Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor?

Jag har ett par nansen fjell från Haglöfs i storlek 52.

Funderar på att köpa ett par Traverse (heter de väl?) från Lundhags i storlek 52.

Kommer jag uppleva samma passform i midjan?

Ni som jobbar i butiker får gärna också svara...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu är jag ägare till fem byxor från Haglöfs och två från Lundhags.

Lite förenklat vill jag påstå att 52 hos Haglöfs motsvarar 53 hos Lundhags.
Med andra ord, om 52 är på gränsen för dig med ett par Haglöfs måste du köpa 54 från Lundhags.

Jag har några i storlek L från Haglöfs men när jag köpte ett par L från Lundhags blev det alldeles för tajt. Alltså bytte jag till XL...

Hej,
Vilka rekommenderar du mest ?
Eller/och plus och minus kritik.

Vore tacksam då jag står inför inköp av någon byxa att vandra i + att ha i Keb i Augusti.

Mvh Anders

Jag kan rekommendera Haglöfs Nansen Fjell. Den finns också i en kraftigare modell, Mountain.

Nansen sitter bra, har lagom benfickor, är slitstark och torkar snabbt.
Nackdelen delar den med många andra byxor, för lågt skuren i midjan/ryggen. Böjer man sig framåt syns kalsongkanten. Den funktionen är väl ok på tjejer med tribaltatuering i svanken när de glider fram på stan men på ett fuktigt och blåsigt fjäll är det sämre.

Jag använder hängslen (har sytt egna fästen för mina hängslen från ICA) vilket minskar bekymret avsevärt. Använder faktiskt hängslen till de flesta friluftsbyxor jag har.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips