Har du problem med fuktiga fötter?

Har du problem p.g.a. fuktiga fötter?

  • Nej, aldrig

    Röster: 11 16.7%
  • Ibland, vid vissa tillfällen

    Röster: 26 39.4%
  • Ofta, men inte stort besvär

    Röster: 9 13.6%
  • Alltid, så fort jag har skor på mig

    Röster: 20 30.3%

  • Totala väljare
    66
Alla blir vi mer eller mindre fuktiga om fötterna oavsett om vi sitter inomhus, vandrar på sommaren eller står på en busshållplats på vintern.

Välj på en skala hur mycket fuktiga fötter besvärar dig.
Besväret kan bero på skavsår, nedkylda fötter på vintern, dålig lukt, fotsvamp, allmänt obehag eller annat.
 
Senast ändrad:
Bakgrund?

Varför undrar du om hur många som har fuktiga fötter?

Själv skulle jag gärna betala extra för en sko som håller mina fötter torrare.
Det finns ju t.ex. en från Meindl som heter "Air" någonting med ventilation men den ventilerar bara ovansidan av foten. Sn är det goretexmembran runt resten av foten så att skon ska vara tät mot vatten man går i.

Kul att se hur många som har problem med fuktiga fötter. Det finns ju en hel del med fuktiga skor på jobbet men de kanske inte tittar här?
 
Har du tips på vad man ska göra?

Jag är ofta fuktig om fötterna efter ett tag i mina kängor och efter bara en timme i vardagsskorna på jobbet.
HAr du tips på vad man kan göra för att slippa fukten?

JAg vill inte gå i flipflops på jobbet....
 
Förtydligande

Med problem menar jag inte att man har svår fotsvamp, skavsår eller andra större medicinska problem utan mest att man upplever det som ett problem att det är fuktigt i skorna!

Alltså: UPPLEVER du det som ett BESVÄR att dina fötter blir fuktiga när du har skor på dig?
Såväl när du vandrar i fjällen på sommaren, promenerar till jobbet på vintern eller går inomhus på jobbet med skor på hela dagen.


RÖSTA PÅ!
 
Jag har grymma problem, skorna håller dessutom ganska kort tid p.g.a detta.
Går nästan alltid barfota hemma och har helst sandaler sommartid, blev tipsad om Aluminiumklorid och det funkar ett litet tag men jag blir ändå fuktig efter ett tag hur jag än beter mig.
 
Välj på en skala hur mycket fuktiga fötter besvärar dig.

Undrar du om fuktiga fötter är ett problem för mig, eller om mina fötter är fuktiga?

Ja - om mina fötter blir fuktiga så är det ett problem.
Nej - jag har inte fukltiga fötter, jag undviker det eftersom det som sagt skapar problem för mig.
 
Undrar du om fuktiga fötter är ett problem för mig, eller om mina fötter är fuktiga?

Ja - om mina fötter blir fuktiga så är det ett problem.
Nej - jag har inte fukltiga fötter, jag undviker det eftersom det som sagt skapar problem för mig.

Jag menar först och främst att fötterna blir fuktiga på grund av svett.

Alla svettas vi olika mycket om fötterna. När vi rör på oss blir det ju mer och en del får besvär så som lukt, skavsår, fotsvamp m.m.

Frågan var om du har besvär för att du får fuktiga fötter när du har skor på dig. Om det bara är när du är aktiv och du inte blir särkilt besvärad av det blir det således svar nr.2

Du har tur som inte har mycket fotsvett, om du läser vad SUPERENDURO skriver så förstår du vad jag är ute efter. Han skulle säkerligen vilja ha ett par skor med bra ventilation och bra tips på hur man håller sig torr.
 
Frågan var om du har besvär för att du får fuktiga fötter när du har skor på dig. Om det bara är när du är aktiv och du inte blir särkilt besvärad av det blir det således svar nr.2

Du har tur som inte har mycket fotsvett..

Min (lite inlindade, erkännes) poäng var att man ju faktiskt kan göra ett och annat för att undvika svettiga/fuktiga fötter - om jag inte gjorde det så skulle jag definitivt få problem. Och det handlar inte bara om att köpa.
 
Inte bara köpa

Det var tänkt att svara beroende på hur mycket man svettas. Har man stora bekymmer gör man förmodligen något åt det också för att hamna på en "normal" komfortnivå.

Jag har själv problem med fukt, främst på vintern då man har mycket kläder och fukten har svårt att leta sig uppåt ur skorna.

Jag har en hel lista med rutiner för att minimera fukten i skorna.

MEN när man gjort det man kan så vill man ändå hitta bättre metoder och produkter.
"ALLT går att utveckla" -Henry Ford
 
Med plastpjäxor och alpina toppturer kan det bli för varmt om fötterna. Extra blött kan det bli om man går flera dagar på raken och inte kan torka pjäxorna ordentligt. Byte av strumpor under dagen samt väl insmorda fötter är bra.

Har hört att en del använder plastpåsar för att inte blöta ner innerskorna. Har inte testat detta då det låter obekvämt. Kanske på någon framtida tur med pjäxtorksbegränsningar.
 
Fuktspärr

Det fungerar mycket bra med fuktspärrar!

Det finns speciella att köpa som är gjorda av vattentätt nylontyg med tejpade sömmar.
Jag använder systempåsar, lagom storlek och kraftigare än fryspåsar.

Det man uppnår då är att innerskon inte blir fuktig och behåller sin isolerande förmåga så man slipper frysa. Man använder det således mest på vintern och då man inte kan torka innerskorna mellan dagarna.

Fötterna blir dock otroligt äckliga och lukten bör man lämna i absiden i tältet om man kan...
Risken för skavsår finns kvar
 
Det fungerar mycket bra med fuktspärrar!

Det finns speciella att köpa som är gjorda av vattentätt nylontyg med tejpade sömmar.
Jag använder systempåsar, lagom storlek och kraftigare än fryspåsar.

Det man uppnår då är att innerskon inte blir fuktig och behåller sin isolerande förmåga så man slipper frysa. Man använder det således mest på vintern och då man inte kan torka innerskorna mellan dagarna.

Fötterna blir dock otroligt äckliga och lukten bör man lämna i absiden i tältet om man kan...
Risken för skavsår finns kvar

Jo, jag tvivlar inte på att det fungerar.

Det är ju inte svårt att räkna ut att man blir rejält blöt om man bara har en socka i en plastpåse istället för socka plus en rejäl innersko att sprida fukten i. Med blötan så ökar fotskavsbenägenheten radikalt. Problemet med mina innerskor är att de blir otroligt varma när man går så det är inte isoleringsegenskaperna som är problemet, det är just det att allt blir blött och blåsor på fötterna kommer som ett brev på posten efter någon dag.

Kanske ska man köra med plastpåse på vägen upp och sedan byta sockor och köra ned utan plastpåse. Foten sitter väl stadigare i pjucken utan plastpåse också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
acr32 Haglöfs har släppt sin nya kollektion Kläder 1
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
Tomas Odhult Någon som har koll? Kläder 1
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
lantz Storleken har betydelse Kläder 0
Vad har ni för sockar? Kläder 10
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
trulleman Fortfarande problem med keb gaiter? Kläder 5
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
Zaine Problem med ullunderställ Kläder 14
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
RobinEH Problem med impregnering Kläder 4
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20
Nettchen Tighta byxor - ett problem? Kläder 6
S_B Problem med kängor Kläder 8
Hardwired Ett fot-relaterat problem Kläder 13
Johannes.Svensson Problem med Bergans Kläder 2
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.