• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjejer, hur jobbigt är Vasaloppet?

Eller, kanske menar jag: hur hårt är det att träna upp sig till Vasaloppet?
Har flera gånger tänkt att jag borde dra igång projektet men det har kommit saker emellan. Ska man åka nästa år måste man ju skärpa till sig omgående antar jag.
Vill gärna höra om det finns några tjejer här som genomfört projekt Vasaloppet och som inte kategoriserar sig som extremsportare.
/ Sandra
 
Jag har åkt 5ggr och jag klassar mig inte som extremidrottare och har inte ens nån vidare teknik.
Det beror lite på vad du har för ambitioner, om du vill ha en tid som står sig i diskussionerna i fikarummet eller vill du ha en "skön" (nåja...) tur för upplevelsens och bedriftens skull.
En frisk någorlunda vältränad person tar sig runt på god vilja, blåbärssoppa, och en mamma som servar med mössochvantbyte i kontrollerna om det är j-igt kallt, men det är förstås roligare ju bättre tränad man är. Det finns mycket tid att spara i kontrollerna.
Åk gärna Öppet Spår första gången. Samma lopp fast mindre trängsel men ändå folkfest.
Jag vet inte hur duktig skidåkare du är men är du inte så van är ett tips att inte glömma bort att träna överkropp så att du klarar att staka. Det är mindre ben än vad man kanske tror så man kan inte löpträna sig till ett Vasalopp.
Varje gång jag står på startlinjen har jag lovat mig själv att gå en teknikkurs innan nästa lopp men det har tyvärr inte blivit av. Än :)

Lycka till, kanske ses vi i spåret!
 
Nja en tid som står sig i fikarummet känns inte som en ambition första gången man kör...
Det här med överkroppsträning låter som en vettig grej (så slipper jag ju springa så mycket hehe).
I vasaloppsdiskussioner snackas det ofta om si och så många "mil i benen". Är rädd att detta är mitt problemområde med icke optimal bostadsort i kombination med tidsslukande småbarn. Vad säger du, hur mycket skidor måste man hinna åka under säsongen innan det är dags för start?
 
Jag hade väl 12 mil i benen och usel teknik. ;) Körde öppna och kom i alla fall i målpå dryga 10 timmar. Min taktik var att ta det lugnt.
Var trött, men inte alls slutkörd när jag väl kom fram. Värst var armarna fram till Evertsberg, det var grymt bakhalt det året jag åkte. Annars var det en väldigt trevlig tur. Ångrar mig att jag inte anmälde mig till nästa år.
Lycka till!
 
Oh, vad härligt det låter att åka Vasaloppet! Jag har bra teknik, men ska jag åka vasan måste jag ju träna mycket. Tiden räcker inte riktigt till för att åka iväg till snön så mycket som skulle behövas, är jag rädd.
 
Nej, det är det där med snötillgången som är problemet. Blir vintern som förra året här i Sthlm är det ju lugnt men det kan ju lika gärna bli typ tre snöflingor på hela säsongen. Ovanstående inlägg låter ju dock rätt uppmuntrande så man kanske skulle se möjligheterna istället för problemen och träna på lite. Jag menar, blir det så att man inte åker så lär man ändå knappast ångra den tid man lagt ned på träning :)
 
Efter som jag inte är tjej...

...så svarar jag inte på frågan!

Här kommer istället några tips.
Vill man åka vasaloppet smidigt bör man träna grennära. Skidåkning är naturligtvis bäst. Bor man som de flesta där snön är sällsynt större delen av året rekomenderar jag rullskidor OCH stavgång i backe.

Rullskidor är bra stakträning. Vasaloppet är ju relativt flackt och stakåkning är resurssnålt. Är man så stark att man kan stakåka mycket så gör man av med mindre energi.

Stavgång är väldigt likt diagonalåkning. Ta i ordentligt med armarna! Man behöver inte springa för att få upp pulsen riktigt högt. Vill man ha en rejäl utmaning kan man gå i en slalombacke.

Naturligtvis kan man träna annat också cykel, löpning, simning. Men har man begränsat med tid som de flesta motionärer har skulle jag satsa på rullskidor och stavgång.

Styrketräning är ett bra komplement. Mage, rygg och triceps är viktiga.

Sist men inte minst. Tekniken; är man inte född på skidor kan man lära sig mycket på en långhelg. Gå en kurs. Jag gick en i idre men det finns även andra.

Ut och åk!
 
Re: Efter som jag inte är tjej...

Bomullsmannen; sa:
...så svarar jag inte på frågan!

Här kommer istället några tips.
Vill man åka vasaloppet smidigt bör man träna grennära. Skidåkning är naturligtvis bäst. Bor man som de flesta där snön är sällsynt större delen av året rekomenderar jag rullskidor OCH stavgång i backe.

Rullskidor är bra stakträning. Vasaloppet är ju relativt flackt och stakåkning är resurssnålt. Är man så stark att man kan stakåka mycket så gör man av med mindre energi.

Stavgång är väldigt likt diagonalåkning. Ta i ordentligt med armarna! Man behöver inte springa för att få upp pulsen riktigt högt. Vill man ha en rejäl utmaning kan man gå i en slalombacke.

Naturligtvis kan man träna annat också cykel, löpning, simning. Men har man begränsat med tid som de flesta motionärer har skulle jag satsa på rullskidor och stavgång.

Styrketräning är ett bra komplement. Mage, rygg och triceps är viktiga.

Sist men inte minst. Tekniken; är man inte född på skidor kan man lära sig mycket på en långhelg. Gå en kurs. Jag gick en i idre men det finns även andra.

Ut och åk!



Tack för tipsen.
Tekniken sitter där den ska så mitt problem är själva kom-i-form-delen av Vasaloppsprojektet. Man vill ju som sagt kunna njuta lite av åkningen och inte bara uppleva det som en plåga.
Stavgång känns som en rysare (minns med ångest barndomens försäsongsträning i ÖSK), men kanske har man med åldern fått bättre tålamod med monotona och svettdrivande aktiviteter. Har du tips på lämplig slalombacke i sthlm för ändamålet?
/ Sandra
 
Jag tycker stavgång tar rätt rejält om man tar i lite och går fort. Jag brukar använda dem ungefär som när jag åker skidor, inte pensionärsvarianten med att "dutta" dem lite då och då. "Duttar" gör jag mera när jag går med dem i fjällen, med packning och i terräng.
 
Har du inte möjlighet att åka längdskidor regelbundet så spring,åk rullskridskor,cykla,åk rullskidor och paddla om du har tillgång/kan paddla.
Det är utmärkt överkroppsträning.Framförallt ska du ju träna uthållighet och uthållig styrka,men regelbunden styrketräning på gym är också av värde;
roddövningar,latsdrag,tricepsdrag med rep,bänkpress,rygglyft mm som stärker hela överkroppen.
Sen gäller det ju att träna nåt långt kondispass nån gång i veckan för att orka åka skidor en hel dag.
Rullskidor,cykel och rullskridskor är ju så väder-,väglags- och dagsljusberoende.
 
Törs man komma med ett råd

även om jag inte är tjej.

Har åkt ett par Wasalopp själv och har gett råd till min syster som åkte öppet spår förra året.

Banan är rätt trist nästan bara flack så det blir väldigt mycket dubbelstakning. Därmed så får bålen jobba mycket. I mitt fall var det buken som ansträngdes mest. Min syster fick mest problem med ryggen.

Mitt råd är alltså grennära styrketräning för rygg och mage. Gärna daglig träning med gummiband.

Rullskidåkning eller Inlines med intensiv stakträning borde vara kalas. (Fanns inte när jag åkte).

Lägg lite pengar på bra stavar och handskar. Skidorna är inte lika kritiska det räcker med bra glid men sköna och inte för trånga skor är en bra investering.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jessica.margareta tjejer som är aktiva Tjejforum 12
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17
aik_putte Några unga tjejer? Tjejforum 9
MinSaga Några aktiva tjejer i Malmö? Tjejforum 13
jamtlandstaus Stora ryggsäckar för tjejer? Tjejforum 14
AnnikaB Aktiva tjejer i Malmö/Lund?? Tjejforum 7
6682 Hej alla glada tjejer Tjejforum 0
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Pluppy Klättersele för tjejer Tjejforum 3
opettersson Varför fiskar inte tjejer? Tjejforum 27
mrhandley Cykelevent bara för tjejer Tjejforum 1
emse Tips om större turryggsäckar för tjejer? Tjejforum 16
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Onedge Tjejer..hjälp ! Tjejforum 1
L81 Tjejer som älskar äventyr ! Tjejforum 12
zzeezz Utrustning for korta tjejer? Tjejforum 10
ulrikagunnarsson Ryggsäck för tjejer? Tjejforum 13
AnniePalstam Klassikern för tjejer? Tjejforum 40
fiskbulle666 snowboardbrädor för tjejer Tjejforum 0
Kristin Nygren Helg med dykning för endast tjejer. Tjejforum 0
Nettan A Underkläder för tjejer Tjejforum 7
marcar Cykelkläder till tjejer?? Tjejforum 4
Rodluvan Skidkläder för tjejer... Tjejforum 7
tafone Skärpning tjejer! Tjejforum 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Tjejforum 2
MonikaSahlström mammalediga friluftsintresserade tjejer Tjejforum 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.