• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjejers sätt att se på prylar???

Hallo!
Jag har för första gången vågat mig inn på detta forumet. kan inte undvika att fråga er tjejer hur ni ser på prylar/utrustning, annorlunda än oss pojkar?
Ser ni värkligen olika på tex. ett tält funktionsmässigt eller kanske tekniskt än oss?
Hur tänker ni när ni är ute på äventyr jämfört med dem på den riktiga forumet som är mycket killbaserad?
Hur beter ni er olikt gentemot oss ute?
Jag kanske låter lite överdrivet men jag vill bara spä på lite för att upptäcka era livssyn på friluft och kanske förstå mig på er tjejer.
Hade, Mvh Dan.
 
Obegripliga kvinns?

Har väl fel kön för att svara, men en åsikt har jag i alla fall!! Som räddningshundförare så träffar jag många kvinnor på lika vilkor och har kommit fram till att dom ser precis likadant på prylar och uteliv som män med ett par undantag.Nämligen att i valet mellan två likvärdiga grejor så tar dom den snyggaste medan män tar den tuffast. Dvs kvinns:cerise män:kamoflage.Dessutom är dom små liven så fjolliga att dom bara köper saker dom har användning av och inte alla tuffa grejer som man kan skryta med. Själv köper jag inte alla tuffa grejer för jag tycker det är jätte jätte barnsligt.........(men om jag hade råd så skulle jag köpa dom ändå)
 
samma teknik-olika problem

Jag tror nog egentligen att vi tänker rätt lika oavsett kön.
Men eftersom vi har olika problem passar olika lösningar bättre. till exempel:
Det är väldigt få killar som är 160 cm och väger 45-50kg som vuxen. detta innebär flera problem.
1) inga ryggsäckar passar
2) man är oftast frusen = mer kläder= mer vikt
3) troligtvis inte så stark heller
för att hitta en lösning får man finkamma butikerna och hosta upp med ohälsosamma summor pengar.

om man sen hittar två likvärdiga produkter(?!)
varför inte ta den snyggare?
 
tjejer och prylar

tjej och prylbög javisst iallafall när det gäller friluftsgrejer. men det är ekonomin som styr.
snyggaste grejen självklart men den är också oftast bäst och dyrast. se bara på klättermusens prylar (fast en del är grymt fula) skulle aldrig välja nått rosa, det sa du bara för att få en reaktion!

Funktionen är viktigast tycker jag, men man måste tycka om det man köpt och det gör man om det är snyggt och bekvämt. Gillar inte alla tjejgrejer som kommit allt är figursytt och för kort i ärmarna. då är killkläderna bättre i färg och passform. vem vill ha en vit fleece i fjällen en vecka i sträck?

killarna verkar ha det mest tekniska. läste roliga inlägg i vintras om telisåkande killar här på sidan som mätte hastigheten på åken. de ville ha en formel för att räkna ut medelhastigheten. själv är jag dålig på matte men skulle vara kul att veta hur fort man kan åka!

ha det emma
 
Funktionen viktigast

Eftersom jag är lite prylgalen (se min profil) måste jag tycka till. Visst är det bra om en sak förutom att vara praktisk också är snygg. Vad gäller kläder så köpte jag en gång i tiden vita Fjällräven grönlandsjeans, snygga men blev jäv… fort skitiga, visserligen borde kläder i andra färger samla upp lika mycket skit men det syns inte så väl. Har även en röd Fjällräven dunjacka med vitt tyg på axlarna och även där syns smutsen fort. Därmed inte sagt att kläder ska vara svarta som vissa Activent kläder, det finns tvättmaskiner och tvättmedel.

I bland får jag ta fram sprättnålen eller grövre doningar då jag ej är nöjd med funktionen eller göra allt själv, dock med varierat resultat.

Jag hade en chef en gång som sa att ”man som konsument alltid väljer det som är bäst i någon mening, men att kriteriet på bäst varierar”. Bäst kan vara utseende, färg, passform, moderiktigt, vikt, pris, funktion, material, leveranstid, avstånd till affären, enda som finns, miljöhänsyn, ej testat på djur eller andra ideologiska värderingar som man har. Till och med snyggaste förpackningen gäller ibland, det finns dom som handlar på Systembolag med självbetjäning som säger ”flaskan är ju så snygg”.

Av flera skäl är de färger som jag tycker minst om, militärgrönt och kamouflage. Det har hänt flera gånger att jag ej köpt en sak jag velat ha därför att den varit militärgrön.

Per Brune /kille som gillar tjejer och grejer
 
Onödigt med tjejforum

Hallå!

Jag skulle bara vilja säga att jag tycker att det är helt onödigt med ett särskilt "tjejforum" då jag skulle vilja säga att vad det gäller friluftsliv, äventyr, prylar med mera så tänker väl killar och tjejer rätt lika och tjejer är minst lika tuffa och sugna på äventyr som killar. Hittills har det funkat bra med ett forum för alla. Varför ha ett särskilt för tjejer? Det fattar inte jag!

Tack och hej!
 
Sån här är jag:
Tänker på vikt och funktion (orkar inte hur mycket som helst) när jag väljer grejer. Fryser väldigt lätt och måste ha varmare sovsäck och rejälare liggunderlag även sommartid än t.ex min sambo.
Mycket noga med mat och dryck - att äta relativt mycket och ofta. Mitt kolhydratförråd tar slut mycket snabbare än de flesta killars (de har i regel mer muskelmassa och bär mindre i förhållande till sin kroppsvikt och en del killar (ett fåtal tack och lov) ska rätt och slätt bara vara "macho" och gå tills de stupar eller kommer fram innan de äter). Jag behöver fylla på med mat eller mellanmål ca varannan timme för att vara go och glad och inte frysa. Går jag en tur på egen hand med eget valt tempo är jag mindre beroende av att fylla på med mat för då kan jag anpassa tempo, pauser och sträcka helt själv!
Tänker mycket på säkerhet - att klä mig rätt (undvika att bli svettig - det tar jättemycket tid och energi att värma upp våta kläder med kroppen!), att inte ge mig in på turer som jag är osäker på om jag klarar (ibland är jag rent feg). Den stora skillnaden i det killsällskap jag brukar ha är att jag går för nöjet att gå och se naturen medan killarna går mot ett mål, från punkt A till B, kanske för att fiska eller jaga. Självklart blir det då olika uppfattning om hur långt man ska gå utan rast och hur långa sträckorna blir.
Detta är mina högst personliga funderingar, men det kanske stämmer för fler tjejer???

Kristina
 
såna är vi?

Jag instämmer helt med Kristina!

Själv känner jag mest av att jag är tjej när jag kånkar omkring 17 kilo utrustning. Är man 158 cm och väger 50 kg är det rätt mycket. Jag blir fort trött, men försöker ibland ignorera det eftersom jag går med killar. Resultatet brukar inte bli så bra då :)
Självklart är jag inte bara liten utan också jättefrusen och har följdaktligen en tung sovsäck plus en massa fleecekläder även på sommarturerna, vilket gör det svårt att lätta vikten på ryggsäcken.

Fast i år ska jag testa ett nytt sätt. 790 gram sovsäck, ombyte och termos.
Stugtur i Jotunhemimen! Betala dig fri från kilona!

/Josefine
 
Appealing to woman.

Appealing to woman.

One of the our competitor’s in the UK have just conducted a major survey on woman’s habits with regard to buying outdoor products here are a few of the main points. Sorry its not in Swedish

· Women will shop around for the best price & choice.
· Product must be 100% right to be a purchase
· Woman tend to be more sceptical to manufactures claims &
promises-they want clear facts & real life benefits.
· Currently feel they could shop better via mail order or internet.
· Buying decisions involve-Style,colour,fabric,price relevant features,size fit aesthetics.
The ideal retail store would/should have the following characteristics.

· Equality
· Welcoming & Encouraging
· Inspirational "real" imagery
· Mixed gender staff (i.e.: both male & female)
· Be clean & uncluttered
· Changing rooms
· Mirrors
· Outfit suggestions
· good service
· Try before buy
· Special orders
· Alterations
· Extra advise & information
· After sale
Maine points of outdoor woman

· Prefer subtle branding
· Will remain loyal if product is right
· Woman do NOT enjoy shopping in outdoor or sports shops.
· Update wardrobe more than twice a year.
· Woman will pay the earth if the product fits.
· Outdoor & sportswear form the foundation of most wardrobes/
outfits must be multi-discipline & versatile.
· May aspire to other woman but don’t have to copy them-they know what suits them.
 
timglas

Hur många kläder finns det som passar mig? Inte många, Tierras grejor kommer väl närmast. Jag är kort, 160 cm, väger 60 kg, smal midja, breda axlar och höfter, korta armar och ben (=tax med timglasform). Jag brukar få korta av byxor 15-20 cm och sy in dem i midjan 5-10 cm, OBS! även på damkläder. Dessutom är jag ganska lång från midjan till grenen, vilket gör att många byxor, Fjällrävens t ex, vill skära av mig på mitten, nerifrån och upp, oavsett storlek. Tur att man då kan ta från benen och lägga till i grenen ;-).
Visst vill jag ha de bästa prylarna, men det är en fråga om ekonomi också, och grejorna måste vara rätt, jag hatar! när det bara blir halvbra.
Apropå att bli svettig när man vandrar med karlar: Naturligtvis är det den fysiskt svagaste som skall besämma tempot, oavsett kön! Min man och jag har ännu inte provat att vandra med packning, men vi paddlar mycket, både dagsturer, helgturer och en veckotur varje sommar. När han och jag paddlar kajak är det jag som bestämmer tempot, förstås, eftersom han är starkare, utom en gång när han fick ont i armen i Geirangerfjorden. När vi paddlar canadensare tar vi i lika mycket i förhållande till vår respektive styrka. Paddlar vi med andra, så tar vi hänsyn till övriga deltagares respektive styrka och vana, det är väl för bövelen en självklarhet! Annars har inte alla lika stor behållning av turen. Om någon tycker att det går för långsamt kan han väl ta en extra omväg eller paddla/gå i förväg och fixa middag till de andra, eftersom han har så mycket energi. Tvingas man hålla ett högre tempo p g a tråkningar från starkare färdkamrater är risken ganska stor att man inte är så trevligt sällskap i nattlägret. Om färdkamraterna inte accepterar att man inte kan hålla deras tempo, är det inte dig det är fel på, utan dem. Byt ut dem.
En intressant detalj är att på extremsporter, Raide Gauloise (rätt stavning?) t ex, så är det så att männen kan få hjälpa fram kvinnorna i början, men i slutänden är det ofta kvinnorna som hjälper fram männen.
 
HEJ TIMGLAS.
JAG SER ATT DU HAR PROBLEM MED ATT FÅ KLÄDER SOM PASSAR DIN KROPP. DU ÄR INTE ENSAM OM DETTA FENOMEN VI ÄR ALLA SKAPTA OLIKA DÄRAV PROBLEMET KONFEKTION GÅR EFTTER STANDARDMÅTT, OCH VEM UPPFYLLER SÅDANA KRITERIER, DET ÄR INTE MÅNGA SOM ÄR STÖPTA I SAMMA FORM SOM TUR ÄR TACK OCH LOV.
PROVA ATT SY DINA EGNA KLÄDER OCH ANNAN UTRUSTNING DET ÄR INTE SÅ SVÅRT SOM DU TROR. GRUNDMÖNSTER HITTAR DU I MÖNSTERBÖCKER SOM DU KAN LÅNA PÅ BIBBLAN UTIFRÅN DESSA KAN DU LÄGGA TILL DETALJER SOM DU SJÄLV VILL HA PLAGGET. MATERIAL HITTAR DU HOS SEEME ÖREBRO.
TEL.NR. 019-611 79 82.
LYCKA TILL HÄLSNINGAR BARBRO.
 
Prylsjukan

...går ÄVEN bland oss tjejer! När det kommer till uteprylar är det ju framförallt kvalite och funktionella grejerna man jagar, men man kan ju inte sticka under stol med att det är barnsligt roligt att köpa dyra och häftiga grejer. Snyggt oxå? - JÄTTEGÄRNA! Tror inte att killar och tjejer är så olika vad det gäller det här, det handlar nog mer om vad man är för människotyp. Kan tycka att killar, av ngn anledning, möjligtvis är mer detaljfixerade än tjejer...:)Sen är det ju, som sagt i tidigare inlägg, så att de fysiska förutsättningarna är olika för tjejer och killar och detta styr ju även en hel del när man skall köpa kläder, ryggsäck el liknande. Marknaden är ju fortfarande ganska killanpassad, på gott och ont. Ofta mer genomtänkta och utvecklade grejer och framförallt finns det ju oändligt mycket mer att välja mellan...

Summan av kardemumman= prylar ÄR kul
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j.piraten Örebro - hitta på aktivitet Tjejforum 0
zeppelingirl på väg ensam Tjejforum 32
Louise_76 Träningskompis på Nynäsvägen el omnejd? Tjejforum 1
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
N76 Lundbybadet på Hisingen, Gbg? Tjejforum 0
KajsaMalm Mens på höghöjd??? Tjejforum 4
joppi0022 Hur få upp kajaken på taket? Tjejforum 9
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
pirajenny tips på damsadel Tjejforum 5
sigvardsdotter menskopp på vintertur? Tjejforum 25
annikarin Följa med på Vasaloppsläger? Tjejforum 2
junette_c Tips på vandringsleder!! Tjejforum 6
160270 Aldrig på längdskidor Tjejforum 11
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Chabolina Tips på bra skalbyxor Tjejforum 6
KarinB Några tips på aktivitetssemester i Juli? Tjejforum 6
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Svartkatt Aktiv morsa funderar på framtida lämpliga äventyr Tjejforum 6
Måne Ny på Utsidan Tjejforum 1
plingon Beröm/uppmuntran till aktiva kvinnor på Utsidan! Tjejforum 4
375 Klättervägg på cistern Tjejforum 0
Pauliina träning gör mig sugen på godis! Tjejforum 11
Kristin Nygren Tjejdykhelg på SALT i Kungshamn Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
webwizard Jeg savner veninder til at vandre på fjeldet med Tjejforum 2
annique Nybörjare på klättring Tjejforum 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.