• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer?

Hur mycket väger era ryggsäckar under en veckas fjällvandring?

Jag åker till Abisko på lördag för att vandra i 6,5 dagar med två vänner. Vi kommer att gå 15-20 km per dag inklusive en del höjdmeter. Jag är 62 kg tung och vägde precis in min ryggsäck på ~17 kg. Jag har förstått att 25% av kroppsvikten brukar vara en riktlinje för kvinnor att bära, en gräns som jag överstiger med 1,5 kg (sen tillkommer ju kläder och kängor på kroppen). Låter detta mycket?

//Kristin
 
Nej, det tycker jag inte (om man inte tillhör lättpackarna). Vikten beror ju ganska mycket på om man ska bo i tält, bära med sig all mat, årstid osv. När jag tältar och bär mat för ung samma antal dagar så brukar jag komma upp i nära det samma. Skalar man av alla "bekvämligheter" så kan man nog komma ner mot tio kg, frågan är om man vinner jättemycket på det (men det diskuteras friskt i andra trådar...)

Allt eftersom åren gått så har jag nog kunnat skala av ett par tre kilo i rena överantal/undernyttjade prylar. Men det är nog ganska upp till var och en som sagt.
 
Hur mycket man klarar av att bära är ju väldigt individuellt, och beror dels på den egna fysiken och dels på hur bekväm ryggsäck man har. Tyngden brukar jag mest se som ett problem när man ska kränga på sig ryggsäcken. Vi har varit lite dåliga på att väga, men jag tror att min packning tidigare brukade ligga på 14-16 kilo. Det har gått bra att bära, men det har varit besvärligt att få upp säcken på ryggen ibland. Ska tilläggas att jag vägt ca 65 kg till mina 162 cm och varit tämligen otränad. Utifrån din beskrivning tycker jag snarare att det låter som om ni ska gå väldigt långt. Jag skulle inte ha gillat att tvingas gå så långt varje dag, när man vet att det är lika långt eller längre att gå dagen efter, och hela tiden känna att man "måste hinna fram" och kanske inte har tid att sitta och ta en längre lunchpaus och verkligen vila en stund, men det är ju olika vad man sätter upp för mål.
 
Tack för svar!

Mina "fasta poster" är ganska tunga, då jag bär tältet (ca 5 kg). Sedan väger ryggsäcken ca 2,5 kg, sovsäck 1 kg, liggunderlag ca 500 g. 9 kg är utgångspunkten alltså. Jag ska försöka skala av lite av resterande 8 kg (1,5 kg av dessa är mat, resten av maten bär mina vandringskompisar).

Öhrnell: Om vi känner att dagsetapperna blir för mastiga eller att vädret är dåligt har vi möjlighet att korta av sträckan.

//Kristin
 
Jag ska försöka skala av lite av resterande 8 kg (1,5 kg av dessa är mat, resten av maten bär mina vandringskompisar).

Av 8 kg är 1,5 kg mat. Vad är resterande 6,5 kg? Om det är extrakläder, sjukvård etc så tror jag att du kan spara några kilo där.

Jag gick en tur med 11 kg och en tur med 17 kg för ett par veckor sedan med kort tid emellan. Kontrasten var mycket stor.


(Kom ihåg att justera vikten när dina kompisar får lättare packning p g a mat som går åt, medan ditt tält fortfarande väger 5 kg!)
 
Jag har medvetet gått in för att lätta packningen,men tidigare kunde det ofta ligga på 18-21kg från början.
Nu är det ca 15 per skalle i startvikt,inkluderat en del lyxförbrukning (vin i Siggflaska,en var) samt min tunga kikare.
Ni kanske kan fördela tältet (inner,ytter,/stänger) mellan er.
Det är väldigt skönt att ha lättare på ryggen,oavsett hur stark man är och hur bra kondis man har.
 
Tältet går ju som sagt var att dela upp om nån tar stängerna osv. Men största vinsten blir ju antagligen att hitta lättare tält och en lättare ryggsäck (möjligen lättare liggunderlag också). Men det innebär ju att nya grejer måste anskaffas och det gör man kanske inte i en handvändning.

Ta en titt på de gamla trådar som finns om att lätta på packningen, ta fram vågen och jämför din packlista med andra packlistor som har postats här. Lättpackningsforumet har mycket läsvärt, och man behöver ju inte ta till sig allt som står där utan man kan välja. Men att blunda helt för lättpackningsforumet är bara dumdristigt.
 
Dela upp tältet var mycket smart. Jag kommer nog att överlåta tältstänger och -pinnar till mina kamrater när matförråden lättar för dem.

Jag har lyckets banta packningen till 16,4 kg men så mycket mer går nog inte att ta bort. Ny ryggsäck, tält och sovsäck är inte aktuellt den här turen men jag kommer absolut fundera på det i framtiden.

