klättring kring Barcelona?

Funderar på att åka till Barcelona över kristihimmelsfärdshelgen och lite till. Någon som har förslag på klättring däromkring? Gärna norr om Barcelona eftersom vi flyger till Girona med Ryan air...

/malin
 
Hej!

Tråden har varit uppe förr, men eftersom jag varit på plats passar jag på att tipsa.

* Montserrat, några mil norr om Barcelona. Häftigt ställe med flera hundra meter höga pinnacklar att klättra på. Företrädesvis sten av konglomerattyp (sammansmältning av olika bergarter). Möjligheterna till multipitch är stora. Anmarschen till vissa av pinnacklarna kan vara lite ansträngande. Fin klättring! Boende finns i mysigt gammalt klosterområde (Monestir de Monserrat).

* La mussara, några mil söder om Barcelona. Oerhört mycket sportklättring i varierande grader. Kalksten av god kvalitet. Möjlighet till boende i refugio nära området finns.

Mycket nöje!
/Pär
 
Franska gränsen ligger runt en timmes bilkörning från Girona. Strax norr om gränsen finns massor av klättring, t ex Tautavel-Vingrau i närheten av Perpignan, med ca 2000 bultade leder i kalkstensklippa inom 20 minuters bilkörning.

Johannes
 
Jag har fått intrycket att Montserrat till största delen handlar om trad på konglomerat. Stämmer detta?

Om man inte orkar släpa med trad racket, finns det "sportturer" i området?

Vad säger du Hiza?

Annars verkar det hur tufft som helst.
 
Tuvesson; sa:
Jag har fått intrycket att Montserrat till största delen handlar om trad på konglomerat. Stämmer detta?

Om man inte orkar släpa med trad racket, finns det "sportturer" i området?

Vad säger du Hiza?

Annars verkar det hur tufft som helst.


När jag var där så besökte vi inte samtliga pinnacklar, men jag fick ändå intryck av att det fanns fler sportleder än trad (mycket bultat). Trad på den typ av konglomerat som fanns i Montserrat handlar sannolikt uteslutande om friends i pockets, och om det är varken tillrådligt eller trevligt vet inte jag. Spricklinjerna var minst sagt begränsade. Vi klättrade i alla fall bara sport.

/Pär
 
Tuvesson; sa:
Tack för svaret, Pär,

Vet du var man kan få tag i en förare?


Om jag inte minns helt fel fanns förare att köpa i en liten "bokhandel" i anslutning till klosterområdet. Gubben i kiosken var förbannat tjurig bara...
Annars borde ROCKFAX ha topos även för Montserrat.

/Pär
 
malbr803; sa:
Monserrat låter spännande! Vilka grader ligger klättringen på?

Det finns nog allt i Montserrat, men som de relativa "låggradare" jag och min kamrat är, så var det mest grad 5 och 6 som gällde för vår del.

/Pär
 
malbr803; sa:
Funderar på att åka till Barcelona över kristihimmelsfärdshelgen och lite till. Någon som har förslag på klättring däromkring? Gärna norr om Barcelona eftersom vi flyger till Girona med Ryan air...

/malin

Hej Malin,
klicka på följande länk för att se vilka klätterområden det finns i Katalonien.

http://www.escuelasdeescalada.com/ingles/lista_i.php?comunidad=9

Informationen är lite knapphändig (antal leder, vilka grader, tältmöjligheter etc) men med hjälp av namnet på klätterområdet kan du leta vidare på nätet.

Kan bara instämma med föregående inlägg att det är underbar klättring på konglomerat i Montserrat (finns både långa multipitch leder och utpräglade korta sportklättringsleder). Nu vet jag inte på vilken nivå du klättrar men man kan även göra 600 meter "Via Ferrata", dvs klippa in sig på fasta stålvajrar, använda de järnkrampor som är uppsatta m.m. Svårighetsgraden motsvarar ca 3 eller 4.

Kan rekommendera multipitch-leden Easy Rider (den enda leden jag kommer ihåg namnet på...hehehe) men tror nog att oavsett vilken led du klättrar kommer du att få en härlig upplevelse.
 
Siurana

Jag var i Siurana för ungefär 2 veckor sedan. Det var hur bra som helst, en massa klättring i alla grader och alla längder. Är Du stark på pockets så kommer klättringen passa, jag har aldrig sett så många pockets på ett och samma ställe, helt fantastiskt!!

Vi flög också med Ryanair till Girona, men det var inga problem att ta oss till Siurana. (Flygbuss till Barcelona, tunnelbana till centralstationen, tåg till Reus och taxi därifrån) Dessutom är det vädigt lätt att få lift i området kring Siurana.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Albin_25 Klättring/bouldering kring Avesta? Klättring allmänt 3
viktor_maiden Klättring kring Stavanger Klättring allmänt 6
anna.m.nielsen klättring kring perth Klättring allmänt 3
gule Klättring kring Leksand Klättring allmänt 3
lilyl Klättring i/kring Phuket? Klättring allmänt 0
saur Klättring kring Hamburgersund Klättring allmänt 9
climbermaja Klättring kring Kristinehamn Klättring allmänt 3
Karl A. Klättring på Öland och kring Kalmar Klättring allmänt 1
apfaktor Klättring kring Båstad. Klättring allmänt 1
carl Klättring kring Stryn och Stadtlandet Klättring allmänt 2
osocker Klättring kring Ulricehamn Klättring allmänt 8
Klättring kring Strängnes ? Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.