Klättring på sprängda klippväggar längs vägar?

Alla dessa "klippväggar" som skapats när landsvägar och motorvägar sprängts genom kullar, knallar och berg, hur blir såna att klättra på? Man ser dem ju nästan varje biltur och jag funderar ofta att "den där kanske skulle funka för topprep eller bouldering?" Det blir förstås inte någon större naturupplevelse, men de är ju oftast väldigt lätt-tillgängliga. Blir det tråkig enformig klättring, aldeles för enkelt? Kanske finns potential för hundratals nya leder bara kring stockholm..

Du kan ju börja med att besöka Münchenbryggeriet och Kanalklippan i Stockholm så får du känna på sprängklippa. Oftast inte alltför upphetsande, men München kan vara schysst för lite kvällsklättring efter jobbet.

/K

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Utmed allmänna vägar är det inte populärt då man har tidigare fått besök av farbror mässing....som ogillade "tilltaget".
//J

Beror ju också lite på vad det är för bergart, hur eventuella skikt i berget går i förhållande till den sprängda ytan, osv.
På ex.vis en sprängvägg på östra sidan av E4:an, alldeles vid Grännaavfarten i Småland, finns en sprängvägg som är helt slät, som en enda stor stenskiva. Väggen klyvs av en distinkt spricka, "Polkagrisen" (4+) som jag bouldrade våren 1987. Den erfarenheten säger dock också att klättrare på en sprängvägg vid en livligt trafikerad väg väcker en del uppmärksamhet. Bilar som far förbi tutar, förarna vinkar och har sig. Frågan är vad det betyder för trafiksäkerheten och hur farbror polisen ser på det hela...

du menar att det är förbjudet? ok, där man riskerar att rulla rätt ut i vägbanan är det förstås olämpligt, men ofta är det ju rätt många meter+ ett dike mellan väg och sprängklippan, då ska det inte va nåt att bråka om kan man tycka.

Vill minnas att skärmflygning helt enkelt är förbjuden över vissa tättrafikerade vägar (här kring Göteborg), framförallt för att bilisterna skulle ha uppmärksamheten uppåt och inte framåt (jag erkänner, jag tittar gärna!). Detta, mitt minne, är inte säkrat som fakta eller så, kan vara tokfel...

Men hursomhelst, parallellen till trafiknära klättring är ju uppenbar, Bosse Batong skulle ju glatt kunna förbjuda "uppmärksamhetsstörande aktiviteter".

Se:
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=533819&viewAll=true

Alla dessa "klippväggar" som skapats när landsvägar och motorvägar sprängts genom kullar, knallar och berg, hur blir såna att klättra på? Man ser dem ju nästan varje biltur och jag funderar ofta att "den där kanske skulle funka för topprep eller bouldering?" Det blir förstås inte någon större naturupplevelse, men de är ju oftast väldigt lätt-tillgängliga. Blir det tråkig enformig klättring, aldeles för enkelt? Kanske finns potential för hundratals nya leder bara kring stockholm..

jag har provat...kan inte motstå...så jag bouldrade klippan som ligger utefter vattnet mot nacka...jag blev...1.kolsvart inte bara om händerna...2. klippan var INTE skön med all svart gegga överallt...3. jag gav nästan upp när jag trillade ner me rumpan före i ett brännässlesnår...men...skam den som ger sig...så...visst har jag fortsatt...men hellre klippan vid tullen där...sjöklippan...det är ju också en sprängklippa...lycka till! kraaaaaaaaaaaaaam anna

jag har provat...kan inte motstå...så jag bouldrade klippan som ligger utefter vattnet mot nacka...jag blev...1.kolsvart inte bara om händerna...2. klippan var INTE skön med all svart gegga överallt...3. jag gav nästan upp när jag trillade ner me rumpan före i ett brännässlesnår...men...skam den som ger sig...så...visst har jag fortsatt...men hellre klippan vid tullen där...sjöklippan...det är ju också en sprängklippa...lycka till! kraaaaaaaaaaaaaam anna

Låter ju kul! Lite äventyr ändå ju, även om det var gritty klättring.

Inte otroligt att snön redan börjat komma när jag kan börja bouldra igen, (får inte ta några fall p.ga. läkningen i lårben o bäcken, uppåt 6 månader innan det full stryrka i skelettet sa ortopeden ) topprepsklättrar bara inomhus till dess, men sen så!

Ska banne mig dra med broden och testa några ställen sen. Om det blir före jul eller till våren återstår att se då. Lättsamt att reka, bara att knäppa kort med gps'en från bilrutan och åka tillbaka till stället senare när man har tid..

go go go *asg*

jag hänger gärna på....hehe...varför inte göra en snygg bildserie med sketna klättrare...*kvider av skratt*...men ack...då kanske mina silverbrallor eller guldbrallor som jag brukar klättra i blir alltför svarta...*ler*...
kram anna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips