• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Aktiv morsa funderar på framtida lämpliga äventyr

Hej !

Är ganska nybliven som mor (3 månader) men funderar redan på lämpliga äventyr för mig och min lilla dotter (men även med fader inberäknad ibland). Tidigare levde jag glad som barnlös och härjade mycket i skogen (löpning, mtb och längd samt alpinskidor) både hemma och utomlands. Lite kajakpaddling och golf hanns det med också. Jag skulle gärna vilja ha enkla tips på hur jag kan få till det för att kunna njuta av detta igen, iallafall bara lite under detta föräldralediga år och framtiden ..

/Urska
 
Det är bara du själv och din plånbok som sätter gränserna.. Du kan springa i skogen om du har en vagn för ändamålet eller skida med en liten pulka till kotten. Gör allt du vill!!
 
Lämpliga äventyr är de som du klarar av (med marginal). Mycket råd och ideer finns om du söker på "Tjejforum" och "Barn och friluftsliv".
Första halvåret tog jag ofta med mig en termos, fikabröd, kikare eller bok och drog ut på en äng eller till skogen för att sköta eftermiddagsamningen där. Det var ett lagom vardagsäventyr, när det varit lite si och så med nattsömnen.
/Stina
 
Kanadensare

Hej. Att paddla kanadensare är ett utmärkt sätt att komma ut hela familjen, särskilt när man har små barn. Vi har själv paddlat tillsammans sedan vår dotter var nästan ett år gammal utan några som helst problem. Detta har byggt upp ett stort natur- och friluftsintresse för henne som sitter i än idag.
Annars är väl vandring med barnet i sele ett bra sett att komma ut i skog och natur.

/g
 
Mmm det är just sådana enkla tips jag vill ha. Ska ta med mig gammelfarmor upp på Åsledsberget (med bilen dock) och fika med hela Siljan som utsikt. Annars rullar jag barnvagn där det går och kommer att titta på snöpulka och cykelkärra vad det lider.. Det ska bli kul !! Det enda jag inte riktigt får ihop är hur jag ska kunna svänga några svängar i pisten i vinter utan barnvakt på plats, det får nog vara om jag inte ska be liftpersonalen om hjälp..
 
Köp en bärstol!

Det använde vi på vår fjälltur i augusti med Elsa, då 8 månader. Det funkade jättebra, hon var glad hela tiden, skrattade åt renarna, och sov gott i den.

Jag har kollegor som åker skidor med barnet på ryggen, så det ska nog funka.
 
barn å sånt

Det är faktiskt inte mycket man inte kan göra, men det tar självklart mer tid, är mer omständligt, kräver noggrann planering och massor av tålamod (det är lite personlighetsutvecklande, faktiskt!). Det första min dotter fick vara med på, där barnvagn kunde avvaras, var pulkaturer i skogen och på isen: Sov ungefär lika bra som i barnvagn eller bil. Jag vet tjejer som klättrar med babybjörn, även om det betyder mindre klättring och mer samvaro... : )Glöm inte att även ett litet barn behöver massor av kringutrustning! Kör hårt!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.