• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Aldrig på längdskidor

Jag skulle vilje köra en av vasalöpperna, men har aldrig åkt längdskidor. Jag har hört att det är möjligt om man är bra tränat och lära sig tekniken, men i så fall vilket lopp är bäst att börja på: tjejvasan eller halvvasan? Är det här ett galan ide? (jag bor i skåne)
 
160270; sa:
Är det här ett galan ide? (jag bor i skåne)
Det är förmodligen en galen idé! Testa!

Leta rätt på en skidklubb i närheten av där du bor (det finns t o m i Skåne). De kan hjälpa dig med info om skidåkning.

Att lära sig tekniken gör man bäst på snö. En möjlighet skulle kunna vara att åka till Bruksvallarna/Funäsdalen i november/december. Snön kommer där tidigt och jag har hört att det finns en och annan längdskola för vuxna där.

Man kan åka längdskidor på konstsnö i t ex Alvesta (utanför Växjö) och säkert på nåt ställe i Skåne oxå.

Tjejvasan är 30 km och Halvvasan är 45 km (antar jag).

/Håkan
 
Ang; Alvesta

Jag som bor i Alvesta kan tala om för dig att det brukar finnas ca 2 månader per år som är åkbara i det område som nämns ovan. Senaste året har vintern varit rätt så dålig, men i år kanske det vänder.
Jag har själv tankar på att börja åka rejält i år så nu sitter man bara och håller tummarna att det ska bli en kall vinter.
Om du undrar något om området här så är det bara å maila.
/
 
Bra idé!

160270; sa:
Jag skulle vilje köra en av vasalöpperna, men har aldrig åkt längdskidor. Jag har hört att det är möjligt om man är bra tränat och lära sig tekniken, men i så fall vilket lopp är bäst att börja på: tjejvasan eller halvvasan? Är det här ett galan ide? (jag bor i skåne)
Det är inte alls en galen idé. Det bästa tipset är att ta kontakt med någon lokal skidklubb. Där kan du få hjälp med allting, från utrustningstips till teknikträning. Dessutom så har de säkert ett par träningsläger där de åker iväg till något mer snösäkert ställe. :)
När det sedan gäller att träna till något klassiskt lopp i Vasaloppsveckan så gäller det att försöka få till såpass skidlik träning som möjligt om snön lyser med sin frånvaro. Bra alternativ är t.ex:

* rullskidor - mycket bättre stakträning än så kan man inte få och ju mer du klarar av att staka under ett lopp desto snabbare går det...
* skidgång med stavar, gärna i en backe. Rätt utförd är det bra träning för diagonalåkningsmusklerna. :)
* roddmaskin - mycket bra träning för bål och ben. Många roddare presterar väldigt bra resultat i skidspåren...
* löpning - helt OK träning för diagonalåkningsmusklerna
* simning - tränar många muskelgrupper

Sedan så finns ju Bråsterk, Staffanexpander och liknande hjälpmedel också men det är garanterat överkurs för dig. Oavsett vilken så bör din lokala skidklubb kunna hjälpa dig!
 
Skidor

Tack för tipsen!

Vad för skidor behöver man köpa? (med tanken på att var vill bara klara av loppet, inte tävla!)
 
Re: Skidor

160270; sa:
Vad för skidor behöver man köpa? (med tanken på att var vill bara klara av loppet, inte tävla!)
Kolla med din lokala klubb. Många skidaffärer, t.ex. http://www.polder.se/ brukar ha bra paketerbjudanden på höstarna. Om du går till någon officiell Vasaloppsbutik (http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCM...sidor/infosidor/se/Lankar/selankarlankar.html) eller hör med närmaste skidklubb vilken affär du ska vända dig till så kommer du att få den hjälp du behöver. Att köpa begagnat skulle jag dock inte vilja råda dig till. Rullskidor är däremot klart fördelaktigt att köpa begagnade. Det är många som köper sådana och sedan bara åker Vasaloppet en gång och därefter ligger de bara och samlar damm...
 
he he

Jag har åkt 5vasalopp & 4tjejvasor... Så jag har lite koll iaf!

man behöver kunna åka lite iaf... Med en bra teknik så blir det mycket lättare & roligare. Du blir inte lika trött och kan njuta mer.

Kortvasan är 30km. Från Oxberg och ner till Mora. Det är mest flack terräng. Så armstyrka & stakning viktigast. Men jag använder även benen en hel del denna sista bit så bensparkteknink behövs...

Halvvasan går också från Oxberg numer. Men man åker "åt fel håll" (mot evertsberg) en bit och sedan vänder upp och åker åt rätt håll förbi Oxberg och sedan samma spår. Detta för att undvika en del utförsbackar & medföljande trängsel.

Det är beklagligt att se hur många som åker med fel teknik... Man ser mycket roliga stilar när man åker! Så träna utförsåkningsteknik innan du försöker dig på att åka ett vasalopp... försök att inte stelna, var mjuk och följsam i spåret. OCH VIKTIGAST AKTA STAVARNA!!! Håll in dem, eller håll spetsarna mot backen. Många har stavarna upp i vädret gärna utåtpekande & detta medför stor skaderisk för bakomvarande... Men det är inte så mkt utför.. men ändå!

Men gå en weekend kurs i skidåkning. Orsa Grönklitt har mkt uppskattade kurser. (Vasaloppsvinnare som instruktör...) Träningen sker då på Vasaloppsliknande spår. Grönklitt har även seedningsgrundande lopp i februari.

Lycka till...

(Jag brukar inte träna så mkt klassiskt innan... Bara skate... Men jag har aldrig brutit o har rel bra tider trots minimal träning på klassiska skidor. lite över 2h på 3milen (led 1) & 7,44 på 9milen. (led 7) Men jag har åkt skidor sedan 1-årsåldern...)
 
Tyvärr har den butiken i Lund (visst bor du i Lund?) som kunde nåt om längdskidor, bytt ägare och inriktning.

Jag känner till tre hyffsade butiker i närheten, bäst först:
- Stadium i Löddeköpinge/Center Syd
- Intersport i Löddeköpinge/Center Syd
- Intersport i Malmö, på Södergatan

/Håkan
 
Träning

Hej!
Det finns många sätt att träna på.
Jag föredrar backträning. Samt träning med stavar också det i backe den ska vara brant.

Sedan om det blir snö åk utan stavar så får du balans.
köp inte vallningsfria skidor.
stavarna ska gå till armhålan.
jag är 178 använder 147,5
sedan skulle jag lägga tid på att lära mig valla.om du har bra glid och fäste så blir det behaglit även om du inte jagar en tid.
Köp inte första bästa ställe prova på olika ställen.
Och att dom kollar span och sådant riktigt.
Så du får en skida som passar.
köp inte det biligaste bara för du är ny börjare.
hör gärna av dig så ska jag hjälpa dig.
Så ska jag berätta mer ut förligt
Har inte riktigt koll på vad du vet och inte.
Mvh jonas
 
Längd på lopp

Hej!igen
Det beror ju på hur duktig du är på att åka naturligtvis. Du kanske är en klippa.
Någon tokig ide?? tycker jag inte
jag har åkt med nya skor och hanskar på vasaloppet.
idoiskt enligt många men det gick bra.
Har du tränat bra och får hyfsad teknik är det inga problem att åka tjejvasan.
Det kommer nog att finnas plats kvar vänta se vad du känner.
Sedan finns ett läger i idre med sven-erik danielsson som jag varit på 2 gånger som är riktigt bra mest för att träna teknik och få kost tips för min del.
Men du skulle nog få mycket goda råd och tips där.
Mvh Jonas
 
Det är en heltokig ide, som jag verkligen rekommenderar! Det är en härlig upplevelse med folkfest och en hel del smärta...

Jag är själv Skåning (Helsingborg) och knappast proffs, men lyckades ta mig igenom hela Vasaloppet. Man bör uppnå en viss nivå av skidteknik innan man åker. Men med lite teknikinstruktioner och träning i vinter ska du kunna klara det :)

Jag upptäckte förra vintern att man faktiskt kan åka helt OK längdskidor i Skåne, uppe på åsarna. Där finns betydligt mer snö och spårade slingor. I Helsingborg åker vi huvudsakligen till Koarp på Hallandsåsen (www.hsok.nu).

Närmaste skidåkning till Lund är Romeleåsen. Jag tror platsen heter Björnstorp (har själv inte varit där). Ett annat ställe är Klåveröd uppe på Söderåsen.

Du är givetvis välkommen att hänga på i vinter. Det är bara att maila mig!
 
Skidinköp

Jag åkte min första tjejvasa i år och tyckte det var väldigt roligt med feststämningen där. Vill dessutom rekommendera Tony Pölder, som säljer nybörjarpaket på postorder. De är prisvärda och helt tillräckliga. Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j.piraten Örebro - hitta på aktivitet Tjejforum 0
zeppelingirl på väg ensam Tjejforum 32
Louise_76 Träningskompis på Nynäsvägen el omnejd? Tjejforum 1
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
N76 Lundbybadet på Hisingen, Gbg? Tjejforum 0
KajsaMalm Mens på höghöjd??? Tjejforum 4
joppi0022 Hur få upp kajaken på taket? Tjejforum 9
emmasss klättra när man är gravid - vad ska man tänka på? Tjejforum 4
Dayana sugen du med på att vandra? Tjejforum 0
pirajenny tips på damsadel Tjejforum 5
sigvardsdotter menskopp på vintertur? Tjejforum 25
annikarin Följa med på Vasaloppsläger? Tjejforum 2
junette_c Tips på vandringsleder!! Tjejforum 6
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Chabolina Tips på bra skalbyxor Tjejforum 6
KarinB Några tips på aktivitetssemester i Juli? Tjejforum 6
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Svartkatt Aktiv morsa funderar på framtida lämpliga äventyr Tjejforum 6
Måne Ny på Utsidan Tjejforum 1
plingon Beröm/uppmuntran till aktiva kvinnor på Utsidan! Tjejforum 4
375 Klättervägg på cistern Tjejforum 0
Pauliina träning gör mig sugen på godis! Tjejforum 11
Kristin Nygren Tjejdykhelg på SALT i Kungshamn Tjejforum 0
ata tjej på 31 söger vandrekompis till stugatur Tjejforum 1
webwizard Jeg savner veninder til at vandre på fjeldet med Tjejforum 2
x-treme Tjejers sätt att se på prylar??? Tjejforum 37
annique Nybörjare på klättring Tjejforum 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.