Lundhags Fjell mid REA-tips

Hej, har precis investerat i ett par Lundhags Fjell mid. Har letat efter ett par sköna kängor men har inte gillat några hittills. Var inne på Järncity på gågatan i Uppsala igår och fick till min glädje syn på ett bord med ovan nämnda kängor till det nedsatta priset 1650 från 2350. Var bara att slå till direkt. Är det någon som har erfarenhet av dessa och skulle vilja dela med sig av den så jag vet om jag ska behålla kängorna eller utnyttja det öppna köpet.
Såg att den kostade 2700 på Naturkompaniet så priset kan jag väl inte klaga på.

[Ändrat av mtpatrol 2004-09-11 kl 13:19]
 
Hejsan,

jag köpte ett par sådana i våras. Då jag är född med den idiotiska kombinationen jättesmala hälar och breda, platta fötter så blev jag glad när jag provade de här. Har alltid varit förtjust i Lundhags men inte kunnat ha dem.

Jag har gått in dem med små korta turer utan, eller med lätt-lätt packning på dagsturer i närområdet. Sedan gick jag en 3-dagars tälttur på Fulufjället i Juni. Efter det blev det en 8-dagars tur runt Kebnekaise med Jojo-led, pass, stenskravel osv osv. Dvs branter, plan stig, glaciär, nästan alla möjliga underlag. Så mycket blöta har jag inte provat dem i, förutom då bäckarna inte gick över skaftet, då var det bara att knata på ju. Jag tycker att de satt bra från start och känner inte någon nämnvärd skillnad efter cirka 150-200 kms vandring. De behövdes inte gås in för mina fötter i vart fall verkar det som. Således kan jag inte ge råd i det fallet.

Summa summarum kommer jag att ta väl hand om dem och fortsätta gå i dem tills de faller sönder. Fötterna höll bra, jag slapp problem med fotleden (på grund av lös häl i kängan) osv. Tycker att de ger fullt tillräckligt stöd i branter och på sten samtidigt som de i mitt helt egna tycke ger lite "ingången-gympadoja-känsla". Inga problem att gå över bäckar.

Ett litet minus att nämna, där fram uppe på foten, där foten viker sig, fick jag sätta på en tejpbit på vardera foten. Det blev lite skavigt där. Aldrig varit med om det förut. Dock är detta minus så litet att jag tycker du gör ett kap (om de nu passar DIN fot bra) om du köper de till det priset du nämner. Själv gav jag 2500:- för dem. Snyft..... :)

Lycka till
Peter P.

[Ändrat av pal2 2004-09-11 kl 18:07]
 
Tack

Det här lät ju bra. Jag kommer behålla dem för jag tror inte jag kommer hitta några skönare och definitivt inte till bättre pris.
 
Köpte ett par Fjell fast med ett högt skaft, men antar att det är lästen/foten som är det mest intressanta. Inte heller jag gick in mina kängor nämvärt innan jag stack iväg på en tiodagars vandring i Sarek. Lundhgags läst "nära" som sitter på Fjell kängorna passade mina fötter utmärkt. Då jag har väldigt små "asiatiska" fötter var min enda tidigare erfarenhet av Lundhags ett par av modellen scout som jag fick ut när jag gjorde lumpen för en herrans massa år sedan och lovade mig själv att aldrig ta på ett par Lundhags igen. Efter att ha gått med ett par halvhöga GTX kängor i Sarek ett par gånger tidigare tröttnade jag på att alltid gå omkring i ett par kängor som aldrig torkar när dom väl blivit blöta provade jag ett par Fjell i hopp om att det hade skett en utveckling hos Lundhags de senaste tio åren. Kan bara säga att mitt löfte att aldrig ta på mig ett par Lundhags har jag fått ta tillbaka och istället lova att aldrig ha ett par stoppade GTX kängor i Sarek. Även om kängorna blir genomblöta genom sömmarna så hinner de att torka upp tillräckligt under natten så att de är bekväma att gå i utan att kännas blöta. Det som jag märkte var att kängorna krympte en del i foten så hoppas att du köpt dom tillräckligt stora.
 
Storlek

Jodå, storleken ska nog räcka till. Finns fullt tillräckligt utrymme med dubbla strumpor så det ska nog gå bra. Nu ska man bara försöka komma ut och använda dem också... suck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
pal2 Åsikter om Lundhags Fjell å Vidda? Kläder 5
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.