Klätterböcker på svenska.

Det verkar som att det är svårt att få tag i klätterlitteratur på svenska. Tydligen skall det finnas en bok som Joe Simpson skrivit som översatts till svenska. Är det någon som vet vilken och var man får tag i den? Heinrich Harrers "Den Vita Spindeln" verkar också vara en ruskigt bra bok. Finns den också på svenska?

sfrge; sa:
Det verkar som att det är svårt att få tag i klätterlitteratur på svenska.

Ja, alpinism är inte ngn stor sport i Sverige, de verk jag känner till o har läst är Rossipal´s Kebnekaisefjällen, en klassiker verkligen, Herzog´s Annapurna, o så Göran Kropp´s bok om Everest turen. Du får nog snabbast resultat om du söker på något bibliotek. Signum är "Rbn" tror jag.

Per
http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Du har ju också:
Reinhold Messner - Mount Everest, till toppen utan...

Jon Krakauer - Tunn luft

Jon Krakauer - Ett berg högre än Everest

Lene Gammelgaard - Everest, att besegra berget och...

Calle Froste - Drömmen om Mount Everest

Desio, Ardito - Erövningen av K2, fr -55

John Hunt - Erövningen av Mount Everest, fr -54

Hayhurst, Jim - Det rätta berget

Tenzing Norgay - Son av Mount Everest

Svenolof Karlsson - Det gömda berget

Finns säker fler men jag orkar inte skriva. Men det finns gott om böcker, det gäller bara att leta. Vissa är lite äldre och svårare att hitta. Men, det finns en hel del. Om du bor i en större stad så kolla på biblioteket, du blir nog förvånad hur mycket du hittar. Sök på ämnet: Alpinism! Brukar komma upp rätt så mycket.

/

I inläggen är det mest alpinism kan jag se, men där kan man komplettera men en svensk expeditionsberättelse; Vi nådde Nun Kun. Jag tror den heter så och den är bra även om Nun Kun inte är 8 000 m. Lasse Cronlund m fl svenska hjältar är med på resan.

Med utgångspunkt från att du postat på Bigwall/Alpinisk är det antagligen det du är ute efter...
När det gäller klippklättring finns lite mer tekniska böcker; Calleberg förstås och även ett par andra, men de finns nog med bland recensioner och litteratips på avdelningen Klättring här på Utsidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips