• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Stora ryggsäckar för tjejer?

Jag letar just nu efter en ny ryggsäck som ska rymma full fjällpackning men upprörs över att nästan alla tillverkare bara har damsäckar upp till 65 l. Det blir nog en Bergans Viking Lady på 100 l för mig. Jag måste bara få fråga alla tjejer som går i fjällen - får ni med er full packning med tält, kök, bränsle, mat och kläder i en 65 l säck??? Eller förutsätts det att man har en kille med sig som bär det mesta då? Personligen tycker jag varken att en sådan säck eller bärsystem pallar för en packning på 20-25 kilo. Jag har slitit ut en V60 säck från Lundhags på detta sätt. Vore kul att höra lite åsikter om detta...

Amanda Törnkvist
 
Jag hade samma problem med att hitta tillräckligt stor säck.
Har en Arcteryx Bora 75liter som är tillräckligt stor,förmodligen något mer än tillräckligt stor numera sen jag försökt tänka över hur jag packar (försöker få till lättare packning).
Boran räcker gott och väl för mej i volym även om jag skulle ta med mej "allt" och lite till.
men :nu har jag en 55liter-säck också,och jag för med det jag ska ha för kortare turer utan problem där heller;så troligen är 65liter också tillräcklig volym.
Men jag håller med om att det är en slags könsdiskriminering att det det är så ont om större säckar andpassade för tjejer.
 
Det är nog främst en korrekt marknadsanalys av producenterna. På samma sätt som ramryggsäckarna har försvunnit, trots att de har användningsområden.
 
Instämmer att bärsystemen för tjejer inte verkar vara byggda för lite tyngre vikter. Det känns som min Haglöfs Victor (65L), sjunker i hop på något sätt vid vikter runt 25.

Volymen löste jag genom att köpa vattentät säck där sovsäck och liggunderlag rullades. Detta och tältet lades under topplocket. Resten av packningen tog inte över 65L (75 med sidofickor).
 
Någon som jämfört en herrmodell och en dammodell av samma ryggsäck och sett några stora skillnader på uppbyggnaden av bärsystemet? Det ska ju bara vara komfortskillnader och inte skillnader i bärsystemet? Lite intressant om det skiljer sig dock..

Ställ er sedan frågan, behöver jag allt.. ;)

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Någon som jämfört en herrmodell och en dammodell av samma ryggsäck och sett några stora skillnader på uppbyggnaden av bärsystemet? Det ska ju bara vara komfortskillnader och inte skillnader i bärsystemet? Lite intressant om det skiljer sig dock..

Ställ er sedan frågan, behöver jag allt.. ;)

// Jocke

Många anatomiska säckat oberoende av dam- eller herrmodell "sjunker" ihop lite när vikten hamnar över 22-23 kilo, min erfa. Endast de stadigaste varianterna klara högre vikt med bibehållen bärkomfort. Vid vandring med tyngre bördor finns det fortfarande mycket som talar för ramsäck IMO.

Men ramsäckar anpassade för kvinnlig anatomi känner jag inte till :(.

//J
 
Joakim Ambrosson; sa:
Någon som jämfört en herrmodell och en dammodell av samma ryggsäck och sett några stora skillnader på uppbyggnaden av bärsystemet? Det ska ju bara vara komfortskillnader och inte skillnader i bärsystemet? Lite intressant om det skiljer sig dock..

Ställ er sedan frågan, behöver jag allt.. ;)

// Jocke

Kan vara tröttheten också... man tycker att ryggsäcken blir tyngre och sämre under dagens lopp...Kanske ett lite mer oberoende test vore bra.

Svaret är ja. ;)
 
Stabilitet

Min säck (Bora) är bra vid tyngre last.ej märkt att säckens egenskaper skulle ändras under dagen,i så fall enbart min egen tilltagande trötthet som skulle spela in,men har ej märkt nåt.
21-23 kan vara det jag mest burit på i den under en första vandringsdag.Rekommenderas.har gjort en recencion på den också tidigare,se recensionsbanken.
 
Hehe, jo, någon får gå in i någon butik och testa herrmodell och dammodell (jag är hmm, upptagen haha) och se om det är någon skillnad vid tyngre belastning.

Hur är det med vikten på en dammodell, är den lättare eller tyngre? Tycker mig ha sett att de ofta är lite tyngre (dammodell)?

// Jocke
 

avslutad210712

Gäst
Joakim Ambrosson; sa:
Någon som jämfört en herrmodell och en dammodell av samma ryggsäck och sett några stora skillnader på uppbyggnaden av bärsystemet? Det ska ju bara vara komfortskillnader och inte skillnader i bärsystemet? Lite intressant om det skiljer sig dock..

Ställ er sedan frågan, behöver jag allt.. ;)

// Jocke

Lundhags motion - ingen skillnad i bärsystemets bärande delar.

Osprey Crescent/Luna - ingen skillnad i bärsystemet bärande delar.

Sedan brukar det vara lite olika utförande på höftbälte respektive axelremmar mellan herr- och dammodellerna och så är det förstås olika färger :)
 
Man MÅSTE väl inte ha en specifik damrygga bara för att man är kvinna???

Tidigare hade jag en Bergans Viking, (då fanns den inte i damvariant vilket är fallet nu) och den var jätteskön att bära då den var fullpackad.

Det kan förstås bero lite på hur man är i kroppen, kvinnor som är kurvigare än jag, som är lång och smal utan yppiga former, kanske har fördel av damanpassade ryggor.

Nu har jag en Bergans Trollhetta Lady, den är mer lagom i storlek än Vikingen, men inte skönare att bära! (Något lättare dock)

Mitt råd är att inte stirra sig blind på ryggsäckens "kön", prova säckar i storlek som du vill ha, det kan gå lika bra med en herrsäck!

Hälsn. BM
 
swabr; sa:
Man MÅSTE väl inte ha en specifik damrygga bara för att man är kvinna???

Tidigare hade jag en Bergans Viking, (då fanns den inte i damvariant vilket är fallet nu) och den var jätteskön att bära då den var fullpackad.

Det kan förstås bero lite på hur man är i kroppen, kvinnor som är kurvigare än jag, som är lång och smal utan yppiga former, kanske har fördel av damanpassade ryggor.

Nu har jag en Bergans Trollhetta Lady, den är mer lagom i storlek än Vikingen, men inte skönare att bära! (Något lättare dock)

Mitt råd är att inte stirra sig blind på ryggsäckens "kön", prova säckar i storlek som du vill ha, det kan gå lika bra med en herrsäck!

Hälsn. BM

Nej man måste naturligtvis inte ha en damsäck, men jag råkar vara lång och smalt byggd med kort rygg och då funkar det inte med herrsäck i storlek över 90 liter. Jag har verkligen provat. Är man inte så "krallig" som tjej så upplever jag att en damsäck är mera anpassad i inställningarna för bärsystemen, även om uppbyggnaden är samma som på herrsäckarna i samma modell. Ibland behöver man verkligen kunna bära 20-25 kilo och en ryggsäck som är anpassad för den vikten är ju skönare att bära - tycker jag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dinnajad ryggsäckar Tjejforum 24
jessica.margareta tjejer som är aktiva Tjejforum 12
Mia82 Tjejer på äventyr! Tjejforum 2
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17
aik_putte Några unga tjejer? Tjejforum 9
MinSaga Några aktiva tjejer i Malmö? Tjejforum 13
sandskäddan Tjejer, hur jobbigt är Vasaloppet? Tjejforum 12
AnnikaB Aktiva tjejer i Malmö/Lund?? Tjejforum 7
6682 Hej alla glada tjejer Tjejforum 0
Lolli Ratio tjejer resp killar på Utsidan Tjejforum 4
Pluppy Klättersele för tjejer Tjejforum 3
opettersson Varför fiskar inte tjejer? Tjejforum 27
mrhandley Cykelevent bara för tjejer Tjejforum 1
emse Tips om större turryggsäckar för tjejer? Tjejforum 16
JennyBy Klätterverket för tjejer på fredagar? Tjejforum 1
Onedge Tjejer..hjälp ! Tjejforum 1
L81 Tjejer som älskar äventyr ! Tjejforum 12
zzeezz Utrustning for korta tjejer? Tjejforum 10
ulrikagunnarsson Ryggsäck för tjejer? Tjejforum 13
AnniePalstam Klassikern för tjejer? Tjejforum 40
fiskbulle666 snowboardbrädor för tjejer Tjejforum 0
Kristin Nygren Helg med dykning för endast tjejer. Tjejforum 0
Nettan A Underkläder för tjejer Tjejforum 7
marcar Cykelkläder till tjejer?? Tjejforum 4
Rodluvan Skidkläder för tjejer... Tjejforum 7
tafone Skärpning tjejer! Tjejforum 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Tjejforum 2
MonikaSahlström mammalediga friluftsintresserade tjejer Tjejforum 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.