
tafone Skärpning tjejer! Tjejforum 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Tjejforum 2
MonikaSahlström mammalediga friluftsintresserade tjejer Tjejforum 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.