Klättring och träning

Ibland dyker det upp frågor om hur man kan träna på gym osv. för att bli bättre på klättring. Dessa trådar brukar nästan alltid resultera i råd som att det bästa sättet att bli bättre i klättring är att klättra. Givetvis är mycket klättring grunden, men samtidigt är jag ganska säker på att det finns icke-grenspecifika saker som man kan träna på för att förbättra sin klättring. Det handlar om att bli starkare, smidigare, rörligare, bättre balans osv. Alternativ träning kan också vara förebyggande mot skador.

Jag är ganska säker på att om klättring skulle bli en OS-sport, med en hel del pengar inblandat i form av sponsring osv. så skulle vi se en professionalisering av träningen. Tänk på Annika Sörenstams träning, för att bli riktigt bra räcker inte bara att spela mycket. Hon lade ned massor av timmar i gymmet, och nota bene, då spelar hon golf! Samma utveckling kan man också läsa om i en artikel om Snowboard- och Freeskiilandslaget. Det är idrotter som håller på att professionaliseras, och då räcker det inte längre med att bara åka och göra lite trick. Träningen måste systematiseras och struktureras.

Nu menar jag inte att klättringen är där, men resonemanget kan överföras till klättring, och det borde innebära att det finns träningsformer som kan komplettera traditionell klättring.

Mvh /Joel

All form av antagonist-träning är bra. Dels för att undvika skador men även för att göra dig starkare som klättrare.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag skulle vilja påstå att klättring redan är där, om än inte i Sverige. Googla exempelvis "training for competitive climbing".

Men personligen tycker jag att hela den scenen är ohyggligt oinspirerande och tråkig. Långt ifrån klättringens kärna.

Som nämns ovan finns ju en del etablerade träningsformer för att bli bättre på klättring. Intressant är dock att det mesta som bevisats ge positiv utdelning för klättrare är styrkebaserade övningar.

En del saker som man spontant tror ska vara bra för klättringen har i de (mycket få och begränsade) studier som gjorts visat sig ge väldigt lite. Tex löpning och yoga ska tydligen inte ge någonting alls för klättringen. Samma med de flesta balansövningar, slackline etc.

Tex löpning och yoga ska tydligen inte ge någonting alls för klättringen. Samma med de flesta balansövningar, slackline etc.
Har läst om en studie nånstans att balans ej går att träna. Man kan träna att sitta o väga på en stol och bli riktigt vass på just det, men det ger absolut nada fördel till hur bra man är på att gå på en lina. Man har blivit bättre på det man pysslat med (muskelminne, koordination relaterad till övningen etc etc), men inte fått ett dugg bättre balanssinne.

Senast ändrad:
Kampsport. Tränade tae-kwon-do när jag var yngre. Då tränade vi vighet, styrka, smidighet och balans. Just balanssinnet kan man kanske inte träna upp, men med lösvikter t.ex tränas småmusklerna som stadgar kroppen i alla konstiga lägen en klättrare utsätter sig för.
Sen ska man inte underskatta kampviljan och jävlar anamma som får kroppen över det där sista kruxet man egentligen inte orkar. Jag hade iaf varit bättre på klättring idag om jag fortsatt med träning och sparring.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips