Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet?

Jag tittade idag på ett par Lundhags Fjell Shell byxor som jag funderar på att köpa. Som jag förstår det är de tänkta som skalbyxor för vinterbruk, men ja tänker mig att använda dem året runt. Vad tror ni? Dessutom - någon som har erfarenhet av vattenavvisning, vindtäthet och kvalitet i allmänhet?
Tack på förhand för svar!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har ingen erfarenhet av den specifika byxan men;

Jag tror att det är en utmärkt byxa för vinterbruk då man har nytta av materialförstärkningen från knäna och nedåt. Däremot tror jag inte det är ett vidare behagligt alternativ på sommaren då de (enligt mig) kommer vara alldeles för täta och varma. Detta grundar jag på erfarenhet av liknande material (poly/cotton-blandningar, fjällräven m.fl) som trots avsaknaden av vattentätt material fortfarande är för täta en varm sommardag. Speciellt vid behandlat tillstånd av vax och liknande vattenavstötande produkter. Om du ändå bär på ett par regnbyxor (vilket man ändå bör om man är på fjälltur) kommer det vattentäta materialet nedtill vara överflödigt och endast leda till kondens och onödigt svettande. Kvaliteten är vad jag vet mycket god.

Mitt tips blir därmed att välja någon av de andra lundhagsmodellerna utan vattentät förstärkning. Till exempel Ahke pant. Ser ut som ett utmärkt val. På vinterturer får man helt enkelt komplettera med regnbyxor alternativt gaiters vid behov.

~Slif

Stort tack för svar Slif! Intressanta synpunkter. Inte ett alldeles givet val alltså, någon mer med erfarenhet av detta?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips