Klätterböcker på svenska.

Det verkar som att det är svårt att få tag i klätterlitteratur på svenska. Tydligen skall det finnas en bok som Joe Simpson skrivit som översatts till svenska. Är det någon som vet vilken och var man får tag i den? Heinrich Harrers "Den Vita Spindeln" verkar också vara en ruskigt bra bok. Finns den också på svenska?

sfrge; sa:
Det verkar som att det är svårt att få tag i klätterlitteratur på svenska.

Ja, alpinism är inte ngn stor sport i Sverige, de verk jag känner till o har läst är Rossipal´s Kebnekaisefjällen, en klassiker verkligen, Herzog´s Annapurna, o så Göran Kropp´s bok om Everest turen. Du får nog snabbast resultat om du söker på något bibliotek. Signum är "Rbn" tror jag.

Per
http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du har ju också:
Reinhold Messner - Mount Everest, till toppen utan...

Jon Krakauer - Tunn luft

Jon Krakauer - Ett berg högre än Everest

Lene Gammelgaard - Everest, att besegra berget och...

Calle Froste - Drömmen om Mount Everest

Desio, Ardito - Erövningen av K2, fr -55

John Hunt - Erövningen av Mount Everest, fr -54

Hayhurst, Jim - Det rätta berget

Tenzing Norgay - Son av Mount Everest

Svenolof Karlsson - Det gömda berget

Finns säker fler men jag orkar inte skriva. Men det finns gott om böcker, det gäller bara att leta. Vissa är lite äldre och svårare att hitta. Men, det finns en hel del. Om du bor i en större stad så kolla på biblioteket, du blir nog förvånad hur mycket du hittar. Sök på ämnet: Alpinism! Brukar komma upp rätt så mycket.

/

I inläggen är det mest alpinism kan jag se, men där kan man komplettera men en svensk expeditionsberättelse; Vi nådde Nun Kun. Jag tror den heter så och den är bra även om Nun Kun inte är 8 000 m. Lasse Cronlund m fl svenska hjältar är med på resan.

Med utgångspunkt från att du postat på Bigwall/Alpinisk är det antagligen det du är ute efter...
När det gäller klippklättring finns lite mer tekniska böcker; Calleberg förstås och även ett par andra, men de finns nog med bland recensioner och litteratips på avdelningen Klättring här på Utsidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips