Klättermusen - ständig rea?

Jag har köpt ett par av deras produkter, bland andra deras Allgrön och deras dunjacka Liv vilka jag båda använt väldigt mycket i många år. På dem har jag fått byta ut några dragkedjor och knappar efter att ha slitit ut dem. Använder också deras ryggsäck Alsvinn dagligen och vet inte om det finns en skönare ryggsäck att bära! Senaste köpet är deras Bore 2.0, men den har jag inte hunnit använda. Av det jag sett hittills tror jag inte att de har sämre kvalité än någon annan tillverkare.

Nästa köp blir troligen en 40 liters Arvaker för att lasta alla klätterprylar i, men jag tror jag väntar in en kommande rea...
 
Det var ju som ett trist bemötande TS fick. Att fråga om man borde dra öronen åt sig för att man uppfattar att ett visst märke "alltid" är på rea är väl knappast orimligt, eller ett tecken på att TS "har en agenda".

Hur som, jag har också goda erfarenheter av KMs grejjer, så hugg nåt nice till nedsatt pris om du har möjlighet :).
 
Jag är också nyfiken på varför så många av KMs prylar reas?

Det är inte bara på webshoppar och återförsäljare, utan även på deras egen hemsida som hälften (eller mer) av produkterna reas.

Och för att slippa påhopp - ja, jag har KM produkter, t.o.m. overkill-ikonen Mithril Kevlar. Det var när jag letade KM-produkter som jag uppmärksammade detta. Intressant att se att fler gjort samma iaktagelse (och att det kan väcka så ont blod?).
 
Det är ett allmänt fenomen med mer eller mindre konstant rea på framförallt kläder i friluftsbranchen. Ett sätt att öka försäljningsvolymerna.

Som konsument får man försöka ha löpande priskontroll.
Inte helt lätt men Utsidans forum kan hjälpa till.
Tror inte tonen i tråden är illa menad. Bra med diskussion.

Thure
 
Gammal tråd. Haglöfs har ständigt rea, Fjällräven har också rea, Norröna, Bergans mm reas ut. Fjällräven ägs av samma koncern som flera andra större företag och friluftsbutiker. Dessa friluftsbutiker har egna fysiska outlet butiker varav hälften av produkterna är Fjällräven. Det handlar om olika strategier och förutsättningar.
 
Jag är lite nördig på utrustning och kläder för friluftsliv och botaniserar ofta i fysiska butiker och nätbutiker. Det som TS tycker sig ha sett i fråga om prissättning på KM produkter överensstämmer också med min upplevelse. Har dock inte belägg (typ uppföljning med statistik) för påståendet utan bygger på intryck jag fått vid regelbunden prisbevakning i friluftsbutiker.
 
Jag har alltid trott att Klättermusen gör bra grejer. Men på alla de olika friluftsbutikerna så är det ständig rea på deras kläder. Det känns som att butikerna gör allt för att bli av med alla Klättermusenartiklar.

Vad beror detta på? Ska man vara glad och köpa deras grejer till bra priser eller är Klättermusen inte längre att rekommendera?

/Martin
Vad gäller klättermusen kläder så är dom de bästa enligt min mening. Köper nästan bara deras kläder. Gjord för riktiga naturälskare i våt&tort. Kan bara rekommendera dessa!
 
Såg nu att de bytt ägare och vet inget om detta.
Själv har jag många (6 byxor, 7 jackor) från deras kollektion och kan bara tala väl om KM.
Jackan Allgrön och byxorna Gere är det bästa bas-plagg jag ägt.
 
Jag har alltid trott att Klättermusen gör bra grejer. Men på alla de olika friluftsbutikerna så är det ständig rea på deras kläder. Det känns som att butikerna gör allt för att bli av med alla Klättermusenartiklar.

Vad beror detta på? Ska man vara glad och köpa deras grejer till bra priser eller är Klättermusen inte längre att rekommendera?

/Martin

Friluftsbutikerna har allt som oftast priskrig friluftsbutikerna vs varumärke. Det är lite tråkigt men bra för min plånbok. Klättermusen gör väldigt bra grejer och jag har minst 10 plagg från dem. Favoriten är Atle och Nifelheim, jag tackar och kan rekommendera starkt.
 
Halva min garderob består av Klättermusen plagg. Jag har med åren samlat på mig massor av jackor, byxor, västar, shorts och skjortor. Faktiskt inte en enda tröja av något skäl. Ett enda plagg - en byxa - har jag reklamerat. Minns inte modellnamnet med den sprack i grenen under en skridskotur. KM lagade den utan kostnad och betalade tom portot tor. Efter några dagar sprack de igen. Då skickade KM ett par nya Gere (som kostade det dubbla nästan) och frågade om jag var beredd att betala ett par hundra för mellanskillnaden. De fick 500, byxorna används nästan dagligen vid mina promenader här hemma. Efter kanske 10 år är de fortfarande i nyskick och har sällskap av ett par bröder i andra färger i garderoben. Jag har bara gott att säga om KM. Särskilt förtjust i deras bomullsjackor.
 
Supernöjd med Gere brallorna.
Men fattar inte grejen med sned dragkedja på jackorna. Jacka kommer jag inte att köpa därifrån.
 
Synd om dig. Flera jackmodeller av hög klass fast jag är mest förtjust i bomullsmodellerna (& deras lätta dunjackor)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.