Klara strömavbrott

Själv tillhör jag den skara som är ute och jobbar om strömmen försvinner.

En förmaning till den som funderar på att koppla in hela huset till ett reservelverk:
Se till att det blir korrekt kopplat! Det har dött alldeles för många av felaktigt inkopplade reservgeneratorer.

/BAX
 
Ok, nu är det väl dags att börja jämföra lämpliga elverk här.
För och emot:
Diesel - Bensin
1-fas - 3-fas
Fast inkoppling - sladdvinda
Effektbehov?

Jag tror att jag vill ha ett flyttbart dieselverk med effekt nog för vattenpump, oljebrännaren och cirkulationspumpen.
Mat kan jag fixa på stormköken och fotogenlyktan är mysig.

När ska förresten kraftledningsbolagen lära sig att det blir en vinter med snö varje år?
 
gundj; sa:
När ska förresten kraftledningsbolagen lära sig att det blir en vinter med snö varje år?
[ironi]
Det är nog mer komplicerat än så. Framåt våren kan det tänkas att snön smälter och det kan leda till ökat vattenflöde i älvarna.

Det är mycket man måste hålla koll på som elleverantör. Hoppas bara alla elleverantörer tar ut tillräckligt många och höga avgifter så att vi kunder kan kompensera dem för driftstörningar et c.
[/ironi]

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-09-24 kl 09:12]
 
gundj; sa:
Ok, nu är det väl dags att börja jämföra lämpliga elverk här.
För och emot:
Diesel - Bensin
1-fas - 3-fas
Fast inkoppling - sladdvinda
Effektbehov?

Jag tror att jag vill ha ett flyttbart dieselverk med effekt nog för vattenpump, oljebrännaren och cirkulationspumpen.
Mat kan jag fixa på stormköken och fotogenlyktan är mysig.

När ska förresten kraftledningsbolagen lära sig att det blir en vinter med snö varje år?

Har du råd med ett 3-fas dieselverk som ger 16-20A och dessutom kan låta en kompetent elektriker koppla in det åt dig så är ju inte det helt fel. Annars resonerar jag nog precis som du, det blir lite mer hanterbart då. Lite mycket skarvsladdar bara

Angående bolagen: Jag ska inte försvara de stora drakarnas fläckvis dokumenterat bristande underhåll, man får intrycket att de kramar ur de sista slantarna för att kunna göra inköpsraider utomlands. Gäller det små distibutionsföretag gäller ofta devisen "you get what you pay for". Sverige skulle inte se klokt ut med trädsäkra ledningsgator överallt, och att gräva ner alla ledningar kostar skjortan.

/BAX
 
Men oj så fint Patrik, tänk på de fattiga i Afrika.
Du har möjligtvis inte lagt märke till att hela denna siten handlar om "lyxproblem"?
För övrigt så kan ett längre strömavbrott vara mycket allvarligt för många och är knappast att räkna som ett lyxproblem.

Leif...
 
gundj; sa:
Ok, nu är det väl dags att börja jämföra lämpliga elverk här.
För och emot:
Diesel - Bensin
1-fas - 3-fas
Fast inkoppling - sladdvinda
Effektbehov?

Jag tror att jag vill ha ett flyttbart dieselverk med effekt nog för vattenpump, oljebrännaren och cirkulationspumpen.
Mat kan jag fixa på stormköken och fotogenlyktan är mysig.

När ska förresten kraftledningsbolagen lära sig att det blir en vinter med snö varje år?

Problemet är att man antagligen behöver ett 3-fas, då olika delar av värmesystemet antagligen går på skilda faser. Det ökar priset på generatorn betydligt.

/Hans
 
Varför skulle de gå på olika faser? Och även om de gör det i den nuvarande installationen så måste det väl gå att koppla så att när de bryts bort från elnätet så klarar de sig på en fas, (tycker jag som inte är någon kraft-elare).

Någon som vet hur mycket effekt som behövs?

Leif...
 
Synkronisering?

BAX; sa:
En förmaning till den som funderar på att koppla in hela huset till ett reservelverk:
Se till att det blir korrekt kopplat! Det har dött alldeles för många av felaktigt inkopplade reservgeneratorer.
/BAX

En teknisk fråga: Jag hörde att det kan ställa till med rejäla problem om el-frekvensen inte är mycket noggrant synkroniserad med det offentliga nätet. Jag menar att en "peak" (50 stycken per sekund, som känd är) av min elverk absolut inte får träffa en "dal" av det offentliga nätet, inte ens en flank.
Eller undviker man hela synkroniseringen i.o.m. att man skiljer hela huset från det offentliga nätet?

/Georg
 
Hans: Om de grejer du vill driva (cirk.pump, brännare och v.pump) sitter på samma ställe klarar du dig med ett 1-fas. Det går ju också med skarvsladdar som jag skrev förut.

Leif: Effekten som behövs: Står på maskinerna, Cirk.pumpar och brännare tar inte så mycket, det går nog bra med ett vanligt litet 1-fas.

Georg: korrekt, man bryter bort huset från bolagets nät innan man kopplar in reservkraften. Felaktiga sådana kopplingar har dödat människor pga att reservverket har matat spänning bakvägen in på allmänna nätet.
 
Hur brukar elektrikern praktiskt lösa inkopplingen?

Jag skulle ju sätta ett 63 A 3-fasuttag direkt efter huvudsäkringen (huvudströmbrytare och elmätare sitter ju före) så att huset ansluts med en 63 A-handske (de är ju runda numera, men kallas väl handske ändå?). Då kopplar man bara över huset från elnätet till elverket genom att flytta kontakten, det blir i princip omöjligt att göra fel.

63 A kanske inte behövs heller, beror ju på vad man har för huvudsäkring.

Fast sen vill man väl EGENTLIGEN kanske att vissa grupper i centralen inte matas från elverket (man vill ju bara mata det kritiska) och då kan det ju bli lurigare (och öka risken för problem).
 
nermander; sa:
Fast sen vill man väl EGENTLIGEN kanske att vissa grupper i centralen inte matas från elverket (man vill ju bara mata det kritiska) och då kan det ju bli lurigare (och öka risken för problem).

Det jag vill och klurar på är ju att kunna driva vissa enskilda komponenter i huset, TV, Stereo, Spis, osv behöver inte funka. Det väsentliga är vatten o värme under några dagar, ca 3-4kW skulle jag tro.
För att lösa detta tror jag att en separat säkringspanel som kan skiljas från övriga nätet i huset är en lösning, från den försörjs sedan mina viktiga komponenter av reservgeneratorn.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.