• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Större tjejryggsäck

Hej,

Kan någon rekommendera bra tjej ryggsäck för en veckas vandring, alltså minimum 50 liter.

/Anna
 
Hej!
Köpte förra året en 60 liters "Trolltind" från Norröna som var mycket skön under min Padjelantatur. Den finns i en 50 litersmodell (Trollspiret) också.
Du kan ju testa och se om någon av dem passar dig!
Anna
 
Ryggsäck

Jag kan rekomendera McKinleys Athabasca ej säker på stavningen. Jag har denna ryggsäck den är på 50 liter och är perfekt för mig som hade problem med bärremmarna på de andra ryggsäckarna jag provat.

Kostade 1500:- när jag köpte min 1999
 
Om säcken ev senare ska användas för längre turer / turer med tält, kan det vara värt att även kika på litet större säckar. Finns många fina 60+ liters säckar på marknaden. En mångsidig säck kan nämligen finurligt spännas in då den bara är halvfull. Brukar pressa ner mitt topplock i ryggan då den inte är fullpackad, och har skaffat ett extra spänne att dra åt övre delen. Hellre packar jag i en tillräckligt stor säck än att hänga grejer utanpå...

Vad gäller ryggsäckar, finns det ingen genväg: till butiken och prova. Varje rygg är olika, och det gäller att hitta den säck som passar just din kropp. Var kräsen! Norröna och Lowe Alpine (Alpamayo) råkar passa mej.

Lycka till med jakten på den perfekta ryggsäcken!
/ My
 
Jag instämmer förstås med föregående talare att man måste prova sig fram till en modell som passar en själv. Jag har en Lowe Alpine Liberty (60+15) som jag är jättenöjd med. Två kompisar som "provburit" den har också blivit förtjusta och köpt var sin. Den sitter stadigt och bra och har bra balanstycker jag. Det beror förstås lite på hur man packar, men som sagt jag är mycket nöjd med såväl storlek som modell.
Lycka till med provandet!
MVH Ingrid
 
Jag har i flera år haft ryggsäcken Haglöfs Alaska och den har funkat mycket bra för mig trots att det inte är en tjejryggsäck. En stor fördel, enligt mig, med ramryggsäckar är att de inte vinglar lika lätt som en soft pack tenderar att göra när man har mycket packnig.

Jag håller med flera av de tidigare inläggen om att en 50 liters ryggsäck lätt blir för liten. En soft pack av tjejmodell som jag tycker är mycket bra, bättre än jag trott, är Lundhags V8. Den är 60 l och väldigt skön att bara även över 20 kg.

För övrigt inte den billigaste utan kvalite vilken du än bestämmer dig för!

Åsa Lindberg
 
Även tjejer måste bära mycket

Jag letade ryggsäck i våras och tyckte det var konstigt att de flesta tjejmodeller hade mindre volym än motsvarande herrmodell. En tjej kanske inte väljer största ryggan, men vi har väl också användning av dom där extra 5 liter. Bärsystem osv. gör ju säcken lika tung som herrmodellen.
Till slut fastnade jag för ett lite billigare märke Mount Invaders, som hade lika stora herr och dammodeller, som inte har tungt och bastant bärsystem, men i gengäld fleksibelt, så säcken följer kroppen. Enligt försäljaren är det bra när man tänkt vandra, inte klättra. Jag är jättenöjd med min 60 l's säck som kostade straks över tusenlappen.
Det är bara en sak jag kommit på, när jag vandrat med ryggan: När man som jag inte har stor bust behöver jag kanske inte tjejmodell alls. Jag tycker faktisk det är lite krångligt att bröstremmen sitter så högt.
Så prova bara allt i affären.
 
Behöver tips på rygga!

En "stor"(75-85L.) ryggsäck till en kort rygg är inte lätt att hitta eller snarare det är omöjligt!!! Jag har varit till väldigt många butiker och provat väldigt många säckar, utan att finna något som passar. Många producenter tillverka säckar med ställbara bärsystem, men det blir inte bra när systemet ställs in på det kortastelängden. Så är det någon som har något bra tips på en 75-85l rygga till en kort rygg skulle jag vara mkt tacksam...

MVH /från mig som inte vill bära mindre för jag är tjej eller kort.
 
Ryggsäck för korta ryggar

Hej Maria

http://www.kroppaventyr.se

Där säljer de ryggsäckar av märket aguille, de finns även i dam-varianter. När jag köpte min rygga sa de att man kunde få den uppsydd efter sin egna mått utan någon extra kostnad (det där med kostnaden är jag inte helt säker på). Ryggsäckarna är i standardutföranden handsydda i storbrittanien och det innebär väl att det inte blir några extra kostnader för dem att sy en med kortare rygg.

Ring och prata med dem på kropp och äventyr och hö vad de har att säga. Jag är i alla fall väldigt nöjd med min Aguille. En väldigt enkel säck utan massa dragkjedjor och liknande som kan gå sönder. Bärsystemet är också väldigt bra.

Må väl

Stefan
 
Arcteryx!

Jag måste rekommendera Arcteryx säckar, mycket bekväma även om du måste bära tungt! Säcken finns i ett antal huvud-storlekar, varje storlek finns i tre längder (med något olika volym) och du kan välja om du vill ha dam- eller herr-bärsele till den längd som passar dig. Bärselen har ett tjockt, stadigt avbärarbälte (olika för herr och dam) och bärremmarna är också olika formade i herr och dammodellen. Den fungerar bra både i sommar och vinterfjäll.
Enda nackdelen är (naturligtvis) att säcken är dyr...
Kolla http://www.arcteryx.com.

God tur!

Lotta
 
Sök egna lösningar ifall det behövs!

Hejsan Maria!

Har svurit många gånger över samma problem: säckarna sitter inte mera balanserat då bärsystemet ställs in för kortare ryggar.
Största problemet är att toppstramarna stiger i brant vinkel rätt upp och bröstremmen hittas under hakan. Om toppstramarna inte är spända glappar det mellan rygg och säck --> vingligt och baktungt. Ifall man stramar åt dem pressas axlarna in mot säcken onödigt mycket och det pressar över bröstkorgen.

Har löst problemet med att använda en lägre fästespunkt för toppstramarna på min Lowe Alpine Alpamayo 65+20 l. Även bröstremmen har jag flyttat lägre ned (den justeringsmarginal säcken hade räckte inte till). Höftbältet var för brett och styvt i början och jag fick ibland blåmärken på höftkammen efter långa dagar. Enklast avhjälpt med knöla ner en vante, skarf el likn under höftbältet för att ändra belastningspunkten. Däremot är axelremmarna perfekta då de smalnar av nedåt. Storleken på säcken är individuell preferens, men själv bär jag alla de stora skrymmande grejerna för att det istället ska finnas utrymme för de små tunga i min sambos säck. ;)

Finns säkert många tjejer vars kroppar passar för de tjej/unisex versioner som finns på marknaden. Om du inte hör till denna (lyckliga) skara, så blir du tvungen att göra ändringar eller specialbeställa. Används säcken sällan är det knappast värt besväret/pengarna. I annat fall skulle jag inte kompromissa. Med förnuftig placering av de tunga sakerna går det sedan att förbättra situationen ytterligare.

Lycka till!
MVH My
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emse Tips om större turryggsäckar för tjejer? Tjejforum 16
Guldpilen Bästa tjejryggsäck Tjejforum 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.