Klättring på sprängda klippväggar längs vägar?

Alla dessa "klippväggar" som skapats när landsvägar och motorvägar sprängts genom kullar, knallar och berg, hur blir såna att klättra på? Man ser dem ju nästan varje biltur och jag funderar ofta att "den där kanske skulle funka för topprep eller bouldering?" Det blir förstås inte någon större naturupplevelse, men de är ju oftast väldigt lätt-tillgängliga. Blir det tråkig enformig klättring, aldeles för enkelt? Kanske finns potential för hundratals nya leder bara kring stockholm..
 
Du kan ju börja med att besöka Münchenbryggeriet och Kanalklippan i Stockholm så får du känna på sprängklippa. Oftast inte alltför upphetsande, men München kan vara schysst för lite kvällsklättring efter jobbet.

/K
 
Utmed allmänna vägar är det inte populärt då man har tidigare fått besök av farbror mässing....som ogillade "tilltaget".
//J
 
Beror ju också lite på vad det är för bergart, hur eventuella skikt i berget går i förhållande till den sprängda ytan, osv.
På ex.vis en sprängvägg på östra sidan av E4:an, alldeles vid Grännaavfarten i Småland, finns en sprängvägg som är helt slät, som en enda stor stenskiva. Väggen klyvs av en distinkt spricka, "Polkagrisen" (4+) som jag bouldrade våren 1987. Den erfarenheten säger dock också att klättrare på en sprängvägg vid en livligt trafikerad väg väcker en del uppmärksamhet. Bilar som far förbi tutar, förarna vinkar och har sig. Frågan är vad det betyder för trafiksäkerheten och hur farbror polisen ser på det hela...
 
du menar att det är förbjudet? ok, där man riskerar att rulla rätt ut i vägbanan är det förstås olämpligt, men ofta är det ju rätt många meter+ ett dike mellan väg och sprängklippan, då ska det inte va nåt att bråka om kan man tycka.
 
Vill minnas att skärmflygning helt enkelt är förbjuden över vissa tättrafikerade vägar (här kring Göteborg), framförallt för att bilisterna skulle ha uppmärksamheten uppåt och inte framåt (jag erkänner, jag tittar gärna!). Detta, mitt minne, är inte säkrat som fakta eller så, kan vara tokfel...

Men hursomhelst, parallellen till trafiknära klättring är ju uppenbar, Bosse Batong skulle ju glatt kunna förbjuda "uppmärksamhetsstörande aktiviteter".

Se:
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=533819&viewAll=true
 
Alla dessa "klippväggar" som skapats när landsvägar och motorvägar sprängts genom kullar, knallar och berg, hur blir såna att klättra på? Man ser dem ju nästan varje biltur och jag funderar ofta att "den där kanske skulle funka för topprep eller bouldering?" Det blir förstås inte någon större naturupplevelse, men de är ju oftast väldigt lätt-tillgängliga. Blir det tråkig enformig klättring, aldeles för enkelt? Kanske finns potential för hundratals nya leder bara kring stockholm..

jag har provat...kan inte motstå...så jag bouldrade klippan som ligger utefter vattnet mot nacka...jag blev...1.kolsvart inte bara om händerna...2. klippan var INTE skön med all svart gegga överallt...3. jag gav nästan upp när jag trillade ner me rumpan före i ett brännässlesnår...men...skam den som ger sig...så...visst har jag fortsatt...men hellre klippan vid tullen där...sjöklippan...det är ju också en sprängklippa...lycka till! kraaaaaaaaaaaaaam anna
 
jag har provat...kan inte motstå...så jag bouldrade klippan som ligger utefter vattnet mot nacka...jag blev...1.kolsvart inte bara om händerna...2. klippan var INTE skön med all svart gegga överallt...3. jag gav nästan upp när jag trillade ner me rumpan före i ett brännässlesnår...men...skam den som ger sig...så...visst har jag fortsatt...men hellre klippan vid tullen där...sjöklippan...det är ju också en sprängklippa...lycka till! kraaaaaaaaaaaaaam anna

Låter ju kul! Lite äventyr ändå ju, även om det var gritty klättring.

Inte otroligt att snön redan börjat komma när jag kan börja bouldra igen, (får inte ta några fall p.ga. läkningen i lårben o bäcken, uppåt 6 månader innan det full stryrka i skelettet sa ortopeden ) topprepsklättrar bara inomhus till dess, men sen så!

Ska banne mig dra med broden och testa några ställen sen. Om det blir före jul eller till våren återstår att se då. Lättsamt att reka, bara att knäppa kort med gps'en från bilrutan och åka tillbaka till stället senare när man har tid..
 
go go go *asg*

jag hänger gärna på....hehe...varför inte göra en snygg bildserie med sketna klättrare...*kvider av skratt*...men ack...då kanske mina silverbrallor eller guldbrallor som jag brukar klättra i blir alltför svarta...*ler*...
kram anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5
Ane1 Klättring på Kalymnos i sommar? Klättring allmänt 13
Kentagent Klättring på Utö? Klättring allmänt 0
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
Bultfeber Klättring på vägen till och från Arco, Italien? Klättring allmänt 3
sucram Klättring på egenhand/ utan andreman (Clogging?) Klättring allmänt 20
fresch Klättring i Östergötland nu på Facebook Klättring allmänt 0
Petri Niemelä klättring på mallis, vad för klippa? Klättring allmänt 1
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Klättring allmänt 7
Brutus_86 Klättring på björkö? Klättring allmänt 0
Skattletaren Klättring på Lofoten Klättring allmänt 4
Vittra Söker tips på klättring i Asien Klättring allmänt 1
Kapusta Klättring på Teneriffe Klättring allmänt 3
annagundemark Behöver tips på klättring på Mallorca,alt Kanarieöarna Klättring allmänt 6
emet Klättring på Cuba Klättring allmänt 2
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Christo Klättring på Gotland Klättring allmänt 7
evinrude Vad heter klättring på ryska+ Klättring allmänt 5
Olle H Klättring på lika villkor? Klättring allmänt 0
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
Malta-Per Klättring på Malta? Klättring allmänt 0
surfban Klättring på Billingen Klättring allmänt 3
Mike C Crashpad på flyget? - Klättring i Las Vegas? Klättring allmänt 6
Mezzner Klättring på Omberg?? Klättring allmänt 2
0918 Klättring på Sicilien? Klättring allmänt 2
olaka Klättring vid Martianez/Puerto de la Cruz på Teneriffa Klättring allmänt 1
johnliungman Klättring på Grönland: tips och ressällskap sökes Klättring allmänt 1
zeromaker Klättring på Fårö, Gotland Klättring allmänt 5
LinHa Klättring på Seychellerna? Klättring allmänt 1
sardinien Klättring på Sardinien! Klättring allmänt 1
Karl A. Klättring på Öland och kring Kalmar Klättring allmänt 1
teoek Klättring på TV ikväll. Klättring allmänt 0
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
skojten klättring på Korsika Klättring allmänt 6
gylfe Klättring/isklättring på Island Klättring allmänt 0
klätterpojken klättring på åland Klättring allmänt 4
Peppe83 Tips på bra klättring i Frankrike?! Klättring allmänt 3
ture troll Svensk högalpin klättring på TV4+ kl 20.00??? Klättring allmänt 5
sicklinecarl Klättring på Korsika, Calvi Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.