• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

träning gör mig sugen på godis!

Jag har nyligen kommit igång med träningen, vilket jag är så klart mycket glad över. Men, samtidigt har jag blivit mer sugen på godis. Nästan efter varje träning känner jag suget, trots att jag äter frukt direkt efter träningen. Syftet med träningen för min del är _inte_ att gå ner i vikt utan att förbättra konditionen inför F.E.M, men jag vill inte heller gå upp i vikt på grund av min ökade godiskonsumtion.

Kan någon tipsa om hur man skall äta för att inte känna behovet av att äta något sött efter träningen? Är det någon som känner igen sig? Mina kunskaper om näring och träning är ganska begränsade...
 
Snabba kolhydrater...

Suget beror på att man bränt kolhydrater, kroppen vill fylla på. Snabb påfyllning ger snabbare återhämtning till nästa pass. Jag tror att man SKA äta ganka snabba kolhydrater (+ lite protein) direkt efter träning? Godis kanske inte är det bästa, jag brukar äta havregrynsgröt, det är ganska snabbt. Cornflakes borde också funka. Läs mer på http://www.paulun.com/ och http://www.marathon.se
 
Godis är snabba kolhydrater, sportdryck oxå. Jag skulle nog föreslå:
Sportdryck direkt efter passet och sen lite långsammare kolhydrater och fett och protein en stund senare (kanske pasta med nån trevlig sås).

/Håkan
 
Inte tjej jag heller men...

... nu när jag inte är först att svara kanske jag vågar ändå :)
Jag har samma problem men nu tar jag en proteindrink efter passet och jag känner mej inte lika sugen och dessutom mycket piggare dagen efter.

/M
 
russin kanske?

Jag har haft samma problem med godissug, men inbillar mig att det blivit lite bättre sedan jag började proppa i mig russin tillsammans med bananerna efter träningen. Känner mig piggare dagen efter och mindre godissugen.

Godis med vanligt socker är (som sagts tidigare) snabba kolhydrater och egentligen ganska bra (direkt efter träningen), men jag kan förstå om du tycker det känns "onyttigt" (det tycker jag). Jag tror dock inte du riskerar att gå upp i vikt pga det.

Frukt känns ju nyttigt (och är det), men har tyvärr i allmänhet ganska långsama kolhydrater. Bananer är väl det som är mest optimalt (pris, snabbhet,etc?). Apelsiner och andra "sura" (lågt pH) frukter gör upptaget långsammare. Sportdryck ger väldigt snabba kolhydrater men ganska lite energi/vikt. Har själv tänkt pröva det tillsammans med russinen och bananerna...tror det kompletterar varandra bra.

Sedan vill man förstås ha en riktig måltid. Då tycker jag man skall fortsätta med snabba kolhydrater typ cous-cous, snabbmakaroner el ris (snabbris usch). Inte "vanlig" spagetti el liknande som ju tas upp långsamt. Lite protein också, men minimalt med fett som gör upptaget långsammare.

Detta om "efter träningen". OBS att "före träningen" är en helt annan sak. Det är mina amatörmässiga reflektioner om detta. Lycka till!

Mvh Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2003-02-20 kl 10:38]
 
Tack för alla tips

Jag får prova mig fram för att se vad som hjälper, russin, sportdryck eller frukt. Bara för att säga min åsikt så tycker jag att det är helt OK att även herrar deltar i diskussionen på tjejforumet. Jag borde nog lagt frågan annanstans men nybörjare som jag är tog jag fel. Och därutöver tycker jag att det är intressant att se om det är många tjejer som hänger här. Lite besviken är jag kanske...
 
Druvsocker

Försök tillföra kolhydrater under träningen. Kolhydraterna i kroppen räcker ca en timme. Om du går ner i puls så börjar du bränna fett istället, lär ge lika mycket träning.
En billig sportdryck kan du själv tillverka med Dextropur och lite salt. Det är druvsocker i pulverform, går nästan direkt in i blodet. Recept finns på paketen.
Du kan också läsa om förbränning på http://www.watertribe.com/Magazine/
klicka på "Fueling the fire"

/Hans
 
Vad är det för fel på godis?

Hejsan!

Jag "lider" av samma godissug efter träning men ser det inte som nåt problem (förutom om det inte finns nåt godis hemma när jag vill ha det...)! Är inte heller ute efter att gå ner men jag tror knappt att den lilla mängden godis orsakar vikt uppgång. Särskilt inte efter ett långt träningspass...
Vad är det eg för skillnad? Sportdryck eller godis?Socker som socker! Ge kroppen det den vill ha är mitt måtto. Då mår både kroppen o knoppen bra! Förhoppningsvis....
Mitt problem är snarare att jag inte är hungrig o vill äta nån mat efter träning.

Tja, det var en tjejs syn på saken!

Mumsa på!

[Ändrat av IMO 2003-02-27 kl 20:29]
 
Re: Vad är det för fel på godis?

IMO; sa:
Hejsan!

Vad är det eg för skillnad? Sportdryck eller godis?Socker som socker! Ge kroppen det den vill ha är mitt måtto. Då mår både kroppen o knoppen bra! Förhoppningsvis....
Mitt problem är snarare att jag inte är hungrig o vill äta nån mat efter träning.

[Ändrat av IMO 2003-02-27 kl 20:29]

Tja, det är ju upp till var och en vad man vill sätta i sig och hur mycket och till vilket pris. Tycker man gelatin tillverkat av gamla djurhudar och annat slaktavfall, och diverse färgämnen är OK så duger godis kanske. Gott är det utan tvekan. Nu är det ju också stor skillnad på olika sockerarter och hur fort de tas upp av kroppen. Vanligt socker tas upp ganska långsamt i förhållande till tex druvsocker.

/Hans
 
Re: Re: Vad är det för fel på godis?

Hutt; sa:
Tja, det är ju upp till var och en vad man vill sätta i sig och hur mycket och till vilket pris. Tycker man gelatin tillverkat av gamla djurhudar och annat slaktavfall, och diverse färgämnen är OK så duger godis kanske.

/Hans

Jag är fullkomligt medveten om att en del godis innehåller "skräp" likväl som många andra livsmedel gör det. Vad gäller färgämnen o gelatin mm så finns det ett enkelt sätt att undvika detta. Läs innehållsförteckningen....
Som kemist så är man rätt intresserad av dessa tillsatser och jag tror inte de kommer bidra mer till en för tidig död än slabbandet på lab.

De sk Rune-kakorna har vart flitigt diskuterade på utsidan tidigare. Det kanske är något för Pauliina?
Grunden är är ju knäck så godis blir det till viss del men de innehåller även många av de ingredienser som diskuterats här så som russin, havregryn o nötter. Tänkte själv ta o testa dem när utesäsongen kommer igång igen.

Ha de väl
/IMO
 
Socker som socker, nej

Det är väl inget fel i att äta godis, det är ju dessutom gott.
Men socker är inte lika med socker. Vitargo t.ex. är ju en kolhydrat som inte existerar någon annanstans och är mycket effektivare än andra kolhydrater när det gäller att snabbt tas upp av kroppen.
Men som sagt, godis är gott!
 
Vilse..

Kom o tänka på en hemsida det skrivits mycket om här, Fredrik Paulúns..
http://www.paulun.com/

Här får man svar på mycket vad gäller träning o kost hur vilse man än är! För lätt är det inte att göra "rätt"..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.