Strukturförändringar
pågår i friluftsprylsfären.
Vet inget om just KG Sport, men XXLs intåg med bl a tre butiker i Stockholmsområdet, nätbutikerna (ibland i kombination med fysiska butiker som Addnature), basutbud på Stadium m fl gör att nischade specialbutiker i Stockholmsområdet sannolikt får betydligt mindre volymer.
Besökte häromveckan en fredageftermiddag XXL i Bromma och kajakbutiken Svima under Essingeleden i Solna. På bägge ställena lika mycket personal som kunder. Blev att jag köpte lite pryttlar på Svima de har ett utbud som jag inte hittar någonannastans. XXL har brett utbud på vissa områden men de är liksom Stadium m fl mest iriktade på volymsartiklar och jag hittade inget jag behövde för dagen.
Juninumret av Paddling har en intressant inventering av kanotmarknaden i Sverige. VKV och Svima minskade 2010 vilket delvis kanske beror på den allmänna konjukturen men säkert också på konkurrens prismässigt från Point 65 m fl som tillverkar i låglöneländer. (Svimas kajaker tillverkas väl fortfarande i rätt stor utsträckning i Storbrittanien).
Min poäng är att strukturförändringarna kommer att fortsätta närmaste åren. Som konsumenter så påverkar vi genom våra val. Priset och tillgängligheten betyder mycket.
Thure