Klättermusens storlekar, vad har hänt?

På senare tid så har jag haft stora problem med klättermusens storlekar i byxor. Köpte ett par gere för ca 6 månader sen i storlek S och de passade perfekt, men nu när jag köpte ett par till dock i annan färg så var dessa två cm kortare i benen (samma storlek). Vad fan hände där?

Sen så har jag även Vimur fast i dessa var jag tvungen att ha M eftersom S var både för korta plus att de inte gick att stänga i midjan. Nu när jag fick hem ett andra par idag i storlek M så är dessa sjukt stora. Både på längden och i midjan.

Provade även ett par gandalv för dessa var på rea. Perfekta i midjan min även dessa sjukt långa. Dessa var i storlek S.

Är det fler än jag som har problem?

Mina kroppsmått är normala. Längd 179cm och vikt 78kg. Är en klockren storlek 50 hos lundhags och 48 hos fjällräven.
 
Jag är 178 cm och 85 kg "småfet", brukar ligga på 78-82 kg och i den vikten är mina Gere Medium och Megin stora i midjan. Nu sitter de som en smäck men ska kapa ner till 80 kg nu. Jag tycker att de är stora i storlekarna. Däremot är min Rimfaxe anorak kanonbra i storleken, också Medium.
 
jag har gleipner i storlek M och är 1.81 samt väger 85 kg, mest muskler men en liten "ring" runt magen. dom sitter precis, med betoning precis. Skulle få problem att ha dom efter en tung buffé om man säger så.
 
Har iofs inga nyare modeller av deras kläder, men allt jag har är i medium, tycker de passar bra. Är 176 cm lång och för tillfället lite för tung, ca 79 kg, brukar vara några kg mindre.

/ Henrik
 
Dock tycker jag att det e konstigt att det är så stor skillnad när det är samma storlek. Har skickat ett mail till KM idag så går se vad de svarar.
 
Jag upplever exakt samma sak fast i storlek M på gere byxorna. Dom är för korta i benen. Alla andra märken jag provat så som fjällräven, lundhags, itab etc har lagom långa ben. Mailade KM med önskemål om long modeller men de säger att dom har gör små serier för att det skall löna sig. Trist tycker jag. Rent marknadsekonomiskt borde kom kunna sälja mer om fler passar i deras kläder och om dom säljer fler borde dom kunna sänka priset vilket hade medfört att fler hade övervägt att köpa deras produkter.
 
Själv har jag fortfarande inte fått svar på mitt mail. Tycker det är ganska tråkigt att vissa företag inte lyssnar mer på sina kunder. Det är ju vi som får företaget att gå runt.
 
Ja KM brukar vara rätt långsamma att svara på mail men de har alltid svarat på mina fast det dröjt någon vecka...
 
Nu är jag tillbaka på <80 kg och då blir både Gere och Megin gränsfall lite luftiga i midjan. Gere sitter bättre men man får dra åt bältet. Känns som att det är tilltagna storlekar. Kan ju iofs vara bra så man får underställ under och kan ha dem även på vintern.
 
Själv är jag 172/72 och inte fet. M eller L brukar sitta fint på mig dvs passar bröstomfång och runt lår. Ibland kan byxor vara några cm för långa, idealet för mig brukar vara M eller L/short. Men KM verkar tvärtom: Med KMs dunbyxor testade jag XL men de klämde fortfarande runt låren, samtidigt som midjan var drygt 10 cm för vid. Benen var typ 10 cm för långa. Idun duntröja med korta ärmar passade bra i XL, att den blir "för lång" märks ju inte lika mycket med ett kortärmat plagg.
Storlek M har ett bröstomfång som är ca 25 cm för trångt för mig...hade jag varit 180 och vägt 60 så hade passformen i M varit optimal möjligen :).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
lleberg Klättermusens outlet? Kläder 2
ClimbingCharlie Varning för klättermusens laminat! Kläder 5
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
pimmen Klättermusens testanorak (Rim) Kläder 11
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
huskey klättermusens anorak Kläder 2
Bora klättermusens Grim... funkar det verkligen? Kläder 0
Erfarenhet av klättermusens ventilejackor Kläder 3
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Mr. O Friluftsbyxor större storlekar Kläder 1
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
amundsen Vandringsbyxor - storlekar? Kläder 2
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
Madou Vandringsbyxor i stora storlekar för tjejer? Kläder 14
blimp storlekar hos roberts.pl Kläder 6
An1000 Mountain Works - storlekar och passform? Kläder 1
Maskinisten Stora storlekar? Kläder 4
kopano Storlekar Icebug MR2/Gryllo Kläder 1
Vättlefjäll Olika storlekar i USA och Europa? Kläder 3
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
lacrits68 kläder-storlekar? Kläder 3
branwen Små storlekar Kläder 5
Nalta_eljest Klättermusen storlekar? Kläder 2
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
Stentor Tierras storlekar Kläder 6
-Patric- Storlekar på M90 Kläder 3
Kurt Wicke Norrøna-storlekar Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.