Alla dessa "klippväggar" som skapats när landsvägar och motorvägar sprängts genom kullar, knallar och berg, hur blir såna att klättra på? Man ser dem ju nästan varje biltur och jag funderar ofta att "den där kanske skulle funka för topprep eller bouldering?" Det blir förstås inte någon större naturupplevelse, men de är ju oftast väldigt lätt-tillgängliga. Blir det tråkig enformig klättring, aldeles för enkelt? Kanske finns potential för hundratals nya leder bara kring stockholm..
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klättring på sprängda klippväggar längs vägar?
- Trådstartare jamo
- Start datum
Du kan ju börja med att besöka Münchenbryggeriet och Kanalklippan i Stockholm så får du känna på sprängklippa. Oftast inte alltför upphetsande, men München kan vara schysst för lite kvällsklättring efter jobbet.
/K
/K
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Utmed allmänna vägar är det inte populärt då man har tidigare fått besök av farbror mässing....som ogillade "tilltaget".
//J
//J
Beror ju också lite på vad det är för bergart, hur eventuella skikt i berget går i förhållande till den sprängda ytan, osv.
På ex.vis en sprängvägg på östra sidan av E4:an, alldeles vid Grännaavfarten i Småland, finns en sprängvägg som är helt slät, som en enda stor stenskiva. Väggen klyvs av en distinkt spricka, "Polkagrisen" (4+) som jag bouldrade våren 1987. Den erfarenheten säger dock också att klättrare på en sprängvägg vid en livligt trafikerad väg väcker en del uppmärksamhet. Bilar som far förbi tutar, förarna vinkar och har sig. Frågan är vad det betyder för trafiksäkerheten och hur farbror polisen ser på det hela...
På ex.vis en sprängvägg på östra sidan av E4:an, alldeles vid Grännaavfarten i Småland, finns en sprängvägg som är helt slät, som en enda stor stenskiva. Väggen klyvs av en distinkt spricka, "Polkagrisen" (4+) som jag bouldrade våren 1987. Den erfarenheten säger dock också att klättrare på en sprängvägg vid en livligt trafikerad väg väcker en del uppmärksamhet. Bilar som far förbi tutar, förarna vinkar och har sig. Frågan är vad det betyder för trafiksäkerheten och hur farbror polisen ser på det hela...
Vill minnas att skärmflygning helt enkelt är förbjuden över vissa tättrafikerade vägar (här kring Göteborg), framförallt för att bilisterna skulle ha uppmärksamheten uppåt och inte framåt (jag erkänner, jag tittar gärna!). Detta, mitt minne, är inte säkrat som fakta eller så, kan vara tokfel...
Men hursomhelst, parallellen till trafiknära klättring är ju uppenbar, Bosse Batong skulle ju glatt kunna förbjuda "uppmärksamhetsstörande aktiviteter".
Se:
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=533819&viewAll=true
Men hursomhelst, parallellen till trafiknära klättring är ju uppenbar, Bosse Batong skulle ju glatt kunna förbjuda "uppmärksamhetsstörande aktiviteter".
Se:
http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=533819&viewAll=true
Alla dessa "klippväggar" som skapats när landsvägar och motorvägar sprängts genom kullar, knallar och berg, hur blir såna att klättra på? Man ser dem ju nästan varje biltur och jag funderar ofta att "den där kanske skulle funka för topprep eller bouldering?" Det blir förstås inte någon större naturupplevelse, men de är ju oftast väldigt lätt-tillgängliga. Blir det tråkig enformig klättring, aldeles för enkelt? Kanske finns potential för hundratals nya leder bara kring stockholm..
jag har provat...kan inte motstå...så jag bouldrade klippan som ligger utefter vattnet mot nacka...jag blev...1.kolsvart inte bara om händerna...2. klippan var INTE skön med all svart gegga överallt...3. jag gav nästan upp när jag trillade ner me rumpan före i ett brännässlesnår...men...skam den som ger sig...så...visst har jag fortsatt...men hellre klippan vid tullen där...sjöklippan...det är ju också en sprängklippa...lycka till! kraaaaaaaaaaaaaam anna
jag har provat...kan inte motstå...så jag bouldrade klippan som ligger utefter vattnet mot nacka...jag blev...1.kolsvart inte bara om händerna...2. klippan var INTE skön med all svart gegga överallt...3. jag gav nästan upp när jag trillade ner me rumpan före i ett brännässlesnår...men...skam den som ger sig...så...visst har jag fortsatt...men hellre klippan vid tullen där...sjöklippan...det är ju också en sprängklippa...lycka till! kraaaaaaaaaaaaaam anna
Låter ju kul! Lite äventyr ändå ju, även om det var gritty klättring.
Inte otroligt att snön redan börjat komma när jag kan börja bouldra igen, (får inte ta några fall p.ga. läkningen i lårben o bäcken, uppåt 6 månader innan det full stryrka i skelettet sa ortopeden ) topprepsklättrar bara inomhus till dess, men sen så!
Ska banne mig dra med broden och testa några ställen sen. Om det blir före jul eller till våren återstår att se då. Lättsamt att reka, bara att knäppa kort med gps'en från bilrutan och åka tillbaka till stället senare när man har tid..
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg