Klättra i Krabi, Thailand

Tjena,
har tänkt att dra och klättra i Krabi, Thailand, i sommar. Hur ser vädret ut under juli/aug, går det att klättra då? Är nybörjare som fan, är det bra där för mig med? Bra klättring också för erfarnare?
Hur ser dykningen ut i området? Har dykt på andra platser i Thailand, men inte just här.

Vänliga hälsningar,
PIA.

Krabi

Jag var i Krabi runt okt/nov förra året. Då hade vi en hel del regn. Vet inte riktigt hur det ser ut under juli-augusti.

Jag klättrade bara vid väldigt exploaterade Ao Nang och där kan man räkna med trängsel. Bra svårighetsgrader även för nybörjare. Vi hade en guide some verkade säkerhetsmedveten och utrustninen höll bra kvalitet. Jag kan dock tänka mig att sådant varierar på andra platser.

Har inte dykt på västkusten av Thailand, men det ska finnas bra dykning runt Krabi. Har du möjlighet ska du nog försöka ta dig till Similan Islands, nordväst om Pukhet som har erkänt bra dykning. Återigen, kan inte riktigt svara för väder och säsong. Tror inte att dykningen vid Similan Islands är öppen året om.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kanske ska tillägga att klätterstället oftast kallas för Rai Leh. Tror att Ao Nang är namnet på själva halvön som det ligger på.

Var i Thailand under juli / augusti. Railay är ett bra ställe även för nybörjare. Mycket folk kan jag hålla med om. Lite regn fick vi någon morgon men det torkade upp rätt fort.

Dök inte runt Krabi men från Phi-Phi lär det finnas någerlunda dykning. När jag o flickan skulle dyka när vi var på Phuket (augusti) så åkte iaf inte Scandinavien Divers till Simalan. För mycket vågor... Kom tibax runt december om ni vill till Simalan sa de till oss. Det ska vara riktigt bra där har jag hört.

[Ändrat av miccolli 2003-12-11 kl 20:01]

Enligt vad jag fattat så är dykningen på Thailands västsida sämre under vår sommar och bättre under vår vinter. Jag var i Krabi, ochklättrade i Raileh, som nybörjare. Det gick bra, trots att jag blev skrämd av en varan som låg i en klippskreva jag tänkt använda som grepp.

Dykningen runt Krabi är ok, sikten är oftast medelmåttig, och är tydligen bäst under vintern, när jag var där.

De bästa dyken är de som ligger lite längre från Krabi, King Cruiser Wreck, Shark Point och Anemone Reef är helt klart de bästa där i kring. De ligger i närheten av varandra, så man kan ta alla på en dag, samtidigt så är de så pass bra att man kan dyka där flera gånger. Inomskärsdyken är helt klart sämre, även om det fanns en hyfsad vägg på något dykställe, som jag glömt namnet på.

King Cruiser wreck ligger rätt djupt, på 25-30 meter, så det krävs AOW-cert för att kunna dyka det. På Shark Point och Anemone Reef klarar man sig med lägre djup.

Undrar du om något annat så är det bara att fråga.

Jag har varit till Railey 3 ggr under sommaren (svenska) fast nu är det några år sedan (-99). Då är det riktigt billigt att vara där och inte alls lika mycket klättrare. Man kunde vara själv på klippan en hel dag.

Vädret är inga problem, det kommer en skur på en halvtimme varannan dag ungefär.

Dykningen är sisådär, halvtaskig sikt. Åk över till östra sidan och dyk istället.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips