Klätterskor

Hur rengör man klätterskor på bästa sätt??

Då menar jag inte lukten utan utvändigt

Går det att få tillbaka en underbara frition man hade när skorna var nya?? Läste ngt om stålborste är det en bra idé?? Jag har ett par Lasportiva Miura...

/Gustaf

Jag använder varmtvatten och en borste! Använder man en stålborste så blir ju skorna mer "ruggade" och kanske bättre fast det sliter ju ganska mycket på skorna...
Syftet är ju att få bort grus, jord och kanske lite krita och vad jag vet så löser ju vatten detta perfekt! Har man fått fett på så borde ju vanligt yes funka...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gummit torkar

Tvål och vatten räcker långt men enligt vad jag har läst så torkar gummit om skon får ligga oanvänd alltför länge (vem fan låter de göra det?). Då bör man ta bort den torra ytan för att skon ska återfå sin prestanda. Stålborste kanske sliter lite för mycket så prova med sandpapper som inte är för grov.

Scotch brite

Ljummet vatten är i stort sett det ända som behövs, skrubba med den snälla sidan av en "Scotch brite" svamp (en sån där med en gul sida och en grön). För att få bort jord, damm och liknande.
Om skiten ändå inte släpper, använd vanligt diskmedel. Använd aldrig någon typ av lösningsmedel på skorna, detta torkar ut gummit.
För att få tillbaka den urspungliga klibbiga ytan, låt skorna torka och skrubba sedan med den gröna sidan på svampen.
Detta är snällare än stålborsten men tillräckligt för att få gummit som nytt.

Stålborste??? Ju mindre ruggade skorna är desto bättre ju, annars försvinner ju all friktion.
Vatten och i viss mån tvål funkar kanon.

Friktion

Jag håller med om att stålborsten inte är någon höjdare till klätterskorna.
Men då skorna legat oanvända ett tag så torkar det yttersta skiktet av gummit och det kan man inte tvätta bort med vatten.
Därför bör man "slipa" ned utan något för att få tillbaka den "klibbiga" ytan igen.

Friktion

Smörj in sulorna med vaselin eller konsistensfett så blir de blanka och håller sig mjuka längre.

Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips