• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Hur få upp kajaken på taket?

Jag har precis köpt min första kajak efter år av hyrande och lån. Är så lycklig! Ett stort frågetecken är dock lastningen på biltaket. Eftersom jag varken är vältränad eller vidare stor så känns det som att det gäller att hitta en bra teknik för att få på och av kajaken på min bil. Har ni några tips och råd vad gäller detta?
 
joppi0022; sa:
Jag har precis köpt min första kajak efter år av hyrande och lån. Är så lycklig! Ett stort frågetecken är dock lastningen på biltaket. Eftersom jag varken är vältränad eller vidare stor så känns det som att det gäller att hitta en bra teknik för att få på och av kajaken på min bil. Har ni några tips och råd vad gäller detta?

Lyft upp kajaken så långt fram du kan, peta in fören på takräcket ( i kajakhållaren om du har sån) och skjut sedan upp den allt eftersom.
 
Så här lastar jag

Jag lyfter upp kajaken på huvudet sedan vrider jag in fören över framre lasträcket, därefter så lyfter jag på aktern och justerar i längsled och spänner fast. Lätt som en plätt. På lasthållarna har jag två liggunderlagsrullar en på varje hällare såklart.

Kajaken väger ca 20 kg, lasthöjden är ca. 1,8 m och jag är en och sjuttiotvå.
 
två varianter

Vad jag har förstått finns det två varianter att testa. Antingen lastar man på kajaken bakifrån bilen upp på takräcket eller så lägger man den längs med bilen, lyfter upp fören på det främre räcket och tar sedan den bakre delen upp på taket. Tanken svindlar att jag skulle kunna lyfta upp kajaken på huvudet. Men, kanske jag klarar det också nån gång. ;-)
 
Lastskydd + pall

Jag har köpt en sån här lastskydd påBiltema.

34-2391_l.jpg


Sedan har jag sytt fast ett glatt tyg (fallskämstyg) på utsidan och placerar lastskyddet bredvid kajakhållaren på den bakre takräckbalken. Så skjuter jag upp kajaken med fören först från baksidan av bilen. När hela kajaken ligger på takräckbalkarna vickar jag över kajaken till kajakhållarna. Liggande kajak. Botten ner.

När jag sedan ska spänna fast kajaken så tar jag fram det ”hemliga vapnet” :cool:
28-530_l.jpg


Per Brune (167 cm)
 
Lite muskler och mycket hjärna

När jag skaffade min kajak (innan digitalkamerans ankomst och seger) var det ett pensionärspar (70+) som hade en Trapper K2:a (troligen en Laxen på 33 kg). Kvinnan för oförmögen att lyfta, så han gjorde så här om jag minns rätt.

Snickrat ihop en U-balk av trä ca 1,5 m lång. Spikat fast en gammal matta på U-balken (skydd och friktionsinskning).

La ena änden av U-balken på den främre takräcksbalken på bilen. U-balken var upp och ned vänd och passade på något sätt på takräcksbalken.

Den yttre änden av U-balken stöttade han upp med några dammsugarör trädda i varandra. Det var några hål på tvären i dammsugarören med en genomgående skruv, så det gick att justera längden på dammsugarören om marken lutade.

Så rullade dom ut en gammal trasmatta bredvid bilen (från främre takräcksbalken och bakåt) och la kajaken på trasmattan.

Sedan så lyfte han upp fören på kajaken och lade den på U-balken (aktern gled på trasmattan)

Så gick han till aktern på kajaken och sköt fram kajaken tills en lagom del av kajaken tyngd vilade på U-balken.
Så vickade han över aktern på kajaken på den bakre takräcksbalken och seden vickade har över den främre delen av kajaken på den främre takräckbalken.


Det var komplicerat att beskriva förfarandet i text. Några bilder hade nog underlättat beskrivningen, men detta var innan digitalkamerans ankomst och seger. Men kontentan är att en man på +70 år själv fick upp en Trapper K2:a på biltaket. Lite muskler och mycket hjärna.

Per Brune
 
Re: Prova..

ping; sa:
Klarar du att göra en (1) armhävning så tror jag att det är dags att sätta kajaken på skallen.


peter

Precis det är inte atletisiteten som är avgörande utan förmågan att snabbt få balans på farkosten och icke minst det ser väldigt imponerande ut (enl. åskådare) när man övat in snitsen på det hela.
 
vind

absolut en bra och, inte oviktigt ;), väldigt stilkorrekt metod. Bara ett litet litet men...om det blåser så känns att kajaken har ett rätt stort vindfång, då gäller det att inte rycka till utan vara lugn o cool :cool:
Per D
 
Re: Lite muskler och mycket hjärna

Brune; sa:
Men kontentan är att en man på +70 år själv fick upp en Trapper K2:a på biltaket. Lite muskler och mycket hjärna.
Utan att gå närmare in på min egen relation muskler/hjärna så gjorde jag i a f så här med en 40+ kg VKV Yoo a Kim kajak.
Satte vanliga kajakhållare på en 6 m lång aluminiumstege, och kajaken sen i dessa. Sedan sköts hela ekipaget upp bakifrån på en tredje lasthållare som satt mycket långt bak på bilen (kombi underlättar).
Tänk om jag på den tiden hade känt till allt man kan göra med fallskärmsväv a la Brune, då hade det gått såå mycket lättare att skjuta upp båten friktionsfritt ;)
Nuförtiden viftar man bara lite med bilnycklarna, så tar en 187 cm 19-årig son och lobbar upp kajakerna ;)
Per D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.