//Kristin
 
Av 8 kg är 1,5 kg mat. Vad är resterande 6,5 kg? Om det är extrakläder, sjukvård etc så tror jag att du kan spara några kilo där.

Packlistan för mig ser ut som följer:
* En fleecetröja
* Två superunderställströjor
* En tunn funktions t-shirt
* Ett par långkalsonger
* Två par strumpor
* Fyra par trosor
* En sport-BH
* Mössa, vantar och en snusnäsduk
* Tevasandaler
* Drickkåsa, matkåsa, bestick
* En gasoltub (220 g)
* En necessärpåse med tvål, tandborste, tandkräm, glasögon, 5 par endagslinser, deo, tamponger och en handduk.
* En sjukvårdspåse med huvudvärkstabletter, elastisk linda, skavsårsplåster, sax, nål och tråd, voltarengel, sterila kompresser, ett knäskydd i neopren (möjligen onödigt men jag är nojig med mina knän och mår bättre om det är med)
* Liten digitalkamera
* Mobiltelefon
* Pocketbok
* Kompass

Detta väger alltså cirka 6 kg. Ni som kommer ner i 10-12 kg, har ni mycket lätta tält och ryggsäckar?

//Kristin
 
Dela upp tältet var mycket smart. Jag kommer nog att överlåta tältstänger och -pinnar till mina kamrater när matförråden lättar för dem.

Jag har lyckets banta packningen till 16,4 kg men så mycket mer går nog inte att ta bort. Ny ryggsäck, tält och sovsäck är inte aktuellt den här turen men jag kommer absolut fundera på det i framtiden.

//Kristin

Kika gärna på mina listor, dock inte helt uppdaterade för i år. Vad behövs och vad behövs inte.. fundera över det jag har med mig och jämför. Flera prylar är "multianvändnings-prylar", dvs kan användas till flera saker.

http://www.natursajten.se/?p=nedladdning

// Jocke
 
Här kommer lite lättpackningskommentarer.

Packlistan för mig ser ut som följer:
* En fleecetröja
* Två superunderställströjor
* En tunn funktions t-shirt
En underställströja borde du kunna skippa. Eventuellt även T-shirten.
Ett gammalt klassisk lättpacknings-mantra: Det går att tvätta.
Behöver du verkligen dem?
* En necessärpåse med tvål, tandborste, tandkräm, glasögon, 5 par endagslinser, deo, tamponger och en handduk.
* En sjukvårdspåse med huvudvärkstabletter, elastisk linda, skavsårsplåster, sax, nål och tråd, voltarengel, sterila kompresser, ett knäskydd i neopren (möjligen onödigt men jag är nojig med mina knän och mår bättre om det är med)
Vad väger dessa? Du har väl inte en hel tub tandkräm t.ex.? Tre personer borde kunna dela på en pyttetub tandkräm och det blir antagligen ändå över. Och ni har väl inte varsin uppsättning av sjukvårdsgrejerna?
* Liten digitalkamera
* Mobiltelefon
* Pocketbok
* Kompass
Hur många kompasser har ni? Behöver alla ha mobiltelefon med sig? Samma sak med kamera, borde räcka med en, bränn en CD var med bilder sen.
Detta väger alltså cirka 6 kg. Ni som kommer ner i 10-12 kg, har ni mycket lätta tält och ryggsäckar?
Nej, vi granskar packlistorna kritiskt:) Och framförallt letar vi lättare alternativ av det vi har med oss. 200 g fiberpäls eller 300 g fleece? För mig är valet enkelt, särskilt då min fiberpälströja dessutom är varmare.

Ok, tält och ryggsäckar gör väl sitt också, helt klart, där skulle du nog kunna spara 3 kg.
 
Detta väger alltså cirka 6 kg. Ni som kommer ner i 10-12 kg, har ni mycket lätta tält och ryggsäckar?

Nu vet jag inte vikterna på de enskilda plaggen osv, men om du kan väga dem så gör det och se vad som väger mycket

Plocka bort sådant som Nermander påpekar och se hur mycket du tjänar. Man kan ju alltid experimentera med små packningar hemma bara för att se viktskillnaden. Sedan kanske man bara sparar halva den vikten på den verkliga vandringen (p g a att man inte riktigt vågar lämna extratröjan eller dylikt), men det är alltid nåt. Alltså: plocka ihop en minimal lista, utan sandalerna, med bara ett par extra trosor, lämna t-shirt och en underställströja hemma etc, och se vad den väger.

Kläderna jag har i säcken väger 1,5 kg, sjukvården 400 gram, kök/matlagning/övrigt väger 900 gram. Totalt cirka 3 kg, och min packning är inte tokslimmad :)

Nu tycker jag iofs inte att 16,4 kg för en veckotur är katastrofalt jobbigt, men 13,4 kg vore såklart mycket skönare!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antonia73 Fjällvandring med mens, nåt tips?? Tjejforum 6
Virrhönan Bära hur mycket? Tjejforum 150

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.