• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Utrustning for korta tjejer?

Har en fråga om friluftsutrustning åt min fru.
Hon är ca:160cm lång.

Det måste väl finnas tjejer i den längden som redan har köpt sin friluftsutrustning vad använder ni??

Undrar om någon som är i den längden kan ge tips på utrustning som passar bra för kortare tjejer typ:ryggsäck, sovsäck, underlag,samt kläder.

Fínns det något säljare som har speciellt tagit in kläder för kortare personer?

Vi har sprungit runt en hel del för att hitta men det har slutat med att vi fått anlita en skräddare för att förkorta byxorna, det blir svårare om man ska skaffa skalplagg.

Vi är tacksamma för all hjälp.
MVH
KIM
 
JAg är oxå en liten en ..

Det finns massor på nätet.... men vill man kolla in det som finns i butik i sverige kan ni titta på patagonia (har haft iaf) storlek "short woman", gillar själv deras grejor har hysfade priser i USA!! marmot och norhtface gör tjejkläder vad gäller brallor brukar man ju kunna få de kortade av företaget som säljer tror tex Tierra gör sånt och Traiga (jag har ett par sånna goretexbyxor på jobbet som Traiga gjorde kortate), fjällräven har oxå tjej kläder mfl...

Ryggor e jag inte så bra på har haft min Karrimore Jaguar ett bra tag nu funkar bra, har nog bara inte tänkt på kort lång rygg jag bara bär och går... HAglöfs tror jag har en men kortate rygg.

Lafuma e ett hyfsat märke som inte e så dyrt som tex northface mfl. JAg vet att de har mycket damkängor och de gör ju även kläder sovsäckar mm så det är möjligt att de oxå tänkt till om korta tjejer.

Thermarest har olika storlekar på liggungerlag.
Kommer ej på mera nu

Lycka till
 
Till oss små....

Hej,
Jag är också 160 cm och har hittat många saker som fungerar! Man får leta sig runt lite men det finns. Ett plus är ju om man är sykunnig och om inte annat så har man ju tvingats bli det under åren. Jag är numera en hejare på att lägga upp och sy in byxor :).

Jag använder en Lundhagsryggsäck, V8 Spirit, 60 l, som jag är jättenöjd med och har använt massor, på korta och långa vandringar. Den passar bra i ryggen och har ett midjebälte som inte är för stort!

Min jacka är en North Face (minns inte namnet men den är från förra säsongen i 3 lagers goretex) som är lagom i längd och ärmar.

Liggunderlag finns, Z-Rest gör ett kortare som är 160 långt, av modell "äggkartong". Sovsäck har jag aldrig hittat, möjligen kan en junior-säck vara ett alternativ?

Byxor och underställ är alltid lite pyssligt men Marmots byxor i goretex för skidåkning och vandring har passat min längd väldigt bra!

Hoppas ni hittar saker som passar!
/Carolina
[Ändrat av cotterskog 2003-07-04 kl 13:00]
 
Hej Krister med fru!

Jag är själv 162 cm och vet precis vad du pratar om! Ibland finns det bra utrustning även för korta personer; ibland inte! Men det lönar sig att leta för man sparar både vikt och utrymme på att ha lagom stora grejor. Tyvärr har butiker dock sällan små storlekar i lager.

Sovsäckar börjar det finnas mycket av i olika storlekar. Haglöfs har strl small (för peroner under 170 cm) på sina nya modeller och många andra tillverkare tar efter. Både Marmot, Fjällräven, North Face m.fl. har särskilda damsäckar som är kortare.

Klassiska liggunderlag kan man ju klippa av själv; så får man en sittdyna också!

Ryggsäckar är en djungel men det finns mycket dammodeller. Dessa är ofta kortare i ryggen har lite svängt höftbälte och bröstbandet lite högre upp för att inte ligga mot bysten. Om man dock är väldigt smal över höfterna och späd i kroppen tycker inte jag att dammodellernas höftlösning funkar. Då är en vanlig herr-säck bättre! En annan nackdel är att det sällan finns större än 65 liter för dammodellerna. Men å andra sidan räcker det oftast.

Kläder är svårast för där vill man ha bra passform! Det har dock kommit mer. Jag har en Arcteryx-jacka strl dam xs som sitter perfekt på mig (första jackan någonsin) och på sista tiden har även Haglöfs satsat på små storlekar. Ibland kan det funka med barnkläder; jag har t.ex. Fjällräven Grönland-byxor strl 167 cl. De är rakare skurna än dambyxan men i övrigt samma byxa. Vissa tillverkare (som Fjällräven och Ullfrotté) har barnkläder i samma kvalitet som vuxenkollektionen och det funkar om man inte har för mycket kvinnliga former. Dessutom brukar priset vara bra...

Lycka till och fortsätt tjata i affärerna! Det behövs mer små storlekar och glädjande nog börjar tillverkarna fatta det!
 
Tierra kortade mina GoreTex byxor billigt

Hej Krister med fru!
Jag är visserligen kille, men brukar ha samma problem med storlekarna, då jag är 167 cm.

Jag har 2 par Tierra GoreTex byxor, Sälka och Fits Roy köpta vid olika tillfällen. Jag beställde dom med 13 cm kortare ben och för denna ändring betalade jag några hundra kronor extra. Fast pris oberoende av modell, det gick också att få ärmar kortade men jag köpte ingen Tierra jacka. I synnerhet på Fits Roy som har blixtlås längs hela benet fick jag mycket arbete gjort för dom pengarna. Tierra kapade benen inte nedtill, utan vid en skarv vid knät, sprättade upp sömmen för blixtlåset från knät och ner till foten, kapade blixtlåset, sydde om blixtlåset, tejpade om sömmarna. Så det var mycket arbete nerlagt. Jag är osäker om Tierra fortfarande har denna fina service nu sedan Fjällräven (Fenix) köpt Tierra. Ring och kolla. Dessutom har antalet modeller i Tierra sortimentet minskat.

Senast jag köpte en ny sovsäck, köpte jag en Haglöfs i storlek small ligglängd upp till 175 cm. tror jag. Då sovsäcken är lite kortare än standard, så är den lite billigare och lite lättare än standard.
Kan tänka mig att det kan vara kompabilitetsproblem med olika längd på sovsäckarna om man vill göra en dubbelsäck. Men för att göra en dubbelsäck krävs att flera saker ska stämma. Hellångt blixtlås, blixtlåsen på motsatt sida och samma sorts blixtlås.

Annars för jag precis som Cecilia Johansson tipsa om barnavdelningen. Jag ”körde” länge med Fjällräven grönlandjeans 170 cl (jag tror inte de finns längre). I vintras köpte jag ett par Ullfrotté i ”barnstorlek”.

/Per Brune
 
Jag är 152 lång men jag tycker inte jag upplev de problemen. Jag har ett par Fjällräven byxor, tror det är alaska (G1000). Visst har man fått lägga upp de ett par cm men jag trivs. Liggunderlaget jag har är ett Z-REST (tror det heter så) och för att vara extra smart har jag klippt av ca 20cm från detta och denna rest bit är en mycket trogen sittdyna nu. Sovsäck har jag ÄNTLIGEN hittat och det blev även där en fjällräven mummie M5.
Ryggräcken jag har är en vinsent som jag fått utav min pojkvän. Denna rymmer ca 55 liter och jag är riktigt nöjd.
Underställ köper jag på barnavdelningar.
 

avslutad210712

Gäst
Min vandrings- och livskamrat kan nog räknas till de inte alltför stora med sina 47 kg på 155 cm.

Hon har en Lundhags Motion 65 Ryggsäck som fungerar bra. Tierra Cassin Ridge jacka i storlek XS och Marmot W´s Liquid Steel/Cirrus Pants i storlek XS fungerar också. Så väljer man märken som har kläder i storlek XS så fungerar det även om man är rätt liten. I övrigt vanliga sovsäckar, liggunderlag och liknande.
 
Kort + smal

När jag är ut med min flickvän och jagar kläder är det nästan alltid passformen som ställer till det när vi väl hittar något som är tillräckligt litet. (Hon är 157 cm och väger 45 kilo.) Oftast blir det juniorstorlekar, eller omsydda plagg, eller i vissa enstaka fall storlek XS (regnkläderna från Marmot). Annars är det för bylsigt.

Så vitt jag vet tillverkar inte Fjällräven barnstorlekar längre, men hon har hittat ett par Haglöfs-byxor i juniorstolek på rea. Sovsäcken i juniorstorlek är också från Haglöfs och ryggsäcken är en Sec 55 Q (inställd på minsta ryggstorlek).

Dessvärre har klädstorlekarna "växt" med åren, eftersom vi människor blir allt större. Inte kul när man är kort och smal...

Men ha tålamod! Förr eller senare hitta ni rätt prylar/kläder.
 
Jag är 160 cm och dessutom proportionellt aningen kort i benen.

Underdel:
Underställ från krafft, de har långkalsonger som inte är för långa i benen.
Fleecelångkalsonger från patagonia, en herrmodell i xs hade inte heller den för långa ben.
Arctheryx "alpinpyjamas", alltså sån där där byxorna övergår i en väst. Toppenplagg för skidåkning när det är lite varmare, eller klättring när det är lite kallare.
Klättermusens brallor, small herr tror jag (av gamla modellen). Inga av dessa är för korta i benen.
Marmot belay pants, byxor i "fuskdun" som håller värmen gott på vintern.

Överdel:
Underställ är inget problem att få tag i, de flesta märken har mindre modeller. Jag kör med patagonia.
Fleece har jag Arctheryx, en dammodell som är lite figursydd.
Softshell från Arctheryx
Goretexjacka från Mammut (deras Extreme). Den är i small och aningen stor, men jag vill kunna vara ute även när det är -30 och lägre, så jag får in flera lager under.

Rygga:
Arctheryx klättersäck 55 liter, räcker till allt utom när jag har den jättestora dunsovsäcken. Man får mer ungefär 16-18 kilo packning och mer ska man inte bära om man väger under 50, så större säck gör bara att man förstör semestern. Den här säcken är en herrmodell, men den passade mig mycket bättre än damsäckarna som jag inte vet vilken rygg de är tillverkade för.

Sovsäck:
min mellansäck "dog" för ett tag sedan, så jag letar en ny som är lätt, liten och varm och inte för lång. Det verkar som om The North Face har en riktigt bra säck, men tyvärr är den ganska dyr, över 3000 spänn, så jag spar...

Edit: jo visst ja, liggunderlag köper jag såna som går att skära av, de där uppblåsbara lyckas jag ändå bara punktera och dessutom är de ruggigt tunga. Jag har ett när jag ska kampa nära bilen, men det får aldrig följa med på vandring ochjag vet inte ifall det är vare sig bekvämare eller varmare.


[Ändrat av lilla_my 2005-04-20 kl 16:08]
 
Jag är kortare än så, men har inte haft speciellt svårt att hitta kläder. Skor är sboslut svårast när man har små fötter... Men jag är å andra sidan bara basic-saker och inga dyra eller avancerade saker.

Sovsäck har jag en normallång, jag brukar ta ett spännband och korta av den vid fötterna för att det inte ska bli kallt längst ned :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
viljan Dykkompis(AOW) for trip i Bohuslan sokes... Tjejforum 2
knäckehäxan trekkingbyxor för korta och lite tjocka Tjejforum 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.