• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

träning efter förlossning

Skriver å min sambos vägnar..

Hur snart efter en förlossning kan man börja träna?
Vad är bra träning att börja med?

Någon som har bra förslag på lämpliga övningar/träningsprogram för att arbeta upp en stark rygg? Har haft lite problem med svag rygg tidigare... Löpning har jag försökt få med henne på men det är inget alternativ...
 
Det är bra att promenera, för att få ordning på bäckenbotten och de uttöjda magmusklerna. Går man på ojämnt underlag (skogen) tränas ryggen.
Gympa utan hopp och cykling borde man väl kunna starta ganska snart med.
Sprack hon mycket kanske man ska tala med barnmorskan innan man börjar springa, hoppa eller styrkelyfta, t ex vid återbesöket?
 
Det beror på...........

Vad är målet? Hur var din sambos fysiska status innan graviditet? OCh har hon hafr några problem med bäckenlöederna under graviditeten?
Håller med föregående talare med promenader, vattenträning i alla former är ypperligt. Våtvästträning är super om målet är att komma tillbaka till löpning.
Sök råd hos en sjukgymnast för att få specifika övningar.
Något som är bra att tänka på för att få stärkt magmusklerna när man är ute och går med barnvagn är att se till att INTE puta ut med rumpan när man skjuter påvagnen i uppförsbackarna. (Jfr magdödaren "plankan").
(Jag som håller på med ridning, vilket är ganska belastande för bäcknets strukturer där rekommenderar man att hålla upp åtminstone 2 månader efter förlossning. Jag har dock vänner som varit tillbaka på hästryggen efter 3-4 veckor, dock inget att rekommendera.)
Allt beroende på formen innan förlossning och hur svår förlossningen varit.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.