Klättra i lofoten

Hej,

Att vädret alltid är lokalt kan jag förstå så när jag tänker efter så kanske min fråga är lite dumt ställd? Kanske en typisk fråga som när är de bästa snöförhållanden...

Men kan man säga något generellt över månaderna? Hur är trafiken med människor som störst? Om det är någon trafik med kö etc...?

Ljuset borde jag väl vara van då jag har min rötter från de bättre trakterna i Sverige, läs norröver, ;).

Saluti Christian

Hej.

Bor på lofoten och borde kunna svara på frågorna.

Bästa klätter tid på året är juni, juli och början av augusti. Varmast i juli. Obs. Det kan lika gärna var +5 som +25 i perioden.

Det brukar vara mycket folk på Presten, dom flesta klättrar direkt innsteget och vestpillaren. Det är många andra fina varianter där man kan klättra runt kön.
Svolvær Geita är det mest kø på fredagar då klatreskolen i henningsvær är där på avslutnings tur.

Bil är bra att ha, det går inte så många bussar mellan h-vær och svolvær. Och om det regnar så finns det ett ställe som heter Eggum, där är det sport klättring men väldigt överhängande så det är tort när det regnar. Men det är svår klättring. såg det var en link till förare över eggum på ett tidigare svar.

Mathias

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ix; sa:
Finns att köpa på Klattrecafét i Henningsvaer. Men de vill inte skicka några förare.

Det fanns många ex kvar när jag var där i augusti.

Gustaf

Mejlade Nordnorsk Klatreskole och de bekräftar att det finns förare kvar att köpa.

Tack så mycket!

(Mathias, är förmodligen på väg upp till Lofoten om två veckor. Om du har en dag över så skulle jag gärna gå Klokkaren.)

Mathias, tack för bra information!

Då har jag en sista fråga till dig och det är angående att hitta någon replagskamrat på plats? Är det svårt eller tom omöjligt? Finns det några andra vägar att ta kontakt med folk där?

Jag försöker lura med några i min bekantskapskretsar men man vet ju aldrig hur det blir i när det närmar sig.

- Christian

Om du kommer i sesongen så är det många som är och klättrar (Dom flästa som campar bor vid gandalf väggen utanfør henningsvær). Tror inte det är ett stort problem och hitta replags kamrat. Det är smart och sätta upp en lapp på klätter skolan.

Kommer du utanfør sesongen så kan det vara värre. Konstigt nog så är det inte det størrsta klätter miljöt här. Lofoten folkehøyskole startar i slutet av augusti och där är det alltid klättersungna människor

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips