Klätterskor

Hur rengör man klätterskor på bästa sätt??

Då menar jag inte lukten utan utvändigt

Går det att få tillbaka en underbara frition man hade när skorna var nya?? Läste ngt om stålborste är det en bra idé?? Jag har ett par Lasportiva Miura...

/Gustaf

Jag använder varmtvatten och en borste! Använder man en stålborste så blir ju skorna mer "ruggade" och kanske bättre fast det sliter ju ganska mycket på skorna...
Syftet är ju att få bort grus, jord och kanske lite krita och vad jag vet så löser ju vatten detta perfekt! Har man fått fett på så borde ju vanligt yes funka...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gummit torkar

Tvål och vatten räcker långt men enligt vad jag har läst så torkar gummit om skon får ligga oanvänd alltför länge (vem fan låter de göra det?). Då bör man ta bort den torra ytan för att skon ska återfå sin prestanda. Stålborste kanske sliter lite för mycket så prova med sandpapper som inte är för grov.

Scotch brite

Ljummet vatten är i stort sett det ända som behövs, skrubba med den snälla sidan av en "Scotch brite" svamp (en sån där med en gul sida och en grön). För att få bort jord, damm och liknande.
Om skiten ändå inte släpper, använd vanligt diskmedel. Använd aldrig någon typ av lösningsmedel på skorna, detta torkar ut gummit.
För att få tillbaka den urspungliga klibbiga ytan, låt skorna torka och skrubba sedan med den gröna sidan på svampen.
Detta är snällare än stålborsten men tillräckligt för att få gummit som nytt.

Stålborste??? Ju mindre ruggade skorna är desto bättre ju, annars försvinner ju all friktion.
Vatten och i viss mån tvål funkar kanon.

Friktion

Jag håller med om att stålborsten inte är någon höjdare till klätterskorna.
Men då skorna legat oanvända ett tag så torkar det yttersta skiktet av gummit och det kan man inte tvätta bort med vatten.
Därför bör man "slipa" ned utan något för att få tillbaka den "klibbiga" ytan igen.

Friktion

Smörj in sulorna med vaselin eller konsistensfett så blir de blanka och håller sig mjuka längre.

Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips