• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tips på vandringsleder!!

Vandringsleder

Bohusleden är fin! Jag gick från Vassbotten till Lunden i våras. Bitvis är vildmarkskänslan stark, vissa sträckor ganska kuperade och därmed lite jobbigare att gå.Lätt att hitta bra tältplatser och jag drack vatten utan kokning från nästan alla bäckar och sjöar. Rekommenderas! Det är hittills den finaste vandring jag gjort utanför fjällkedjan!Ledbeskrivning fick jag från turistbyrån i Uddevalla men jag hade även med terrängkartan (9B NV Dals-Ed och 9B SV Dals-Ed)

En annan fin led är Silverleden i Hällefors. Den är ca 65 km och går i en rundslinga vilket ofta är praktiskt. Den karta över Silverleden jag har är föredömligt bra, någon annan behövs inte med reservation för att man kan ha ändrat på den, det är några år sedan jag gick där.

Så finns Östgötaleden med många kringelikrokar, men runt sjön Sommen är det mycket vackert!

Mvh BrittMarie
 
Fjällvärlden

Hej!

Jag har vandrat Kungsleden från Abisko till Kvikkjokk och Padjelantaleden från Akka till Stalo. Den del som jag klart kan rekommendera som förstagångstur är Nikka-Keb-Vakko. Ja, det är mycket folk men det kan också vara en trygghet som förstagångsvandrare. Stugorna ligger på lagom avstånd och proviant kan köpas med jämna mellanrum. Detta minskar ju vikten avsevärt.

Om du inte vill åka hela vägen upp så finns en annan klassiker och det är Storulvån-Sylarna-Blåhammaren.

Vill du ha tips (packning mm) så maila mig!

/Karolina
 
lättviktaren

Beror ju förstås på hur mkt erfarenhet du har å hur långt du vill åka. Men kungsleden är icke att förakta hur simpelt vissa än tycker att det är.
Som tidigare inlägg påpekat finns det fördelar. Vikten blir ju så mkt lättare om man vandrar mellan stugorna. Å tryggheten att kunna nå en nödtelefon, samt att möta nån då och då.

Jag vandrade kungsleden mellan abisko och keb. i somras. Tyckte det var underbart vackert å flexibla etapper, i bra väder å dagsform tog vi dubbla etapper. Så fick både jag & sällskapet ned vikten till 12 kg vilket gör det hela mycket mer njutbart. (då bar vi all mat, man kan ju köpa på vägen å bli ännu lättare).

I övrigt kommer jag från Örebro och kan starkt rekommendera Bergslagsleden för enklare/kortare turer.

lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirajenny tips på damsadel Tjejforum 5
Chabolina Tips på bra skalbyxor Tjejforum 6
KarinB Några tips på aktivitetssemester i Juli? Tjejforum 6
Antonia73 Fjällvandring med mens, nåt tips?? Tjejforum 6
LottaD Tips vid köp av vandringsryggsäck och sovsäck? Tjejforum 36
emse Tips om större turryggsäckar för tjejer? Tjejforum 16
olivia_hielm Tips!!! för lång intervall löpning! Tjejforum 16
Sannizon Några tips eller erfarenheter av skottland?! Tjejforum 2
j.piraten Örebro - hitta på aktivitet Tjejforum 0
zeppelingirl på väg ensam Tjejforum 32
Louise_76 Träningskompis på Nynäsvägen el omnejd? Tjejforum 1
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
N76 Lundbybadet på Hisingen, Gbg? Tjejforum 0
KajsaMalm Mens på höghöjd??? Tjejforum 4
joppi0022 Hur få upp kajaken på taket? Tjejforum 9
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
sigvardsdotter menskopp på vintertur? Tjejforum 25
annikarin Följa med på Vasaloppsläger? Tjejforum 2
160270 Aldrig på längdskidor Tjejforum 11
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Svartkatt Aktiv morsa funderar på framtida lämpliga äventyr Tjejforum 6
Måne Ny på Utsidan Tjejforum 1
plingon Beröm/uppmuntran till aktiva kvinnor på Utsidan! Tjejforum 4
375 Klättervägg på cistern Tjejforum 0
Pauliina träning gör mig sugen på godis! Tjejforum 11
Kristin Nygren Tjejdykhelg på SALT i Kungshamn Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
webwizard Jeg savner veninder til at vandre på fjeldet med Tjejforum 2
x-treme Tjejers sätt att se på prylar??? Tjejforum 37
annique Nybörjare på klättring Tjejforum 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.