Kiruna på genomresa. Snabbvandring?

Hej!

Jag ska snart åka igenom Kiruna på väg till Narvik. Är sugen på att ta med mig grejer (tält och all annan vandringsutrustning) och göra en snabbvandring på kanske 1-3 dagar eller så. Någon som har tips på en sådan snabbrutt? Vad bör jag se?

Även vägnära, bra, fiskevatten önskas. Men just fisket brukar det ju vara svårt att få tips om, haha.. ;)

Tack!

Stanna i abisko, liften upp för noulja, gå mot latnajaure. Övernattning. Tillbaka via kårsavagge förbi stugan.
Grymt fint vid latnajaure och kring måndalen. För lite längre tur kanske kärkevagge kan hinnas med. Borde gå på två, tre dagar. Sedan ner till malmbanan och tåg tillbaka till abisko.

Jag har bara gått abisko-latnajaure, så du får forska mer om det funkar att gå från latnajaure till kärkevagge. Det är mycket brant på många ställen, så man kommer inte ner i dalarna så lätt alltid.

Låktatjåkka lär ju också vara fint och ligger på leden.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Trollsjön

Gå upp till trollsjön är alltid fint. Tar dock bara en dag upp och ner men är du sugen på en liten utflykt är det ett bra alternativ.

hej
varför inte ta bilen till nikka och knalla till keb eller nåt?
annars kan du ju knalla vart som helst i triangeln nikka-kiruna-abisko , finns hur mycket som helst..
bäst utsikt finns på kalfjället, myrar är tråkiga, i skogen ser man inget för träden..mindre med mygg där vinden finns...

go tur
vänligen nils

Hej Nils!

Möjligheten att besöka Keb slog mig faktiskt igår och det kanske kan vara något! Det verkar gå att åka bil ända till Nikkaluokta, från Kiruna?

Vet att det finns en miljon sidor och trådar om Kebnekaise såklart, men om jag får fråga lite snabbt här: är det svårt att bestiga berget? Jag har aldrig gått uppför ett berg sådär förut men det vore väldigt häftigt att göra det. Vilken väg bör jag gå? Kan jag gå själv?

Tack för ev. snabbhjälp. Jag drar möjligtvis imorgon så planeringen har tyvärr inte hunnit bli den bästa...

Ja du kan åka bil till Nikkaloukta
Ja det är enkelt att gå upp.

1. följ med en guidad tur med stationen (kolla deras hemsida)
  2. gå själv, västra leden (leta i forumet)
Om jag var du skulle jag ta guidade turen då du aldrig gått uppför ett berg förut.

Christian

Ah, kanske ska jag hoppa över iaf toppbestigningen detta år. Har inte så jättemycket tid till att ligga och vänta på bra väder och har tänkt fiska en hel del. En Kebbestigning blir ju ett jäkla projekt för en rookie som jag! :) Är ju egentligen på väg till Norge för att fiska men ville ha en snabbupplevelse av Kirunafjällen så man vet hur det ser ut. :)

Tack för svaret, Christian! Om jag nu känner mig sugen på en sådan bestigning så ska jag följa dina råd. Antingen en guidad tur eller så tar jag västra leden som jag ska googla lite om nu. Tack!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips