• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Klassikern för tjejer?

Hej!
Har lite funderingar på att göra "klassikern", Lidingöloppet, Vasaloppet, Vansbrosimmet och Vätternrundan... Det är rätt så saftigt, så jag tänkte börja med att testa tjej-klassikern... Någon som har ett hum om vad som skiljer den från den "riktiga" klassikern??
 
Jovisst!

Tjejklassikerloppen är kortare och går på andra datum - ofta dagen innan eller dagen efter huvudloppet. Generellt sett så är varje lopp ungefär en tredjedel av "standardloppet":

- Kristinaloppet eller Tjejvasan, båda 30km
- Tjejvättern, 90km - enda loppet med egen sträckning.
- Tjejsimmet, 1000m
- Lidingö tjejlopp, 10km

Den bästa(?) källan för information är väl annars:

http://www.ensvenskklassiker.com/

Lycka till med bägge varianterna! :)

MVH
Fredrik, som tänker genomföra Klassikern några gånger till... ;)
 
Gör den långa istället!

Hej hej!

Visst är tjejklassikern en tredjedel av den vanliga (eller vad man nu ska kalla den) klassikern och personligen tycker jag det är lite väl kort. 1000 m är väl för de flesta en vanlig träningssimning (även om det öppna vattnet och strömmen gör det lite speciellt) och springa en mil är väl heller ingen större utmaning? Jag önskar att man hade gjort en 2/3 klassiker för kvinnor (och män som så önskar) istället, det tycker jag hade varit mer lagom. För att skida 6 mil eller cykla 20 mil måste man träna ordentligt (funkar som utmärkt träningsmotivator) men skaderisken är inte lika stor och det är inte lika avskräckande långt. Men tyvärr har man inte valt den vägen utan istället har man gjort en mes-variant och kallar den för tjejklassikern (ok jag gissar att jag kommmer att få mothugg här men tjejklassikern verkar så tillrättalagt lagom. Det känns som något för helt otränade att börja träna inför ungefär som tjejmilen var på 80-talet medan den långa klassikern faktiskt är en utmaning. Det tycker i alla fall jag men jag förstår om andra har andra åsikter).

Om du ändå förskräcks av den långa klassikern, starta med tjejklassikern första året och gå sedan vidare. En av nackdelarna med tjej-varianterna är (gäller i alla fall cyklingen och skidåkningen) att de går helgen före de långa så om du har träningskompisar som ska åka de långa sträckorna så kan ni inte göra sällskap. Å andra sidan kan du om du bor nära alternativt har en välfylld plånbok med fördel använda tjejloppen som en bra sista träningsrunda inför de långa loppen (min kassa har dock aldrig tillåtit detta).

Ytterligare ett argument för den långa vättern är att det är mycket vackrare bansträckning tycker jag! Och skidar du tjejvasan missar du alla utförsbackar efter Evertsberg! Tjejsimmet är bara motströms och du missar att flyta omkring i vanåns svagt medströmmande vatten.

Kristina
PS! Ska erkänna att jag bara har testat tjejvättern och inte de andra tjejloppen så jag vet inte så mycket om dem. Den långa vättern tycker jag är slitsam, Vasaloppet är kul så länge vädret är bra och Vansbrosimmet riktigt trevligt. Lidingöloppet vet jag inget om för jag får alltid influensa eller nåt i september.
 
Oj, vilken skillnad!

Ja, det var inga dåliga skillnader mellan de två "klassikerna"! Jag håller med dig Kristina.. det är nästan lite för mesigt om man nu får uttrycka sig så.. Nu kanske man inte ska vara stor i käften innan man har provat, men 1 mils löpning och 9 mils cykling känns ju onekligen lite fjuttigt för att få benämnas som "klassiker"... men men, kanske ett bra intro till att göra den "riktiga" klassikern om ett år eller två.

Tack för era tips!
Mvh Annie
 
Gör ett försök på den

Hej!

Jag tycker att du skall göra ett försök på den riktiga klassikern. Jag tänkte hoppa tjejalternativet och försöka mig på klassikern direkt. Min plan är att börja med Lidingöloppet. Tills dess har man massor av tid att träna. Bra lopp att börja med är tex Stockholmsloppet den 15 maj. Sedan har du halvmaran i början av september.

Lycka till!

Charlotte
 
Tjejklassikern...

Gjorde den själv förra året med några arbetskompisar. Trevligt och kul på alla sätt men håller med om att det är rätt korta distanser som inte kräver någon direkt träning. Röstar för att du kör den riktiga istället. Själv börjar jag med Öppet Spår 2004, härligt!
 
Re: Jovisst!

haskell; sa:
Tjejklassikerloppen är kortare och går på andra datum - ofta dagen innan eller dagen efter huvudloppet. Generellt sett så är varje lopp ungefär en tredjedel av "standardloppet":

- Kristinaloppet eller Tjejvasan, båda 30km
- Tjejvättern, 90km - enda loppet med egen sträckning.
- Tjejsimmet, 1000m
- Lidingö tjejlopp, 10km

Den bästa(?) källan för information är väl annars:

http://www.ensvenskklassiker.com/

Lycka till med bägge varianterna! :)

MVH
Fredrik, som tänker genomföra Klassikern några gånger till... ;)

Du har inte en rackans surfväst till övers.. Känns som det kommer bli kallt att simma nästa helg... :)
 
Kör riktiga!

Jag hade planerat att köra tjejklassikern, köpte skidor och så. Men så sa pojkvännen att man hade en mesvariant för oss tjejer för att vi är så mycket sämre och vekare än killar...!?
Självklart sa han så bara för att trigga mig, men det funkade. Ha ha!
Åk riktiga! Finns det ingen kortare klassiker för killarna ska vi inte heller behöva nån!
Fullt ös medvetslös!
 
Den riktiga ska det va!

Jag håller med dig. Ska det va så ska det vara den riktiga klassikern! Ska själv göra den 2003/2004 och tycker inte att det skulle vara en riktig utmaning med tjejklassikern...

//Madelene
 
Varför hela tiden

Kan bara hålla med om att "tjej"-klassikern känns lite fjuttig men det är ju bra att det finns olika alternativ för olika personer. Men kanske halva sträckorna hade varit lämpligare än en tredjedel?

Men det jag irriterar mig på mest är alla dess "tjej"-grejer. Man tar liksom ett lopp, kortar ner det till en tredjedel och döper om det till "tjej"-loppet. Ger ju inte så roliga signaler heller? Det finns vill inga lopp som heter "kill"-lopp? Det är väl isåfall bättre att ha lopp och sedan en kortvariant av loppet som är öppen för både killar och tjejer och köra?

En annan sak som jag funderar på är varför det i så många tävlingar är mindre prispengar i damklasserna? till exempel FEM. Kommer inte ihåg summorna i huvet men har för mig att i herrklassen och även mixklassen var prissumman markant högre än i damklassen. Om det finns någon bra förklaring skulle det vara bra att få veta! Så kanske man slipper vara irriterad på det...
 
Apropå mitt förra inlägg måste jag bara lägga in en liten funderare till: Varför finns det ett tjejforum på utsidan men inget killforum? Ska man tolka det som att de andra forumena är manliga eller att damerna är extra priviligerade som får ett extra forum förutom de andra?
 
Som kille tolkar jag det som att ni tjejer är extra priviligerade som har fått en egen avdelning i utsidans forum. De andra avdelningarna är väl inte särskilt manliga? Även om det kanske är fler killar som besöker forumet och därmed fler killar som skriver. Fler tjejer i hela forumet vore trevligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amelie.kjellstenius Klassikern Göteborg Tjejforum 4
Malin Malin Klassikern Tjejforum 1
jessica.margareta tjejer som är aktiva Tjejforum 12
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17
aik_putte Några unga tjejer? Tjejforum 9
MinSaga Några aktiva tjejer i Malmö? Tjejforum 13
jamtlandstaus Stora ryggsäckar för tjejer? Tjejforum 14
sandskäddan Tjejer, hur jobbigt är Vasaloppet? Tjejforum 12
AnnikaB Aktiva tjejer i Malmö/Lund?? Tjejforum 7
6682 Hej alla glada tjejer Tjejforum 0
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Pluppy Klättersele för tjejer Tjejforum 3
opettersson Varför fiskar inte tjejer? Tjejforum 27
mrhandley Cykelevent bara för tjejer Tjejforum 1
emse Tips om större turryggsäckar för tjejer? Tjejforum 16
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Onedge Tjejer..hjälp ! Tjejforum 1
L81 Tjejer som älskar äventyr ! Tjejforum 12
zzeezz Utrustning for korta tjejer? Tjejforum 10
ulrikagunnarsson Ryggsäck för tjejer? Tjejforum 13
fiskbulle666 snowboardbrädor för tjejer Tjejforum 0
Kristin Nygren Helg med dykning för endast tjejer. Tjejforum 0
Nettan A Underkläder för tjejer Tjejforum 7
marcar Cykelkläder till tjejer?? Tjejforum 4
Rodluvan Skidkläder för tjejer... Tjejforum 7
tafone Skärpning tjejer! Tjejforum 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Tjejforum 2
MonikaSahlström mammalediga friluftsintresserade tjejer Tjejforum 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.