KLAS var är du

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack

Försökte beställa från dom för ca 9mån sen men kom inte i kontakt med dom.
Jag gör ett nytt försök nu.......

KLAS=kort LITEN(inte lätt, för det är den minsann inte) attack spade

Finns här: http://home6.swipnet.se/~w-63642/ under "Senaste nytt" ny 85:- beg 65:-, snöblad finns också!

Alltså, jag kan minnas fel, men jag har för mig att man i lumpen fick lära sig att "spadens" korrekta benämning var "verktyg". Anledningen skulle vara att det anses ohumant att döda människor med spadar, och eftersom det är tänkt att man ska kunna använda den i närstrid, så kringgår man detta problem genom att referera till det som verktyg. Det var tydligen inget problem att slå ihjäl någon med verktyg i alla fall.

Har jag helt blandat ihop allt, eller missförstått?

Mvh /Joel

För den moderna upplysta människan som vill göra det förflutna och därmed nuet och framtiden politiskt korrekt kan förkortningen förklaras som följer: KLAS (Kort Liten ArbetsSpade).

Attackspadar är inte förenligt med svenskt militärlingo utan verktyg är den rätta benämningen men bland soldater som svar på Kort Lätt Attack Spade så kallas den skämtsamt: Kort Lätt Anpassningsbar Spade :)

Ett ytterligare användningsbehov är om man behöver uträtta sina behov. Vik bladet på spaden 45 grader vinkel och lås sedan bladet. Ta av dig byxorna och underkläder, placera spaden i knävecket med bladet mot undersidan av låret.....man sitter grymt skönt - som vilken porslinstoa som helst :)

Finns en uppsjö av dom - skicka ett meddelande om du inte lyckas få tag på någon så ska jag se vad jag kan gräva fram....

Tack alla glada men det var några år sen jag efterlyste den och i Glommersträsk finns det ett välsorterat överskottslager...han har KLAS bland annat....

Den är så pass skålad att den går utmärkt att ge hunden mat och vatten i...bland annat...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips