Tips present klättring

Hej

Min bror fyller år snart och han älskar att klättra. Han har kört mycket inomhus i några år och nu under sommaren börjat klättra utomhus.

I höst flyttar vi så han kommer inte ha tillgång till inomhusklättring. Men jag hoppas att han kommer hitta någon klippa som han kan klättra på. Men tänker att det kommer vara väldigt kallt?

Finns det någon bra vinterutrustning för detta ändamål eller något bra träningsredskap han kan använda inomhus?

Allt är av intresse :)

Hej

Min bror fyller år snart och han älskar att klättra. Han har kört mycket inomhus i några år och nu under sommaren börjat klättra utomhus.

I höst flyttar vi så han kommer inte ha tillgång till inomhusklättring. Men jag hoppas att han kommer hitta någon klippa som han kan klättra på. Men tänker att det kommer vara väldigt kallt?

Finns det någon bra vinterutrustning för detta ändamål eller något bra träningsredskap han kan använda inomhus?

Allt är av intresse :)

Är han motiverad att träna bara för att hålla formen inför nästa säsong? Då skulle det ju kunna vara en idé med en hangboard. Googla på beastmaker, problemsolver m.m. så hittar du lite info. Brasklapp för att det är väldigt tråkig träning och rekommenderas definitivt inte till nybörjare pga skaderisken.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Klättring kräver ju en del underarmstyrka/uthållighet och en sådan här är bra för det. Tråkig pryl/träning men kan kombineras med att titta på kläterfilm eller något annat som inte kräver händerna:

Se till att hitta en som inte låter, jag ett par gamla ärvda som gnisslar betänkligt.

Hoopas dock han hittar en vägg att klättra på (inne eller ute på nya stället).

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips