Klättring och träning

Ibland dyker det upp frågor om hur man kan träna på gym osv. för att bli bättre på klättring. Dessa trådar brukar nästan alltid resultera i råd som att det bästa sättet att bli bättre i klättring är att klättra. Givetvis är mycket klättring grunden, men samtidigt är jag ganska säker på att det finns icke-grenspecifika saker som man kan träna på för att förbättra sin klättring. Det handlar om att bli starkare, smidigare, rörligare, bättre balans osv. Alternativ träning kan också vara förebyggande mot skador.

Jag är ganska säker på att om klättring skulle bli en OS-sport, med en hel del pengar inblandat i form av sponsring osv. så skulle vi se en professionalisering av träningen. Tänk på Annika Sörenstams träning, för att bli riktigt bra räcker inte bara att spela mycket. Hon lade ned massor av timmar i gymmet, och nota bene, då spelar hon golf! Samma utveckling kan man också läsa om i en artikel om Snowboard- och Freeskiilandslaget. Det är idrotter som håller på att professionaliseras, och då räcker det inte längre med att bara åka och göra lite trick. Träningen måste systematiseras och struktureras.

Nu menar jag inte att klättringen är där, men resonemanget kan överföras till klättring, och det borde innebära att det finns träningsformer som kan komplettera traditionell klättring.

Mvh /Joel
 
All form av antagonist-träning är bra. Dels för att undvika skador men även för att göra dig starkare som klättrare.
 
Jag skulle vilja påstå att klättring redan är där, om än inte i Sverige. Googla exempelvis "training for competitive climbing".

Men personligen tycker jag att hela den scenen är ohyggligt oinspirerande och tråkig. Långt ifrån klättringens kärna.
 
Som nämns ovan finns ju en del etablerade träningsformer för att bli bättre på klättring. Intressant är dock att det mesta som bevisats ge positiv utdelning för klättrare är styrkebaserade övningar.

En del saker som man spontant tror ska vara bra för klättringen har i de (mycket få och begränsade) studier som gjorts visat sig ge väldigt lite. Tex löpning och yoga ska tydligen inte ge någonting alls för klättringen. Samma med de flesta balansövningar, slackline etc.
 
Tex löpning och yoga ska tydligen inte ge någonting alls för klättringen. Samma med de flesta balansövningar, slackline etc.
Har läst om en studie nånstans att balans ej går att träna. Man kan träna att sitta o väga på en stol och bli riktigt vass på just det, men det ger absolut nada fördel till hur bra man är på att gå på en lina. Man har blivit bättre på det man pysslat med (muskelminne, koordination relaterad till övningen etc etc), men inte fått ett dugg bättre balanssinne.
 
Senast ändrad:
Kampsport. Tränade tae-kwon-do när jag var yngre. Då tränade vi vighet, styrka, smidighet och balans. Just balanssinnet kan man kanske inte träna upp, men med lösvikter t.ex tränas småmusklerna som stadgar kroppen i alla konstiga lägen en klättrare utsätter sig för.
Sen ska man inte underskatta kampviljan och jävlar anamma som får kroppen över det där sista kruxet man egentligen inte orkar. Jag hade iaf varit bättre på klättring idag om jag fortsatt med träning och sparring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linus_S Tips ang: Träning/klättring ? Klättring allmänt 7
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.