Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Självklart kan man använda sitt rep till både-och. Men vet man att man ska topprepa mycket så innebär det ju att repet stumnar och blir mindre dynamiskt om man hänger mycket i det. Då blir det ju allt mindre lämpligt att leda med.
Då kan det ju vara lämpligt att ha två rep...
Ett ankare för topprepsklättring kan byggas på ett flertal sätt. Det går att använda korta slingor, kilar, en cordlette med mera. Några saker ska dock alltid ingå:
- Minst 3 bombsäkra säkringar i var sin egen klippformation, exempelvis inte 3 slingor runt samma sten.
Jisses. I 95% av fallen slänger man en slinga eller en bit statiskt rep runt ett kraftigt träd och förlänger ut den så att den når över kanten. Sedan klipper man två karbiner, minst en av dessa låskarbin mellan slingan och repet.
Överlåt resten åt pojkar klädda i softshell-jackor med påsydda märken.
Jisses. I 95% av fallen slänger man en slinga eller en bit statiskt rep runt ett kraftigt träd och förlänger ut den så att den når över kanten. Sedan klipper man två karbiner, minst en av dessa låskarbin mellan slingan och repet.
Överlåt resten åt pojkar klädda i softshell-jackor med påsydda märken.
Vet inte vart du klättrar, men där jag satt upp topprep har jag i 95 procent av fallen inte haft ett kraftigt träd att tillgå. Sen varför går det inte att topprepa på två wirekarbiner? Varför måste du ha en låskarbin?
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...