klättring kring Barcelona?

Monestir de montserrat

Hej!

Tråden har varit uppe förr, men eftersom jag varit på plats passar jag på att tipsa.

* Montserrat, några mil norr om Barcelona. Häftigt ställe med flera hundra meter höga pinnacklar att klättra på. Företrädesvis sten av konglomerattyp (sammansmältning av olika bergarter). Möjligheterna till multipitch är stora. Anmarschen till vissa av pinnacklarna kan vara lite ansträngande. Fin klättring! Boende finns i mysigt gammalt klosterområde (Monestir de Monserrat).

* La mussara, några mil söder om Barcelona. Oerhört mycket sportklättring i varierande grader. Kalksten av god kvalitet. Möjlighet till boende i refugio nära området finns.

Mycket nöje!
/Pär

Hej, är det ngn som har ngn mer info om detta fina klosterboende?
Erfarenheter? Kontakter?

Tack så mkt för svar!!

/hmfl

Tack för svaret, Pär,

Vet du var man kan få tag i en förare?

Jag har föraren "Montserrat - Vertiente Norte" som täcker norrsidan av Montserrat. Beställde den från en nätshop i england. Kanonfin förare, 793 leder beskrivna på 290 sidor i färg med snygga illustrationer och massa foton. Den är på spanska men håller på att översätta delar av den till Engelska då vi åker ner dit i mitten på Februari. Jag kan dela med mig av mina översättningar, främst beskrivningar av anmarser och avsteg, när jag är tillbaka och vet att dom är hyfsat korrekta. Dock är dom bara komplement till föraren...

Monserrat låter spännande! Vilka grader ligger klättringen på?

Det finns leder i alla grader. Vi tittar mest på Multipitch i 5-6 området, men det finns t.ex. en 7-repors grad 4 om man vill ha något lättare och massa enkelrepor från 3 upp till 8b+. I princip alla leder är bultade eller artificiellt utrustade med pitonger och annat skrot. Föraren varnar i vissa fall om dåliga bultar, långa run-outs och rekomenderar att man tar med sig egna pitonger på vissa leder. Men väljer man de leder som är nyutrustade, info finns i föraren, så räcker det i princip med quickdraws och standplatsmaterial för de flesta turerna.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
förare finns på www.coronn.com

Montserrat är super, förare finns på www.coronn.com. Mycket längre turer som delvis kräver säkringar, men en hel del bultat (fast en del är bultat med ålderstigna Faders bultar, med popnit!)

Micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips