• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tips om större turryggsäckar för tjejer?

Hallå!
Ska lämna sthlm för naturguideutbildning i höst och skulle bli jätte glad om någon hade några tips om bra ryggsäckar för en "flickig" ganska späd kroppsbyggnad.
Har provat lite olika modeller men har inte hittat nåt som stämmer än. Behöver ca 65+. Är ca 160 cm så de är oxå avgörande. Vore nice med lite råd!!
Tack tack. MVH/lilla Em
 
Haglöfs Sec

Själv har jag en Haglöfs Sec 75 som jag är riktigt nöjd med. Är 1,64 lång så det är ju ungeför som dej.
Serien finns från 55-75 l för tjejer, tips är att gå in på sidan http://www.haglofs.se och kolla. Det står massor av bra info om ryggsäckarna där.

Lycka till!
 

avslutad210712

Gäst
Min vandrings/livs-kamrat har en Lundhags Motion 65 och det hon har testat här hemma med en last på ungefär 12 kg så har den fungerat bra. Blir lite mer testande under sommaren i "riktig" miljö men tror inte att det blir några problem. Och hon är 155 cm och väger 45 kg så snäppet mindre.
 
Är förvisso 1,70 lång, men har kvinnliga former istället som ställer krav :) Jag har en Lundhags V8 som jag är nöjd med. Tycker den sitter skönt och fungerar bra. Det enda minuset är väl att det inte är ett vridbart avbärarbälte, men jag vandrar å andra sidan inte så jättemycket än så länge heller så det känns inte som nån katastrof att inte ha det.
 
Jag vet många "lite kortare" tjejer som tycker att Haglöfs dammodeller funkar bra. Själv har jag en Haglöf sho sho 600 q som jag är mycket nöjd med, men jag är något större än dig (165 cm). Mitt problem då jag letat ryggsäck har varit att bärrämmar och midjebälte inte går att dra åt tillräckligt.

Lycka til med utbildningen!
 
Jag har en Norröna Skagadal. 80 L.
Är visserligen 175 men den går ju att ställa in för kortare. Är riktigt skön.
Testa en sån :)
 
Haglöfs SEC Q

Min flickvän är 158 cm och precis som du ganska späd. Tidigare hade hon en Haglöfs ShoSho juniorsäck som satt hyfsat. Under vintern förra året provade hon sig igenom de flesta ryggsäckarna på marknaden (märkena som finns i Stockholm) och hittade bara en som passade: Haglöfs SEC Q. Alla andra var antingen för långa i ryggen eller hade ett för stort eller för "kvinnligt" utformat höftbälte. Valet föll på 55 liters-modellen och efter sammanlagt 14 vandringsdagar är hon helnöjd!
 
Intresserad av ryggsäck!

Hur gammal är den, sliten? Orkar den med 2 år till?
Vilket pris hade du tänkt dig?

/em
 
tips om större turryggsäckar får tjejer?

Jag köpte en Arcteryx bora 75 medium förra året som jag är mycket nöjd med.
Bra bärkomfort och när vi är två på tur får jag med allt jag behöver i säcken.
Tveksamt till att få in allt om jag går ensam.(har Nallo 2 tält och är inte särskilt spartansk när det gäller att ta med god mat).
Den är mycket bekväm på ryggen och inga problem att "bära tungt " med.
Ingen annan säck i storlek 75 liter + passade mej.(160
cm/ca 58kg).Inte ens Norrönas Skagadal med ställbar rygglängd,och ändå har jag nog relativt lång rygg.
Har ett small höftbälte men i övrigt medium storlek på säcken.
Ska man ha en säck på 60 liter finns nog ett helt annat urval av säckar som är tillräckligt bra att välja mellan,men 60 liter är alldeles för lite för mej.
Det som jag tycker är besvärligt är att urtagningen för huvudet innebär att det är lite svårt att packa ner saker i säcken,men det äre väl en petitess.
Det hårresande priset är mer negativt.
Till min sambo skaffade vi en Bora 95 säck från Canada (mec.ca) för betydligt lägre pris...
 
Jag har en Lundhags V8, inte dammodellen, och har burit tungt i den (>30 kg) och tycker att den är kanon! Jag provade i butik ett par dammodeller (haglögs, lundhags) men hade problem med att höftbältena var för vida, de gick inte att ställa tillräckligt smalt! kanske ett problem om man är liten och späd? Själv är jag 175cm...
 
lätta ryggsäckar då?

Jag har också letat ryggsäck ett tag, men inte hittat nåt än. De säckar ni hittills rekommenderat har jag provat de några av och jag kan nog tro att det är bra säckar. Men förutom priset på somliga är det vikten som avskräcker mig på en del modeller. Haglövs Viktor väger nära 3 kilo! De flesta andra säckarna väger mellan två och tre kilo. Det är i mitt tycke för tung. Jag vill bära packning, dvs mat, tält osv, inte storknar under säckens vikt. Nu har jag lånat en säck som de flesta av er antagligen inte skulle ta i med glödande tång ens... en Oregon trail 70 l som endast väger 1600 g. Med den har jag gått en tvådagars tur med 14 kilo packning. Ägarinnan har haft den till en resa till Australien. Det går att bära. Jag har inget att jämföra bärkomforten med, tyvärr. Det kanske finns säckar som känns som helium även med 15-20 kg vikt i, även om de väger 20% av totalvikten för packningen. skulle vara skoj och prova...
Har någon funderat i de banorna? Vilken är den optimala LÄTTA tjejsäcken??
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.